:

Szerző: Barna József

2001. április 13. 20:07

Így írtok ti: a 2000-es év a PC-s gyártók szemüvegén keresztül

Ebben az immár teljes interjúban az általunk a PC-s piac legmarkánsabb szereplőinek vélt cégek képviselői nyilatkoznak arról, hogy ők miként ítélik meg a 20. század utolsó évében nyújtott teljesítményüket.

A 2000. év kétségkívül számos rendkívül izgalmas és ugyanakkor néhány tragikus eseménnyel is szolgált a számítástechnika tán már-már zavarba ejtően dinamikus fejlődéstörténetében. Ez évben jó néhány olyan technológiai újítás született, melyek életképességét ma még nehéz lenne megjósolni, s melyek sorsa az elkövetkezendő évek ítéletére vár. Ugyanakkor a PC-s piacon tapasztalható egyre kegyetlenebb versenyben drámai átalakulások is történtek: a 2000-es év sokat ígérő számítástechnikai cégek felemelkedésének és bukásának is tanúja volt egyben. Ezen események csupán krónikási tömörséggel történő felsorolása is hatalmas vállalkozás lenne. Ezért inkább úgy gondoltuk, hogy egy szerényebb céllal is beérjük, noha akkor még nem láttuk át, hogy valójában ennek kivitelezése is igen komoly erőfeszítéseket és nem kevés időt kíván majd meg. Ahelyett tehát, hogy saját magunk próbáltuk volna meg összefoglalni a 20. század utolsó évének eseményeit, úgy döntöttünk, hogy magukat, az általunk a PC-s piac legbefolyásosabb szereplőinek vélt számítástechnikai cégeket kérdezzük meg arról, hogy ők hogyan látják ezt az évet.

Egy körkérdést intéztünk azokhoz a hardvergyártó cégekhez, amelyekkel egy ideje már kapcsolatban állunk. A kérdés pedig a következő volt:

Mit tart az önök vállalata a 2000. évben elért legnagyobb eredményének?

Sok tekintetben kritizálható e munka szerkesztői koncepciója: hiszen az alább megnyilatkozó cégek messze nem fedik le a PC-s hardveripar teljes spektrumát. Egyrészről csak azokat a cégeket tudtuk megkérdezni, melyekkel az utóbbi egy évben jó kapcsolatokat sikerült kialakítanunk; másrészről azonban, csalódásunkra, ezek között is akadt olyan, amelyik nem tudott vagy akart válaszolni kérdésünkre. Ezért, noha a válaszok hossza a legkülönbözőbb, úgy döntöttünk, hogy minden választ vágatlanul teszünk közzé. Talán maga az a tény is beszédes, hogy ki mutatkozott kissé bőbeszédűnek, és ki tűnt ki válasza lakonikusságával.

Mindezen hibák ellenére reméljük, hogy e nem kis szorgalmatossággal egybegyűjtött anyag némi haszonnal szolgál olvasóink számára.

Golubeff Róbert, Internet-stratégiai igazgató az Intel Magyarországnál:

Cégünk legnagyobb eredménye talán több is lehet. Az Intel egyértelműen megerősítette szerepét, mint az internetes gazdaság élenjáró "bulding block" szállitója. Processzorokat tekintve egy teljesen új architektúra jelent meg a Pentium 4 processzorban - amely már kifejezetten olyan megoldásokra lett kifejlesztve, ahova az Internet a jövőben fog eljutni. Terv szerint halad az internetes adatközpontok jövőbeni processzorának, az Itanium processzornak a gyártása - több ezer darab már el is készült, és az OEM-gyártók valamint a szoftverfejlesztők dolgoznak azon, hogy 2001. folyamán új távlatokat nyithassanak a data-centerek teljesítményében. Az alaptechnológiát tekintve kifejlesztettük a világ egyik legkisebb tranzisztorát , amely mintegy három atomi réteg vastagságú, folyamatosan csökkentjük a chipjeink méretét és teljesítményfelvételét, hogy megfeleljünk az internetes gazdaság növekvő követelményeinek.

