Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Felhőből visszaköltözéstől egészen egy banki malware evolúciójáig. Üzemeltetői és IT-biztonsági meetupokkal érkezünk!

Amerikában törvénnyel védekeznének a reklámozó bloggerek ellen

Dojcsák Dániel, 2009. április 24. 11:01
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A közösségi média szerepe az évek során felértékelődött, nem csak a szórakoztatás és közéleti vélemények terén, de a kereskedelemben is. Egyre több vásárló tájékozódik a hivatalos források és a szaksajtó mellett blogokon, fórumokon, amit a cégek is felismertek, s ma már nem ritkaság, hogy bloggereket használnak marketingcélokra. Az Egyesült Államokban ez már olyan méreteket ölt, hogy a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission, FTC) törvényileg szabályozná a jelenséget.

hirdetés
Olcsóbb és jobb

A vállalatok az elmúlt években rájöttek, hogy a drága display-hirdetések mellett egy nagyságrendekkel kevesebbe kerülő eszköz is van a kezükben, ami a közösségi média kereshetősége és a fogyasztók proaktív viselkedése miatt hatékonyságban a legtöbb módszer előtt jár. A folyamat egyszerű: a cégek képviselői megkeresnek befolyásos bloggereket, és ingyen termékeket vagy akár pénzt is ajánlanak nekik, hogy akár kritikával tűzdelt, de összességében vásárlásra ösztönző bejegyzéseket írjanak.

A bloggerek közül természetesen nagyon sokan vannak, akik nem fogadják el ezeket a gyöngyöket, de a laikus felhasználó számára szinte lehetetlen feladat kideríteni, hogy mely tartalomgyáros kapott ellentételezést, s kinek a véleménye őszinte. Vannak, akik jelzik, ha egy blogbejegyzés egy külön megállapodás részeként született, de a legtöbben inkább elrejtik a háttéralkukat, mert ha még objektív is a vélemény, a közönség számára akkor is a "fizetett" szó ragad meg.

30 éves hagyományok dőlhetnek meg

Az FTC szerint az internet olyan befolyásoló tényezővé vált, hogy törvényi szinten is szabályozni kell a hirdetés ilyen formáit. A felvetés kapcsán módosulhatnak a 30 éve működő hirdetési irányelvek, akár az is elképzelhető, hogy a bloggerek ugyanúgy büntethetők lennének a megtévesztő hirdetésekért, mint a vállalatok, amelyek "felbérelik" őket. Az FTC állítása szerint a bloggerek, akik ilyen ügyletekbe belemennek, illetve a vállalatok és marketingesek, akik ezt kezdeményezik, szándékos félrevezetéssel is megvádolhatóak lennének. A szervezet jelenleg csak vizsgálódik, hogy milyen módon lehetne finomítani a szabályozásokon, a döntés még idén nyáron várható.

Amennyiben elfogadják azokat a változtatásokat, melyeket kilátásba helyeztek, akkor a sérelmezett esetekben kényszeríteni lehet a bloggereket, hogy hagyjanak fel a "megtévesztő tevékenység" folytatásával, amennyiben ez nem történik meg, akkor az FTC arra kötelezheti a vállalatokat, hogy fizessék vissza a vételárat azoknak a vevőknek, akik a megtévesztő információt tartalmazó, fizetett "bloghirdetés" miatt döntöttek a vásárlás mellett.

Kell a fényezés

Szinte bármilyen szolgáltatás vagy termék reputációjának jót tesz, s a fogyasztók döntését érdemben képes befolyásolni, ha a blogokon folyamatosan dicsérik, ajánlják. Persze a túl átlátszó szövegek felkelthetik a gyanúját az olvasóknak, de ki hinné, hogy egy lelkesen megírt bejegyzéssorozat hamis? Ha a blogot író személy arról számol be, hogy épp most vásárolt egy notebookot, vagy kipróbált egy játékot, vagy akár felfedezett egy nagyon "cool" szolgáltatást, akkor nehéz eldönteni, hogy valóban így érez vagy fizettek neki érte.

Bizonyítani is nehéz egy ilyen megállapodást, de ami ennél is nagyobb baj, hogy a pénzt elfogadó bloggerek erősen rontják társaik megítélését. Mivel a cégek a szinte alanyi jogon járó bizalmat és a veleszületett hitelességet vásárolják meg, ezért ha ez gyakorivá válik, akkor az egész blogszféra presztízsveszteséget szenved el a kialakuló sztereotípiák miatt.

Minden felnőtt médiatípus elszenvedi a korrupciót

Nincs ez másképp a professzionális médiában sem, hiszen a legtöbb helyen a tartalomkészítés és a hirdetésszervezés aktívan összefonódik. A kereskedelmi televízióknak hatalmában áll megvédeni egy céget pusztán azáltal, hogy nem hoznak le róla kellemetlen anyagot, ha éppen ő a legnagyobb hirdető, de egy szaklap esetében is felmerül a kérdés, hogy vajon van-e összefüggés a megjelenő nagy értékű hirdetés és a mellette megjelenő tartalom között. A vevők többek közt ennek a sztereotípiának a kivédésére fedezték fel a blogokat, illetve fórumokat, de látszik, hogy hosszútávon minden média megvehető.

Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
4-4 klassz téma a HWSW júniusi üzemeltetői és IT-biztonsági meetupjain. Nézz meg a programot!