Szerző: Dojcsák Dániel

2009. március 9. 11:47

Nem informatika kell a diákoknak, jobb tanárokat akarnak

A közoktatás fejlesztése mindig aktuális téma, egyre több informatikai cég is lehetőséget lát a nebulók okításának jobbá tételében. Politikusok, mérnökök, pedagógusok is egyaránt felfestettek már képeket, hogyan is nézzen ki az oktatás a jövőben, de egy csoportot eddig még nem kérdeztek meg: a tanulókat.

[HWSW] A közoktatás fejlesztése mindig aktuális téma, egyre több informatikai cég is lehetőséget lát a nebulók okításának jobbá tételében. Politikusok, mérnökök, pedagógusok is egyaránt felfestettek már képeket, hogyan is nézzen ki az oktatás a jövőben, de egy csoportot eddig még nem kérdeztek meg: a tanulókat.

Diákok: Így fejlesztünk mi!

A British Council rendhagyó kezdeményezése 12 ország diákjait hívta össze a magyar fővárosba, hogy egy háromnapos konferencia keretében közösen gondolkodhassanak arról, hogy mi hiányzik szerintük a mai oktatásból, milyen irányba kellene fejlődnie, illetve mire van szükségük a gyerekeknek ahhoz, hogy nagyob kedvvel tanuljanak.

A helyszínre érkező 70 iskolás feladata a konferencia három napja alatt az volt, hogy alkossák meg az ideális iskolát, s hozzanak közösen döntést arról, hogy az oktatással kapcsolatos gyakran elhangzó vezérelvek közül mit és mennyire tartanak fontosnak a valóságban. A rendezvényen 50 pedagógus is részt vett, de ezúttal csak megfigyeltek és egyáltalán nem befolyásolták a fiatalok gondolatait.

Nem a high-techre vágynak

A legérdekesebb tapasztalat, hogy a diákok nem csúcstechnológiát, digitális táblát, online kurzusokat, újszerű módszereket szeretnének, sőt, ragaszkodnak a tanár személyes jelenlétéhez. A túlzottan formális frontális oktatással persze az újító tanulók sem voltak kibékülve, fontosnak tartanák, hogy a pedagógussal egy közvetlenebb, interaktívabb viszony alakuljon ki, s ne korlátozódjon a kommunikáció arra, hogy a tanár beszél, a diák pedig figyel.

A projekt során született ötletek közül számos igen ígéretes és megfontolásra méltó, ezért ezeket nem hagyják elsüllyedni, inkább felhasználva tapasztalataikat, a British Council, illetve a kapcsolódó szervezetek igyekeznek a megfelelő döntéshozói szintekre eljuttatni. A konferenciával egyidőben például egy nemzetközi delegáció a Parlament Oktatási Bizottságával próbálta megértetni, hogyan is kellene kinéznie egy iskolának 2032-ben.

A mai iskola igazából tegnapi

\"Ha egy 100 évvel ezelőtti orvos bemenne egy mai műtőbe, döbbenetes változásokat tapasztalna, ezzel szemben egy 100 évvel ezelőtti tanár igencsak otthonosan érezné magát egy mai osztályteremben. Az oktatás jelentős változások előtt áll. Hogy ez hogyan valósulhat meg, arra jó példa ez a konferencia\" -- mondta Merényi Ádám, a Microsoft oktatási programjaiért felelős vezetője.

Az elmúlt években ahhoz szokhattunk hozzá, hogy az oktatásfejlesztési programok főként infrastrukturális jellegűek, mint például az ezredforduló után a Sulinet program, vagy a mostanság aktuális digitálistábla- vagy Classmate PC-projekt. Ehhez képest a diákok maguk nem elsősorban ezért lelkesednének, hanem az iskolai környezetet változtatnák \"élhetőbbre\", szeretnék, ha élményszerűbb tananyagokkal és foglalkozásokkal találkozhatnának. A pedagógustól azt várják, hogy váljanak közvetlenebbé, legyenek részei a közösségnek. Míg az elmélet szintjén szeretnének \"jövőálló tudást\", melyet valóban használni tudnak életük során.

Társ a tanulásban

Körülbelül ezt a fonalat vette fel a támogatóként jelen levő Microsoft is, akik a \"Társ a Tanulásban\" programjával igyekszik segíteni ezt a folyamatot. Ennek célja az informatikával támogatott oktatás ügyének előremozdítása. A vállalat a tanárok továbbképzésével, fejlesztésével, ingyenes könyvek, segédletek, esettanulmányok rendelkezésre bocsátásával tud hozzájárulni ehhez, másrészt a mostani konferenciához hasonló események támogatásával. Itt például a három napos munkához minden számítástechnikai eszközt a Microsoft biztosított a notebookoktól a videokonferencia-eszközökig, illetve hozzájárul a szervezési költségekhez is.

A Microsoft egyik háttéranyagából kiderül, hogy a cég hosszú távon az oktatásban egy olyan komplex rendszert képzel el, ahol az informatika nem cél, hanem eszköz a megértést, gyakorlást és tanulást támogató multimédiás elemek létrehozásában, tárolásában. Ezen túl biztosítja a megfelelő tanár-diák-szülő kommunikációt, illetve fontos szerepe van az iskola infrastruktúra üzemeltetési feladataiban is.

Az informatika csak eszköz

A szoftvergyártó szerint is hibás megközelítés, ha a döntéshozók vagy maguk az iskolák célként fogalmazzák meg az informatikai eszközök használatát. A cél, hogy az oktatás minőségi és hatékony legyen, hogy a diákok képesek legyenek helytállni a felsőoktatásban vagy később a munka éveiben. Az informatikai eszközök csupán médiumok, melyek közvetítik, elérhetővé teszik a tudást, időt és egyéb erőforrásokat spórolnak meg. Jó iskolavezetés és megfelelő tanárok nélkül viszont bármilyen ultramodern géppark és hálózat is kidobott pénz csupán.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

AKROBATA

5

Elrajtolt az Adobe AI asszisztense

2024. április 17. 12:40

Előfizetéses modellben használható az AI Assistant, ami a cég PDF-szerkesztőjébe és olvasójába épül be.