Jan Gütter, PR menedzser az AMD Corporationnél:

2000-ben az AMD érte el először az 1 GHz-es álomhatárt, melynek köszönhetően az év nagy részében cégünk Athlon processzorai voltak a legnagyobb teljesítményt nyújtó termékek a piacon. Ugyanakkor a Duron és Athlon processzorok bevezetésével az AMD képes volt mind a költségérzékeny, mind pedig nagyteljesítményű megoldásokat kereső vásárlók igényeit kieglégíteni.

Richard Brown, a VIA Technologies Inc. PR menedzsere:

Nos, ez egy érdekes kérdés, melyre nehéz tömören válaszolni. De úgy gondolom, hogy ha egyetlen dolgot kell kiemelnem, akkor azt mondom: cégünk legjelentősebb eredménye a Slot A és Socket A foglalatba illeszkedő AMD Athlon és Duron processzorokhoz kifejlesztett KX133, KT133, illetőleg újabban a KT133A és KM133 chipkészletek sikere volt. E termékek révén bebizonyítottuk, hogy képesek vagyunk egy új platform sikerét megalapozni, és igen rövid idő alatt tömegek számára is hozzáférhetővé tenni.

Ezen túlmenően komoly eredménynek tartom a VIA Cyrix III processzor piacra dobását is, mely cégünk első saját fejlesztésű processzora. Másrészről megemlíteném még a DDR platform megjelenését, valamint azt a tényt, hogy tavaly sikerült a chipkészletek piacán 40%-os részesedést elérnünk. Mindent összevetve, ez egy igen izgalmas, noha kimerítő év volt.

Phillip Bergman, a Transmeta kommunikációs menedzsere:

Cégünk legnagyobb eredménye az elmúlt évben az volt, hogy mindössze egy évvel a Crusoe processzor bejelentése után számos jelentős számítógépgyártó céget tudhattunk partnerünknek. Többek között ide számlálható ma már a Sony, a Hitachi, az NEC, a Fujitsu és a Gateway is.

2000 januárjában a Transmeta bejelentette, hogy egy forradalmian új mikroprocesszor-architektúrát fejlesztett ki, melyben szoftveres úton lehetőség nyílik a CPU órajelének állítására. Így az olyan hordozható számítógépek, mint a notebookok, a lehető legnagyobb hatékonysággal működhetnek hosszabb időtartamon keresztül. A Crusoe processzor úttörő technológiájának köszönhetően igen jó fogadtatásban részesült, de még ennél is fontosabb az, hogy a fenti gyártók felismerték a hosszú akkumulátoridő fontosságát a mai, egyre inkább mobil világunkban.

[oldal:Videokártyagyártó cégek]

Diane Vanasse, az NVIDIA PR szakembere:

2000-ben az NVIDIA bemutatta akkori zászlóshajónkat a GeForce2 chipet, melyet az asztali PC-k szegmensében minden felhasználó számára (a költségérzékenytől a teljesítmény-mániákusokig) elérhetővé tettünk. Ezen felül ezzel a technológiával olyan új területekre is sikerült betörnünk, mint a workstation és mobil PC piac.

René Fröleke, az ATi PR menedzsere:

2000-ben a legnagyobb eredményünk kétségtelenül a Radeon chip sikeres piaci bevezetése volt. Ezzel egyrészt sikerült a játékpiacon visszaszereznünk korábbi pozíciónkat, másrészt pedig egy olyan chipet terveztünk, amely a jelenleg kapható legtöbb effektust támogató hardver. A Radeon első osztályú 3D-s teljesítménye mellett számos újdonsággal bír, kiváló a képminősége, és természetesen még mindig a legjobb DVD- és videogyorsító chip a piacon.

Sebastian Macdougall, a Matrox online PR szakembere:

Nos, nehéz egyetlen kimagasló eredményt kiválasztani, de talán a legnagyobb mégis a DualHead technológia sikere. 1999-ben a G400 sorozattal vált elérhetővé ez az extra szolgáltatás a felhasználók tömegei számára, és a fogadtatás igen pozitív volt. 2000-ben a multi-monitor piac tovább szélesedett, és ennek megfelelően a Matrox tovább javította a DualHead technológiát. A dual-display technológia vállalati piacon tapasztalható térnyerését mi sem bizonyítja jobban, minthogy versenytársaink is előrukkoltak saját több monitort támogató megoldásaikkal. Sokan azt tartják, hogy az imitáció a legnagyobb elismerés. Nos, ebben az esetben az utánzás annak az elismerése, hogy a vállalati desktop piacon piacvezetők vagyunk a termelékenységnövelő megoldások kifejlesztésében. 2001-ben hasonló inspiráló megoldásokkal jelentkezünk majd.

Alf Covey, a korábbi 3dfx PR menedzsere:

Számos olyan dolog van, melyre itt a 3dfx-nél büszkék vagyunk. A kiskereskedelmi piacon 1998. óta sikerült megtartanunk vezető pozíciónkat. Továbbá szorosan együttműködünk a Microsofttal a DirectX 8 kifejlesztésében, melynek már alapeleme a multi-sample buffer, és természetesen a full scene anti-aliasing is. Azt kell mondanom, hogy ez az az effektus, amelyre leginkább büszkék vagyunk. Mára már általános effektussá vált az FSAA más gyártók videokártyáiban is (ahogy kezdetben gondoltuk), ám az általunk kifejlesztett rotated grid multi-sample eljárás még mindig a leggyorsabb, leghatékonyabb és a leglátványosabb megoldás a piacon.

[oldal:Alaplapgyártó cégek]

Gerhard Jonkeren, az MSI kelet-európáért felelős marketing menedzsere:

Nos, amit mondani fogok, nem lesz rövid. A 2000. év az MSI számára különösképpen mozgalmas volt. Úgy gondolom, hogy az MSI legnagyobb eredménye ebben az évben három célkitűzés megvalósítása volt. Ezek a lokalizáció, változatosság és expanzió. Hogy ezek pontosan mit is jelentenek, később még elmagyarázom.

Ami a stratégiát illeti, 2000-ben cégünk a legnagyobb növekedési rátát produkálta alaplapgyártó versenytársaink körében. Immár a 3 legnagyobb tajvani alaplapgyártó cég között vagyunk, és igen közel állunk ahhoz, hogy gyártási volumenben az elsők is legyünk. Emellett ár-teljesítmény viszony tekintetében gyakran versenytársaink elé kerülünk. Míg 1999-ben az MSI éves termelési volumene 5,9 millió alaplap volt, ez a 2000-es évben 9 millióra nőtt, ami jelentős növekedés. Csak összehasonlításképpen, az ASUS tavaly 12 millió, míg az ABIT 2,5 millió alaplapot gyártott le. Minthogy talán tudod, számos másodszintű alaplapgyártó számára igen nehéz év lesz 2001. Minthogy nem tudnak gazdaságosan működni, és bevételeik nem érik el pénzügyi várakozásaikat, egyszerűen nem engedhetik majd meg maguknak, hogy jelentős összegeket fordítsanak innovációra, kutatásra és fejlesztésre. Néhány versenytársunk már be is jelentette, hogy jelentős veszteségeket termel. Ezek előtt a gyártók előtt két alternatíva áll: vagy fuzionálnak egy nagyobb céggel, vagy komoly pénzügyi válságba kerülnek. Így az MSI számára az, hogy felkerülve a top 3-ba megerősítette pozícióját a vezető alaplapgyártók között, óriási eredménynek tekinthető.

A lokalizációt illetően az MSI a vezető gyártó. Egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk a helyi felhasználói támogatásra. Példaképpen megemlíthetem a hollandiai központú európai logisztikai központ létrehozását, illetőleg azt is, hogy az MSI központok számát 2001-ben a jelenlegi tizenkettőről 15-18-ra szeretnénk növelni világszerte (USA, Anglia, Kína stb.) A helyi terméktámogatást hirdetésekkel, versenyekkel, a hibás darabok javításának/cseréjének gyorsabbá tételével, jelentős árukészletek leszállításával, valamint több nyelvű honlapok beindításával sikerült javítanunk.

