Szerző: Dojcsák Dániel

2009. April 20. 16:42:35

Tévéken terjeszkedik tovább az Adobe Flash

Az Adobe Flash minden internetező számára ismert, a weboldalakba integrált animációk, videók, alkalmazások egyik szabványává vált technológia most egy egészen új területre ugrik, a monitorokról egyenesen a tévéképernyőkre. A cél, hogy a webképes tévék, Blu-Ray lejátszók és set-top boxok eddigi funkcióikon felül színes-szagos kiegészítők tárházává váljanak.

[HWSW] Az Adobe Flash minden internetező számára ismert, a weboldalakba integrált animációk, videók, alkalmazások egyik szabványává vált technológia most egy egészen új területre ugrik, a monitorokról egyenesen a tévéképernyőkre. A cél, hogy a webképes tévék, Blu-Ray lejátszók és set-top boxok eddigi funkcióikon felül színes-szagos kiegészítők tárházává váljanak.

Vírusként terjed

A Flash segítségével eddig főként "konténereket, tárolókat" hoztak létre multimédiás felület gyanánt, ilyen például a YouTube beágyazható videolejátszója is. A következő lépés, az okostelefonok térhódításával, a Flash mobilos változatának kifejlesztése volt, most pedig a cég elérkezettnek látta az időt, hogy a gazdag webalkalmazásokat a nappaliban lévő eszközökre is beengedje. A mai bejelentés lényege, hogy a Flash alapon fejlesztett widgetek szabadon átvihetőek a szórakoztató elektronikai eszközök rendszerébe is.

Az Adobe runtime-mal készített widgetek célja, hogy a fejlesztők könnyedén integrálhassanak alkalmazásokat a nem szabadon programozható eszközbe épített kezelőfelületekre is. Ebben az esetben tehát egy web-képes HDTV elméletileg végtelen mennyiségű rich-media widgetet érhetne el meglévő menürendszerén keresztül, anélkül, hogy bármilyen újabb eszközt kellene rácsatlakoztatni.

Hibridek

A felhasználók számára egészen új távlatok nyílhatnak meg a médiafogyasztásban, létrejön egy újszerű hibridje a tévéképernyőnek és a számítógépes desktopnak, úgy, hogy a kettő között nem kell váltogatni. A Windows Media Center már egy lépés volt ennek a hibridnek az irányába, igaz azzal a megkötéssel, hogy mindenképp egy PC-nek kellett a háttérben dolgoznia.

Ebben az esetben viszont kizárólag olyan megjelenítőkre illetve lejátszókra van szükség, melyek támogatják a Flash-t, illetve olyan tartalomszolgáltatókra, akik gondoskodnak arról, hogy ez ne csupán egy elméleti lehetőség legyen. Az Adobe a bejelentéssel együtt közzé is tett egy listát azokról a cégekről, melyek támogatják kezdeményezésüket: többek között az Intel, Comcast, Disney Interactive, Netflix, Atlantic Records és a New York Times Company áll máris a tévés Flash mögött.

Az eszközök oldalán viszont egyelőre nagy a titkolózás, s Anup Murarka, az Adobe technológiai stratégiai igazgatója is csak óvatosan jósolgatott, mikor az amerikai sajtó képviselői erről kérdezték. Murarka szerint a hardvergyártók nem hozakodnak elő a bejelentéseikkel, egészen addig, amíg a Flash-t támogató termékeik el nem készülnek, el nem kezdik őket gyártani. Viszont szerinte ez a bejelentés mégis a televíziós platform számára bír komoly súllyal, s nem feltétlenül az Adobe számára "nagy fless".

Az Adobe-nak is nagyon jó

A webes videók világának 80 százalékát uraló Flash számára a tévé egy újabb hódítási terület, ráadásul a comScore becslései szerint már idén több mint egymilliárd Flash-képes mobil lesz a felhasználók kezében. Ezekkel a területekkel a piac olyan szintű bővítésére nyílik lehetőség, amire a web organikus növekedésével már nem lesz példa. Mivel az új keretrendszer visszafelé is kompatibilis, ezért az eddig létrehozott Flash-alkamazások milliárdnyi új eszközön jelenhetnek meg, s olyan embereket érhetnek el, akik eddig távol maradtak a számítástechnikától.

a címlapról