Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Július 19-én SYSADMINDAY: egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket!

A játékipar is teret enged a cloud-szolgáltatásoknak

Koi Tamás, 2009. március 24. 13:53
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Több, a videojátékipart alaposan felrázó ötletet mutattak be eddig többnyire ismeretlen piaci szereplők a hétfőn kezdődött Game Developers Conference (GDC) során. Az újító megoldásokkal előrukkoló cégek repertoárban új játékterjesztési modell valamint egy a fejlődő országok számára megalkotott konzol szerepel.

hirdetés
Felesleges nagy teljesítményű, drága PC-t vagy újgenerációs játékkonzolt vásárolni, a legújabb, látványos grafikájú videojátékokkal ezek nélkül is lehet játszani, legalábbis ezt ígéri egy amerikai vállalkozás, az OnLive, mely a nagyvállalatok körében manapság egyre népszerűbbé váló cloud-modellt ültetné át a videojátékok piacára. A rendszer működéséhez így kliensoldalon elég egy kisebb teljesítményű -- és értelemszerűen olcsóbb -- hardver, mely a távoli szerverfarmon renderelt játéknak csak a megjelenítéséről gondoskodik. Mivel a videojátékok -- különösen az online többjátékos játékmódjaik miatt -- rendkívül késleltetéskritikus alkalmazások, az OnLive fejlesztőinek csak mostanra sikerült olyan megoldást találniuk, mely egy pörgős akciójáték futtatását is lehetővé teszi a távoli eléréssel (ehhez minimum 1,5 megabit/másodperces sávszélességű internetkapcsolatra van szükség).

OnLive MicroConsole: vékonykliens-konzol

A GDC-n tartott bemutatóján az OnLive első embere, Steve Perlman egy MacBookon szemléltette a technológia működését. A szakember a Crysis című akciójátékkal játszott a notebookján, miközben a játék látványelemeit, fizikáját és a mesterséges intelligenciát egy nagy teljesítményű szerver számolta a háttérben. A bemutató, melyet a jelenlévő szakújságírók többnyire tátott szájjal bámultak, azért számít különösen jelentősnek, mivel a Crysis 2007-es megjelenésekor többek közt éppen elképesztő hardverigényével híresült el.

A cég beszámolója szerint a technológia olyannyira piacérett, hogy még idén elindulhat a szolgáltatás, ráadásul a játékkiadóknak (akik közül kilencen már le is szerződtek a OnLive-val) is tetszik az ötlet. Nem csoda, hiszen a cloud-alapú videojátékoknál nem kell költeni az adathordozóra (DVD, Blu-ray lemez stb.) és az ahhoz kötődő logisztikai költségekre, nem utolsósorban így lehetetlenné válik a játékok lemásolása is, azaz teljesen kiküszöbölhető a kalózkodás, az illegális szoftverhasználat.

A konzolokat gyártó nagyvállalatok ugyanakkor aligha fogadják kitörő lelkesedéssel a OnLive ötletét, mivel a cég terveiben szerepel, hogy a játékokat nem csak PC-vel vagy Mac-kel lehet majd streamelni, hanem egy MicroConsole névre keresztelt, saját gyártású klienssel is. Az apró konzol a tervek szerint HDMI-kimenettel és optikai digitális hangkimenettel is el lesz látva, valamint kontroller is jár majd hozzá. Azt egyelőre nem lehet tudni, mennyibe fog kerülni a MicroConsole, valamint jelenleg arról sincsenek információk, hogy a játékokat pontosan milyen konstrukcióban, mennyiért kölcsönzik majd.

"A második egymilliárd konzolja"

Szintén a GDC-n mutatkozott be először a nagyközönségnek a fejlődő országok piacára szánt új konzoljáték, a Zeebo, mely teljesen egyedi játékterjesztési rendszert vezet be a piacra. A konzol alapjait a mobiltechnológia adja, a gép lelkét ugyanaz az 528 MHz-es Qualcomm ARM processzor képezi, amely egyebek mellett a Sony Ericsson Xpreria X1-ben is megtalálható. A játékok is a mobilhálózatokon keresztül töltődnek le a konzolra, ráadásul ehhez elvileg nem is kell a mobilcég előfizetőjének lenni.

Zeebo: szegény ember konzolgépe

A külsőre leginkább a világ egyik legsikeresebb játékgépéhez, a Nintendo Wii-hez hasonlító Zeebo képességei alapján valahol az első és a második PlayStation-generáció közé ékelődik, a cég vezetője szerint azonban ettől még nem kell lesajnálni a rendszert, hiszen a célpiacokon a nagyobb tömegeknek esélyük sincs arra, hogy drágább, fejlettebb konzolokhoz jussanak, Brazíliában ezért például még mindig nagy sikernek örvendenek az olyan, több évtizeddel ezelőtt megjelent videojátékok, mint a Sega Megadrive -- mutatott rá a rendszer ismertetése során John F. Rizzo.

A mobiltechnológiát kamatoztató konzol éppen a dél-amerikai ország boltjaiban jelenhet meg először, már idén májusban. A játékgép ára 199 dollárnak felel majd meg (a Wii most 250 dollárba kerül), és a fejlesztők ígérete szerint már a megjelenésekor elérhető lesz rá közel 300 játék, köztük olyan átiratokkal, mint a Street Fighter Alpha vagy a Quake. A játékok áráról egyelőre csak annyit tudni, hogy alig kerülnek majd többe, mint a feketepiaci kalózmásolatok (a Zeebo bevezetésével egyben a kalózkodás visszaszorítását is remélik a célországokban). A konzolt -- már amennyiben sikert arat Brazíliában -- még idén piacra dobhatják Mexikóban, jövőre Kelet-Európában is bevezetnék, 2011-re pedig a tervek szerint Kínában is árulni fogják.

A IT-üzemeltetők világnapján egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket az Ankertbe.