Szerző: Dojcsák Dániel

2009. április 22. 08:18:16

Hirdetési hálózatot épít a Facebook

[HWSW/TBI] Régóta beszélnek róla, de sosem erősítette meg hivatalosan senki, hogy a Facebook előbb-utóbb dollárra váltja a az OpenID-hez hasonló Facebook Connectet. A feltételezések szerint a közösségi hálózatot üzemeltető cég hamarosan egy hirdetési hálózatot épít majd ki a Connect szolgáltatásra alapozva, s kiaknázza a lehetőséget, hogy az általa biztosított univerzális bejelentkezés nem csak a felhasználók kényelmét szolgálja, hanem lehetőséget ad arra is, hogy a demográfiai adatok és a Facebookon belüli szokások alapján más webes szolgáltatóknál is pontos hirdetési targetálásba fogjon.

[HWSW/TBI] Régóta beszélnek róla, de sosem erősítette meg hivatalosan senki, hogy a Facebook előbb-utóbb dollárra váltja a az OpenID-hez hasonló Facebook Connectet. A feltételezések szerint a közösségi hálózatot üzemeltető cég hamarosan egy hirdetési hálózatot épít majd ki a Connect szolgáltatásra alapozva, s kiaknázza a lehetőséget, hogy az általa biztosított univerzális bejelentkezés nem csak a felhasználók kényelmét szolgálja, hanem lehetőséget ad arra is, hogy a demográfiai adatok és a Facebookon belüli szokások alapján más webes szolgáltatóknál is pontos hirdetési targetálásba fogjon.

Nem az alapszolgáltatásban van az üzlet

A Business Insider információi szerint a Facebook hamarosan, de legkorábban fél év múlva saját ad networköt indít a Connectre alapozva. A Facebook Connect egy olyan login-szolgáltatás, mely lehetővé teszi külső webes szolgáltatók számára, hogy oldalaikra a felhasználók a Facebookon is használt azonosítójukkal és jelszavukkal segítségével jelentkezzenek be. Az online hirdetési piac által gyakran érintetlenül hagyott kisebb szolgáltatók számára létfontosságú már önmagában az is, hogy nem kell a felhasználókat külön regisztrációra kényszeríteniük, de ha ennek a problémának a feloldása egyben az értékesítést is támogatja, az dupla haszon.

Ahogyan a magyarországi iWiW (és több más szolgáltató is) is megoszt deperszonalizált adatokat a Medián Webaudit Webprofile szolgáltatásával, úgy a Facebook adatok is kiváló táptalajként szolgálhatnak a kisebb weboldalak demográfiai mérésére. A Facebook hatalmas adatbázisával képes a kisebb oldalak számára is olyan eszközöket fejleszteni, odaadni, melyekkel komoly kutatások nélkül, szinte valós időben láthatóvá válik, hogy kik látogatják valójában az adott tartalmat.

Habár a Facebook Connectet már most is csak egy lépés választja el attól, hogy hirdetési hálózattá fejlődjön, az ugrást az amerikai cég mégsem képes megtenni. A Business Insider egy másik forrása szerint a Facebook komoly lemaradásban van a terveihez képest, s már most is számos új termék fejlesztését, bejelentését tolja maga előtt. Sheryl Sandberg, a Facebook operatív igazgatójának szavai is megerősítik ezt, hisz ő is épp arról panaszkodott, hogy gondban vannak a tehetséges új mérnökök, programozók, szakemberek felvételével, nincs elegendő emberük a célok eléréséhez. Az öt éves Facebook jelenleg 900 embert foglalkoztat, ami soknak is tűnhet, de ugyanilyen idős korában a Google-nél már 1600-an dolgoztak.

A Twitter jobbról előz

Ráadásul a Facebook körül több szinten is szorul a hurok, hiszen az ilyen ötletek halogatásával nem csak potenciális bevételtől esik el a cég, de egyre több esélye van annak is, hogy a még gyorsabb, frissebb start-upok megelőzik. A Twitter például épp a múlt héten mutatta be saját, nemes egyszerűséggel "Sign-in with Twitter"-nek keresztelt login szolgáltatását.

Ugyan a Facebook Connecthez hasonlóan ez sem funkcionál hirdetési hálózatként, de látva a Twitter növekedési sebességét és a változásra való hajlandóságát, előfordulhat, hogy mielőtt a Facebook komolyan foglalkozna ezzel a kérdéssel, a Twitter már be is mutatja saját megoldását. Így a macska-egér játék akár meg is fordulhat rövid időn belül, legalábbis üzleti szempontból. Illetve a Twitter végre választ kaphatna a végső kérdésre: Honnan lesz bevétele?

a címlapról