A jövőre való felkészülés végett figyelembe kell vennünk, hogy a végfelhasználói piac egyre inkább az Internet Appliance (internetes eszközök) irányába mozdul el, míg a vállalati piacon a LAN és WAN környezetek egyre magasabb fokú integráltságának lehetünk tanúi. Ezért az MSI-nél mi is arra törekszünk, hogy termékpalettánkat e trendeknek megfelelően bővítsük. 2001-től az alaplapokon és videokártyákon kívül új termékekkel is jelentkezünk. A PC-s piacon ez CD-ROM-ok, DVD-ROM-ok és CD-RW egységek megjelentetését jelenti. Míg az IA szegmensben PDA-kkal, set-top-boxokkal, a vállalati szegmensben pedig Windows-alapú terminálokkal, barebone Net PC-kkel és számos szerverekbe szánt alaplappal jelenünk meg. Azt hiszem, az MSI jelmondata hűen tükrözi stratégiánkat: "Kapcsolat a jövővel!"

Úgy hiszem, a gyártási volumen jelentős növelése a harmadik nagy eredményünk 2000-ben. Minthogy 2000 elején még csupán havi 0,5-0,6 millió lapot tudtunk legyártani havonta, jelentős összegeket fektettünk a gyártási kapacitás növelését célzó projektekbe. Ennek eredménye az olyan high-tech gyárak létrejötte, mint a tajvani III-as, illetve a kínai II-es gyár, amelyek mindegyike havi 1,2 millió alaplapot tud legyártani. Annak tükrében, hogy milyen célokat tűztünk ki magunk elé a 2001/2002-es évekre (azaz vezető pozíció elérése a jelenlegi piacunkon valamint új piaci szegmensekben), szükségünk is lesz ekkora gyártókapacitásra.

De hogy összefoglaljam: az MSI európai és világszerte tapasztalható sikere nem csupán termékeink minőségének vagy árstratégiánknak köszönhető. Úgy vélem, növekedésünk hátterében lokális partnereink állnak, kiknek erőfeszítései és kitűnő támogatása révén sikerült mindezt elérnünk. Valójában talán ez a legfontosabb eredményünk.

Ami pedig Magyarországot illeti, biztos vagyok abban, hogy sikerült jelentős pozíciót kivívnunk a magyar piacon. Az ottani rendszerintegrátorok és viszonteladók számára egyedi programokat és kedvezményeket kínálunk. 2001-ben legalább 15%-os piaci részesedést szeretnénk elérni Magyarországon.

Eric Boeing, az ABIT PR menedzsere:

Ez egyszerű. 2000-ben az ABIT legnagyobb dobása a legjobban megtervezett, legkelendőbb Socket A alaplap, a KT7-RAID megjelentetése volt. Ez kétségkívül az ABIT eddigi legjobb alaplapja, és rendkívül örülünk annak, hogy ilyen népszerű. 2001-ben azonban tovább kell bővíteni termékpalettánkat, elsősorban több duál-processzoros megoldással (azt reméljük, hogy a duál PIII-as VP6 modellünk még 2001-ben is igen sikeres lesz, és emellett az AMD 760MP chipkészlet is igen sokat ígér), DDR és Pentium 4-es termékekkel. A multimédia fronton is szeretnénk erősíteni több 5.1-es hangfalrendszerrel és új NVIDIA chipes videokátyákkal. Ezenkívül pedig új barebone modelleket is gyártunk majd.

Jimmy Tsao, a Soltek marketing menedzsere:

A Soltek 2000-ben sikeresen ötvözte a túlhajthatóság és stabilitás előnyös tulajdonságait alaplapjaiban, mellyel az új korszak kívánalmainak sikerült megfelelnie. Ennek köszönhetően a Soltek népszerűsége jelentősen megnőtt mind a hardcore, mind pedig a kezdő felhasználók körében. Így, az általános ipari recesszió dacára, 80%-al nőttek eladásaink.

