Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Ősszel is lesz HWSW free! Alkalmazott AI meetup és agilis fejlesztői meetup a módszertanok dzsungeléből, szeptember 24-25-én.

NVIDIA GeForce 6800: új a nap alatt

Bodnár Ádám, 2004. április 14. 15:46
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az eladási és piaci részesedési adatok egyaránt az ATI előretörését mutatták, ezért az NVIDIA-nak mindenképp nagyot kellett dobnia, hogy visszahódítsa a vevőit és némileg kifényesítse megfakult renoméját. A vállalat ma jelentette be korábban NV40 kódnéven ismert videochipjét, a GeForce 6800-at.

hirdetés
Utoljára 2002-ben írhattuk vadonatúj architektúrára épülő NVIDIA grafikus processzorról: a GeForce FX 5800 azonban fájdalmas csalódást okozott a felhasználóknak, nem csak késedelmes piaci megjelenése, hanem teljesítménye és zajos hűtése okán is. A vállalat a 2003-ban megjelent GeForce FX 5900-zal javította az előd egyes hibáit, de az NVIDIA csúcskategóriás grafikus gyorsítói már jó ideje nem tudtak kilépni az ATI Radeon 9700 Pro és a 9800 Pro, majd a 9800 XT árnyékából. Az eladási és piaci részesedési adatok egyaránt az ATI előretörését mutatták, ezért az NVIDIA-nak mindenképp nagyot kellett dobnia, hogy visszahódítsa a vevőit és némileg kifényesítse megfakult renoméját.

A pletykák szerint a kaliforniai Santa Clarában székelő NVIDIA összesen egymilliárd dollárt költött legújabb generációs videochipjének, a korábban NV40 kódnéven ismert GeForce 6800-nak a kifejlesztésére. Az első impressziók alapján azt mondhatnánk, nem hiába: a tesztek azt mutatják, hogy az NV40 teljesítménye a piacon egyedülálló, valóban nem túloztak az NVIDIA képviselői, amikor arról beszéltek, hogy az előző generációs chipekhez képest akár kétszeres gyorsulás is lehetséges. A vállalat emellett egy nagyszabású marketing-kampányt is útjára indít, hogy minden felhasználónak az eszébe vésse, hogy a GeForce 6800 az első grafikus chip a világon, amely teljes körű DirectX 9.0c gyorsítást kínál.

Az NV40 szíve a harmadik generációs CineFX motor, amely a világon elsőként támogatja a Pixel Shader és Vertex Shader 3.0 specifikációkat. Az új pixel és vertex shader specifikációk talán legfontosabb újdonsága, hogy segítségükkel a fejlesztők a korábbinaknál lényegesen hosszabb és bonyolultabb shader programokat írhatnak. Ezt részben az utasítások számának növekedése, másrészt a dinamikus elágazáskezelésnek köszönhető, utóbbi teszi lehetővé a shader programokban a feltételes elágazásokat. Végső soron a Vertex és Pixel Shader 3.0 szabvány lehetőséget ad a programozók számára, hogy a CPU-kra írt programokhoz hasonló megoldásokat valósítsanak meg a grafikus chipeken.

A pixel és vertex shaderek kapcsán meg kell említenünk, hogy a legújabb specifikációk támogatása mellett az NVIDIA jelentősen javított a teljesítményen is, így a GeForce 6800 lényegesen gyorsabban futtatja majd a már meglevő DirectX 8 és DirectX 9 szoftvereket is. Az NV40 nem kevesebb, mint 6 vertex shader egységet és 16 renderelő futószalagot tartalmaz. Összehasonlításképp: az ATI Radeon 9800XT 4 vertex shaderrel és 8 renderelő futószalaggal rendelkezik. Az NVIDIA állítása szerint a GeForce 6800 elődjénél nyolcszor gyorsabban futtatja a pixel shader programokat és kétszer gyorsabban a vertex shadereket.

Emlékezetes, hogy a GeForce és a Radeon chipek korábbi generációinak összevetésekor sok vitát szült, hogy az egyes processzorok milyen pontossággal számolnak. Az NVIDIA a színkomponensenkénti 16 és 32 bites lebegőpontos ábrázolást támogatta, az ATI a 24 bites pontosság mellett döntött. A DirectX legújabb verziója 32 bites pontosságot ír elő, ennek a GeForce 6800 maradéktalanul eleget is tesz, mivel az összes funkcionális egység 32 bites lebegőpontos értékekkel dolgozik. Az NVIDIA emellett lehetőséget ad 16 bites lebegőpontos értékek használatára is, ez akkor jöhet jól, ha valami okból takarékosan kell bánni a grafikus memóriával.

A cikk több oldalból áll:
Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
A HWSW októberben induló gyakorlatorientált, 10 alkalmas, 30 órás online képzéseire most early bird kedvezménnyel lehet regisztrálni!