Szerző: Barna József

2000. augusztus 23. 00:00

A Voodoo5 család története, avagy lesz-e újabb gyerek...

E kis meditációban annak igyekeztem utána járni, hogy vajon mit várhatunk a 3dfx-től a Voodoo5 család további sarjait illetően. Sok-sok hír röppent fel mostanában a neten e kissé rossz bőrben lévő 3D óriással kapcsolatban; de hát a 3dfx az 3dfx...

Nagyon jól tudom, hogy darázsfészekbe nyúl az, aki egy adott cég adott termékének létjogosultságát kérdőjelezi meg, hiszen minden cégnek megvan a maga népes támogatói köre. Különösen így van ez a 3dfx esetében, mert hát ugye sokunknak nagy kedvence (volt) ez a 3D óriás, melynek oly nagy szerepe volt abban, hogy a PC-s világ számára elérhetővé vált a 3D grafika minden áldása és nyavalyája. Ám mégis - minthogy úgy tűnik számomra, hogy ez az óriás mostanság egyre rosszabb bőrben van - fel kell öltenem az ördög ügyvédjének talárját, vállalva azt is, hogy sokan közületek majd melegebb éghajlatra kívánnak engem. Hogy mi lenne "szicsászos kontrakérdésünk"?

Vajon lesz-e a V5 5500-nak kedves kisöcsikéje és bátyuskája, vagy egyke marad szegény?

Nézzük először a tényeket. 1999. november 15-én a 3dfx bejelentette új, forradalmi újdonságokat felvonultató VSA-100 chipjét, illetve az azon alapuló jövőbeni kártyacsaládot. Noha feltehetően ez senkit sem érdekel, nekem akkoriban éppen egy V3 3000-es kártyám volt, és éppen ezért élénk figyelemmel kísértem az új Voodoo-generáció megjelenéséről szóló híreket. Be kell vallanom, hogy némi csalódással vettem tudomásul, hogy a VSA-100 egyik alapvető újdonságaként a 2048x2048-as nagyfelbontású textúrák támogatását emelték ki, akkor, amikor már minden más gyártó éppen kurrens grafikus chipje jó ideje támogatta ezt a feature-t. További csalódás volt a hardveres T&L teljes hiánya, ám ezt kompenzálandó olyan varázsigékkel bűvölt el a PR anyag, mint T-Buffer Cinematic Effects és FSAA. És igaz ugyan, hogy a mellékelt demonstrációs anyag - valljuk be - kevéssé volt meggyőző, azért reménykedni még lehetett. Mindezek mellett pedig megtudhattuk, hogy az új Voodoo család tagjai lesznek majd a V4 4500, V5 5000, V5 5500 és a nagyágyú V5 6000.

[oldal:A rideg valóság]

Ma, mintegy tíz hónappal a bejelentés után egyelőre csak a V5 5500 áll rendelkezésre - igaz, ez PCI, AGP és Mac kivitelben egyaránt. Eközben pedig a 3dfx rendre adja ki sajtóközleményeit a V3 illetve a V5 5500 piacvezető helyzetéről. Ám azt mindannyian tudjuk, hogy a 3dfx bizony lapkahiánnyal küzd, sőt jól értesült források szerint egyetlen lapkagyártója, amely mellesleg az NVIDIA egyik beszállítója is, alig-alig szállít a cégnek. Ezt a tényt nemrégiben Alf Covey, a cég PR Managere, úgy kommentálta, hogy "a 3dfx jelenleg, hogy átvészelje az alkatrészhiányos időszakot, a bevételek maximalizálására törekszik... Ez rövid távon azt jelenti, hogy be kell biztosítanunk az 5500-as sorozat sikerét. A V5 6000 fejlesztés alatt áll és amint megérett a forgalmazásra, piacra dobjuk." Mindezt annak hangsúlyozása mellett tette, hogy "valójában az a helyzet, hogy gyorsabban adjuk el a kártyákat, mint ahogy gyártani tudnánk őket."

A fentiek fényében ez az utóbbi kijelentés legalább kétféle értelmezést enged meg: 1) a 3dfx annyi megrendelést kap a V5 5500-as kártyákra, hogy maximális gyártókapacitással sem tud eleget tenni ezeknek; 2) éppenséggel van megrendelés, de még ezeket sem tudja teljesíteni alkatrészhiány miatt. Noha kétségtelen tény, hogy az USA-ban jelentős mennyiségben forgalmazott V5 5500-as kártyákat a cég, mégis - úgy gondolom - mindkét interpretáció hordoz némi igazságmagot magában.

Így azonban jogosan vetődik fel a kérdés, hogy mi is lesz a sorsa a feledés homályába merült V4 4500-nak és a cég versenyképességé- nek megőrzése szempontjából rendkívül fontos V5 6000-nek?

[oldal:Konklúzió]

Ami az előbbit illeti, szinte biztosra vehető, hogy ez a kártya sosem fog megjelenni a piacon. Hiszen, legyünk őszinték, a V4 4500 nem támogatja nagyobb testvéreinek egyetlen újdonságát sem. Így gyakorlatilag nem tekinthető másnak, mint egy true color renderinget támogató V3-nak. Egy ilyen kártya a mai piacon teljesen életképtelen lenne, még akkor is, ha amolyan OEM-eknek szánt light verzióként jelenne meg (mint ahogy a V3 legújabb példányai), hiszen a piac telítve van olcsóbbnál-olcsóbb hasonló vagy még jobb teljesítményt nyújtó kártyákkal (pl. TNT2 Pro, Savage 2000 miazmás). Ha hamarosan meg is lesz a lehetősége a 3dfx-nek, hogy letérjen az alkatrészhiányból fakadó kényszerpályáról, akkor is elsődlegesen a V5 6000 számára kellenek majd a chipek, méghozzá igen nagy számban.

De akkor mit jelent az, hogy "a V5 6000 fejlesztés alatt áll"? Itt megint azt kell gyanítanunk, hogy a puszta lapkahiányon kívül más problémákról is szó lehet. Elképzelhető, hogy gondok merültek fel a négy chip működésének szinkronizálásával kapcsolatban. Ám, ha ez nincs is így, vajon mikorra "érik meg a forgalmazásra" ez a kártya. A V5 5500 bizony messze nem a legerősebb kártya ma a piacon, és nem csupán az NVIDIA legújabb üdvöskéje taszítja le a trónról, hanem az ATi Radeon is. Mikor, ha nem most, kellene a 3dfx-nek visszaszereznie kissé megkopott királyi trónját?

A 3dfx sosem jeleskedett a tervezésben és a határidők betartásában. Ha a V5 6000 megjelenése, ne adj Isten, jövő évre tolódik, akkor a cég immár egy teljes generációval le lesz maradva a versenytársak mögött. S hogy ez hova vezethet, azt megjósolni sem tudom...

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról