:

Szerző: Koi Tamás

2009. április 6. 12:11

Génmódosított vírusokra épülhetnek a jövő akkumulátorai

Ismét egy olyan új, ígéretesnek tűnő akkumulátortechnológiával álltak elő az amerikai Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) kutatói, mely a jövő hordozható eszközeit vagy akár hibrid autóit hajthatja -- számol be a felfedezésről a Science magazin. Az új technológiát hasznosító akkumulátorok hatékonyabbak lehetnek és több energiát tárolhatnak a jelenlegi lítiumionos társaiknál, nem utolsósorban sokkal kevésbé terhelik a környezetet, hiszen működésük alapját szerves életformák adják.

A MIT kutatócsoportja az eredetileg baktériumokat fertőző M13 vírus egy génmódosított változatát használta fel az akkumulátorhoz. A vírusok elektromos töltést hordozó anyagot -- vas-foszfátot -- kötnek meg és kapcsolnak rendkívül vékony szén nanocsövekhez, ezzel vezetőréteget képezve. Az így felépülő elektródák egyik legnagyobb előnye a hagyományos, lítiumionos megoldásokhoz képest, hogy azoknál lényegesen gyorsabban tudják a töltést felszabadítani, ami nagyobb áramerősséghez, azaz végső soron hosszabb akkumulátoros üzemidőhöz vezethet.

\"Elméletileg háromszor annyi ideig üzemeltethetnénk vele egy iPodot, mint egy normál, lítiumionos akkumulátorral\" -- nyilatkozta Angela Belcher, a kutatócsoport vezetője. \"Megfelelő méretezés esetén akár [hibrid] autókban is lehetne használni\" -- emelte ki a szakember, hozzátéve, hogy a technológia egyelőre legfeljebb csak elméletben skálázható ilyen szintre. Az újfajta akkumulátorok ezzel együtt környezetbarát gyártásuk és működésük révén is vonzó alternatívát képezhetnek a jelenleg használt technológiákkal szemben.

A vírusokat használó akkumulátor prototípusa jelenleg leginkább egy gombelemhez hasonlít, mérete nagyjából egy pénzérmének felel meg. A technológia egyik legnagyobb hátránya, hogy a töltési ciklusok száma egyelőre meglehetősen korlátozott -- az akkumulátor 100 töltés után drasztikusan veszíteni kezd kapacitásából.

A kutatócsoport elsősorban ezen a problémán próbál úrrá lenni, illetve jobb vezetőképességű anyagokkal (mangán-foszfát, nikkel-foszfát) kísérletezik. Az első, kereskedelmi forgalomba hozott akkumulátorok megjelenésének feltétele, hogy az új anyagokkal végzett kísérletek eredményesen záruljanak.

A MIT kutatói az utóbbi években különösen aktívnak számítottak az újabb akkumulátortechnológiák kifejlesztése terén. A Nature magazin március közepén számolt be arról a projektről, mely a hagyományos, lítiumionos akkumulátorok töltésvándorlásának felgyorsítását tűzte ki célul. A kutatók rájöttek, hogy megfelelő anyagszerkezetet használva olyan akkumulátorcellák építhetők, melyekben az ionok lényegesen gyorsabban mozognak, így az akkumulátor gyakorlatilag másodpercek alatt feltölthető.

Áprilisi, minden munkavállaló számára kötelező, laza jogi hallgatmányunk után itt a második, befejező rész. Nem kell megijedni, informatív és hasznos lesz ez is! Ennyi a minimum, amit munkavállalóként illik tudnod.

a címlapról