Cecilia Huang-Fu, az ASUS PR menedzsere:

Nem érkezett válasz.

Loes de Vlaam, az Aopen európai marketing menedzsere:

Nem érkezett válasz.

[oldal:Multimédia vállalatok]

Riccardo de Rinaldini, a Creative Labs európai marketing és kommunikációs menedzsere:

A 2000. év fantasztikusan sikerült a Creative számára, ez méltó zárása volt a régi évezrednek vagy az új évezred méltó nyitánya, ahogy tetszik. Igen pozitív és érdekes év volt ez cégünk számára, egy olyan gyorsan fejlődő iparban, mint a számítástechnika nem könnyű kiemelni egyetlen legnagyobb eredményt, mivel az új termékek, új piacok, új technológiák igen gyorsan követik egymást, és visszatekintve az elmúlt évre nehéz elhinni, hogy milyen sok minden történt 2000-ben! Azért hadd emeljek ki néhány példát: egy évvel ezelőtt senki sem gondolt volna arra, hogy egy WebCam kamerát hordjon magával és a PC-től függetlenül használja azt fényképek készítésére; ma Európában több ezren használják WebCam kamerájukat ily módon. Ezt a WebCam Go Plus tette lehetővé. A Creative termékek teljesen új kategóriáját fejlesztette ki, és a digitális fotográfia Web-alapú felhasználása igen sikeres. Egy másik példa a Dolby Digital technológia: egy évvel ezelőtt ez egy kifejezetten csúcskategóriájú technológia volt, amely csak azon keveseknek volt elérhető, akiknek DVD-jük és nagy házimozi rendszerük volt. Ma ez elérhető az összes PC felhasználó számára részben a Sound Blaster Live! 5.1 hangkártyák új sorozata révén, amely Dolby Digital dekódolási tulajdonságokkal bír, részben pedig a DeskTop Theater ill. PlayWorks hangfalak új sorozatának köszönhetően.

De ha jobban belegondolok, akkor a legnagyobb eredményünk egy forradalmi újdonsággal kapcsolatos, olyasmi, amely korábban nem létezett. A D.A.P Jukebox digitális audiolejátszó feltétlenül ilyennek nevezhető. A zenével való együttélés teljesen új koncepcióját tettük lehetővé ezzel. A digitális zene igen népszerű: ez magas minőséget biztosít és tömörített formában könnyedén letölthető a Webről vagy átkonvertálható zenei CD-kről. A Jukebox segítségével a felhasználó 150 CD-nyi zenei anyagot tárolhat és vihet magával. Bárhol is van Ön: otthon a HiFi berendezésre, az autójában az autórádióra kapcsolva vagy séta közben fejhallgatóval hallgatva, a Jukebox révén 100 órányi zene lehet Önnél, ami akár egy komplett zenei kollekciónak is megfelelhet. Korábban nem létezett ilyen, most már igen. Bizton állíthatom, hogy a Jukebox és annak sikere az év legnagyobb eredménye cégünk számára!

David Harold, az Imagination Technologies PR menedzsere:

Biztos vagyok abban, hogy erre a kérdésre mindenki másképpen válaszolna az Imagination Technologiesnél. Számomra a legnagyobb örömet az okozta, hogy a tavalyi év során széles körben elterjedt a technológiánk. Bárhová is megyek, olyan emberekkel találkozom, akiknek PowerVR-os eszköze van, legyen az egy Dreamcast konzol vagy egy PC Card, vagy éppen egy PowerVR-kész játékkészülék. Még mindig bámulatos és elragadó arra a sok-sok millió emberre gondolni, akiknek olyan készüléke van, amelyben a mi technológiánk is jelen van, és azokra a további milliókra, akik aközben találkoznak technológiánkkal, miközben barátaikkal játszanak.

Szólj hozzá a HWSW fórumában!

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 13:38

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.