Szerző: Dojcsák Dániel

2009. március 11. 18:17:05

Elektronikus papír mentheti meg a nyomtatott sajtót

[Fortune/HWSW] Az amerikai Hearst kiadóvállalat meglepő lépésre szánta el magát. Ellensúlyozva a hirdetési bevételek visszaesését, a papír- és szállítási költségek emelkedését, egy nagyformátumú elektronikus olvasót indítana útjára, ami a remények szerint az időszaki kiadványok Amazon Kindle-jévé válna hamarosan.

[Fortune/HWSW] Az amerikai Hearst kiadóvállalat meglepő lépésre szánta el magát. Ellensúlyozva a hirdetési bevételek visszaesését, a papír- és szállítási költségek emelkedését, egy nagyformátumú elektronikus olvasót indítana útjára, ami a remények szerint az "időszaki kiadványok Amazon Kindle-jévé" válna hamarosan.

Hearst: mentőövet dob saját magára

Iparági forrásokra hivatkozva az amerikai Fortune magazin azt állítja, hogy a Hearst, ami többek közt a Cosmopolitan és a San Francisco Chronicle kiadását is végzi, kifejlesztett egy vezetéknélküli elektronikus olvasót nagy formátumú kijelzővel. Ez utóbbi lehet a kulcsa annak, hogy az olvasók és a hirdetők is elfogadják a papír formátum lecserélését elektronikus megoldásra, legalábbis így gondolkodik a kiadó.

Habár hivatalosan még nem erősítették meg, de a Fortune értesülései szerint még idén debütálhat az új olvasó. A Hearst vezetői nem árultak el részleteket, viszont Kenneth Broffin, a Hearst interaktív média csoportjának vezetője azt nyilatkozta, hogy "lelkesen foglalkozunk a témával, és arra számítunk, hogy ezek az eszközök komoly szerepet játszanak majd a jövőnkben".

Másokra is gondoltak

A Hearst állítólag teljesen nyitott lesz arra is, hogy más kiadók is adoptálják az eszközt és a mögötte lévő technológiát, így akár egy hirtelen elterjedés forgatókönyve sem kizárt. Az elektronikus "tinta" használatával, megspórolva a nyomtatás és a szállítás költségeit, körülbelül felére lehetne csökkenteni egy nyomtatott lap előállítási költségét, arról nem is beszélve, hogy a remittenda fogalma megszűnne, továbbá soha senki nem maradna le egy sajtótermékről azért, mert az elfogyott az újságosnál.

A kiadók célja pedig, hogy valahogyan átmentsék a jelenleg globálisan 300 milliárd dolláros piacot a jövőbe, leküzdve a bevételkiesésekből származó nehézségeket, de megtartva a jól kitalált üzleti modellt, ami egyaránt számít az előfizetési díjakra és a hirdetési bevételekre. A Fortune forrásai szerint a Hearst eszközének fejlesztésekor nem csak a technológiai, hanem az üzleti érdekeket is figyelembe vették. Az eszköz például jóval nagyobb lesz, mint a Kindle-é, körülbelül akkora, mint egy normál A4-es lap. A nagyobb kijelző persze az olvashatóság mellett a hirdetők számára is több lehetőséget nyújthatna.

A cél az univerzalitás

A feltételezett üzleti modell nem csupán a Hearst kiadványokra koncentrál, s meglepő módon a forrás azt állítja, hogy az eszközt értékesítené a cég más kiadóknak vagy partnereknek is, megengedné, hogy azok saját márkanév alatt forgalmazzák, vagy más feltételekkel árulják azt, a lényeg a Hearst nem az eszköz eladásán van, hanem azon, hogy hozzájusson az újságokból származó bevételekhez.

Az első időkben viszont mind a tartalomgyártóknak, mind a hirdetőknek be kellene érnie a fekete-fehér kijelzővel, s csak jóval később képzelhető el, hogy gazdaságosan gyártható és forgalmazható lesz egy nagy felbontású, színes, videolejátszásra is alkalmas változat. Az viszont már biztos, hogy az újságok és magazinok vezetéknélküli kapcsolaton érkeznek majd a szerkezetre, így feltételezhetően a töltőn kívül más csatlakozó nem is kap rajta helyet.

Legyen olyan hatású, mint a papír

Ahhoz, hogy az újságolvasás mai élményével felvegye a versenyt, bírnia kell a strapát, hiszen ezt nem nyomják újra minden nap, lehetőség szerint hajlékonynak kell lennie, de inkább összehajthatónak és nagyon vékonynak. -- elmélkedik a Fortune újságírója. Igaz, ablakot tisztítani és hajléktalanokat betakarni biztosan nem lehet majd vele.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 26. 08:07

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.