Szerző: Dojcsák Dániel

2009. április 23. 12:50

A válság miatt késik a kihajtogatható kijelzős Readius e-book olvasó

Hamarosan megérkezhetne a boltokba a világ első e-book olvasója, mely felcsavarható kijelzővel rendelkezik. Az eszköz maga pici, kihajtogatva viszont elfogadható méretű az olvasófelület. A Readius nevű eszköz azonban még nincs gyártásban, mert a gyártó Polymer Vision pénzügyi gondokkal küszködik. A cég új befektetőket keres, újra kellene gondolni a projekt finanszírozását is, mindezt annak ellenére, hogy a Polymer Vision a holland Philips egyik spin-off cége, tehát elméletben meglenne a biztos pénzügyi háttér.

Kész van, de még nem jön

Az eszköz zsenialitása abban rejlik, hogy kikapcsolt állapotban egy apró csőhöz hasonlít, ami akár egy farmer hátsó zsebében is kényelmesen elfér, de gombnyomásra egy közel 13 centiméter átmérőjű képernyő bújik elő belőle. Így a könnyű hordozhatóság mellett a használhatóság sem szenved csorbát. \"A teljes ellátási lánc készen áll, de az eszköz nem kerülhet piacra, mert mint sok más vállalatnál, nálunk is pénzügyi nehézségeink vannak. Az elmúlt kilenc hónap nagyon nehéz volt a fiatal cégeknek\" -- mondta Karl McGoldrick, a Polymer Vision vezérigazgatója.

A Readius hivatalos bejelentése 2008 júliusában történt meg, s akkor a média és a közvélemény világszerte pozitivan fogadta. Az eredeti tervek szerint még tavaly év végén a boltokba is kellett volna kerülnie a kütyünek Európa néhány piacán, majd idén év elején az Egyesült Államokban is. Azóta egyik sem történt meg, s a mostani hírek alapján egy jó ideig nem is fog. A cég \"segélykiáltását\" viszont meghallhatja valaki.

Szűk piac, sok szereplő

Amennyiben a Readius piacra kerül, akkor az lesz az első e-book olvasó, ami feltekerhető kijelzővel jelenik meg, de az innovatív megoldás ellenére a Polymer Visionnek számolnia kell azzal, hogy egy egyelőre szűk, de mégis zsúfolt piacra lép be. Az Amazon Kindle illetve a Sony Reader erős szereplők, illetve más cégek, mint a Samsung, Fujitsu vagy a Foxit is kínálnak hasonló termékeket. Ennek ellenére McGoldrick bizakodó és úgy látja, hogy ebből a mezőnyből ki tudnak tűnni.

A különbözőség egy másik ponton is tetten érhető, hiszen a Readius a Kindle-lel és a Readerrel szemben nem rendelkezik majd saját online könyvesbolttal, ebben sem követi a két nagy gyártót. A tartalmak beszerzését a Polymer Vision a felhasználóra bízza, s nem kényszeríti bele a termék megvásárlásával egy szolgáltatás használatára is. Ez sokak számára vonzó lehet, de a recesszió megváltoztatja az innovatív termék pályáját, s előfordulhat az is, hogy akár egy teljes évet csúszik a megjelenés.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról