Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Magyar keresők

Rátonyi Gábor Tamás, 2003. augusztus 22. 13:02
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Hat hazai keresőt: az Ariadnetet, Heurékát, HuDirt, Góliátot, a Kereső.hu on-line lexikont és a Vizslát fogtuk munkára, s próbáltuk előnyeiket-hátrányaikat összegereblyézni egy cikkben. A keresők kisebb-nagyobb hibákkal ugyan, de állták a próbát.

hirdetés
Alig néhány éve még hitviták folytak arról, melyik kereső az igazi, melyik az, melynek segítségével az internet legeldugottabb bugyrában is fel lehet lelni a keresett szóhoz leginkább passzoló honlapokat. Mára a nemzetközi keresők versenyének egyértelmű győztese és népszerűsége révén évek óta dobogósa a Google. Bár az ismert kereső már a netes szleng egyik szavának névadója is lett (guglizik ~ internetes keresőt használ), mégis sokan használják a kifejezetten magyar tartalmak indexelését ígérő hazai keresőket.

A keresőszolgáltatások rendre ugyanazon az elven működnek: a szolgáltató szerverén egy program (a robot) lehívja a weboldalakat, és azok szöveges vagy akár képes tartalmát a saját adatbázisába tölti. Ha a kereső alkotója úgy álmodta meg, akkor a robot figyelembe veszi a weboldal fejlécének meta tagjeibe rejtett utasításokat, így a szájt webmestere utasíthatja a robotot, hogy például indexelje-e a weboldalt, illetve hogy kövesse-e az oldalon található hivatkozásokat, vagy se.

A hazai keresőket vizsgálva számos innovatív ötlettel és szintén nem kevés javítani való hibával találkoztunk. A nagyobb, ismertebb keresőszolgáltatások közül egy hétig vizsgáltuk az Ariadnetet, a Góliátot, a Heurékát, a HuDirt, az [origo] Vizsláját és újdonságai miatt -- az egyébként nem a webes állományból tallózó -- Kereső.hu-t. Ennél azért valamivel bővebb a hazai kínálat, hiszen a fenti szolgáltatásokon kívül számos más kereső, adott esetben egy-egy szakmát kiszolgáló, tematikus böngészde kínálja magát az interneten.

A keresők jó és rossz minősítését alapvetően két szempontcsoport határozhatja meg: az egyik a beindexelt anyag mennyisége, minősége és frissessége, a másik pedig a találatokat sorba rendezéséért felelős relevancia-vizsgálat. Míg az előbbire viszonylag könnyű jól működő automatizmust kialakítani, a találatok értékét szinte lehetetlen minden látogató szája ízének egyformán megfelelően kialakítani. Ha valaki csak egy szót ír be valamelyik keresőbe (például a csokoládét), a kereső nem képes kitalálni, hogy az illető az édesség kereskedelmére, gyártására, történelmére volt-e kíváncsi, vagy csak egyszerűen édesszájú internetező lévén megkívánt egy kis kalóriabombát és interneten keresztül szeretne rendelni.

Itt persze a keresést végzőnek kell találékonynak lenni, hogy olyan kulcsszóval próbálkozzon, hogy a kereső a számára fontos találatokat a legnagyobb eséllyel adja vissza. Ám a találatok sorba rendezése, a számtalan weboldalon, a legkülönbözőbb szövegkörnyezetben előforduló kifejezések minél emészthetőbb formátumú tálalása mégiscsak a keresőt üzemeltető szakemberek feladata.


napi látogatók
keresések
indulás
Ariadnet
12 000
18 000 2001. július
Góliát
150 000
1200 000 2000. november
Heuréka
60 000
90 000
1996. október
HuDir
30 000
45 000
1995. augusztus
Kereső.hu
760
1 500
2002. november
Vizsla
48 000
200 000
1998. május2

1 = A Góliát a keresőt használó valamennyi portál összesített látogatási adatait adta meg.
2 = 1998 májusában Altavizsla néven indult a kereső

Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.