Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Elvette az amerikaiak fotózási kedvét a válság

Koi Tamás, 2009. február 27. 15:52
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

[WSJ/HWSW] A digitális fényképezőgépek amerikai piacát is megrázta a régióból kigyűrűző gazdasági válság a tavalyi év utolsó három hónapjában, legalábbis ezt sugallja az IDC friss piaci felmérése. A helyi fotókereskedéseknek, specializálódott üzletláncoknak és az elektronikai nagyáruházaknak egyaránt rossz hír, hogy a fogyasztók amellett, hogy kevesebb fényképezőgépet vásároltak a tavalyi utolsó negyedévben, átlagosan kevesebbet is költöttek a fotoapparátra.

[WSJ/HWSW] A digitális fényképezőgépek amerikai piacát is megrázta a régióból kigyűrűző gazdasági válság a tavalyi év utolsó három hónapjában, legalábbis ezt sugallja az IDC friss piaci felmérése. A helyi fotókereskedéseknek, specializálódott üzletláncoknak és az elektronikai nagyáruházaknak egyaránt rossz hír, hogy a fogyasztók amellett, hogy kevesebb fényképezőgépet vásároltak a tavalyi utolsó negyedévben, átlagosan kevesebbet is költöttek a fotoapparátra.

Válságban elszáll a fotózási kedv

Nagyjából 15 millió digitális fényképezőgép fogyott a tavalyi esztendő utolsó negyedévében a tengerentúli üzletek polcairól, ami a hagyományosan erősnek számító ünnepi szezon ellenére jelentős, mintegy 12 százalékos visszaesést hozott az egy évvel korábbi forgalomhoz viszonyítva. A piac recessziója a korábbi, pesszimista elemzői becsléseket is felülmúlta: az IDC két hónappal ezelőtt még 9 százalékos visszaesést jósolt.

Bár a piackutató egyelőre nem tette közzé a régió bevételkalkulációját, egyes piaci szereplők szerint a vásárlói fókusz érezhetően az olcsóbb kamerákra helyeződik, ami egyes, termékeit magasabb árszegmensbe pozicionáló gyártóknak rosszul jöhet, ezzel együtt a kereskedők bevételeit is csökkenti. "A gyártók számára ilyen helyzetben az a helyes stratégia, ha az alacsony árat párosítanak a nagy volumennel" -- nyilatkozta Chris Chute, az IDC elemzője.


A kicsik egymás után húzhatják le a rolót

A tavalyi utolsó negyedévben részben ennek a stratégiának köszönhetően újra első lett az Eastman Kodak a digitális fényképezőgépek észak-amerikai piacán, maga mögé utasítva a Canont, a Nikont és a Sonyt. A legtöbb fényképezőgépet ezúttal is a hatalmas mennyiségben, dömpingáron értékesítő nagyáruházak (például a Wal-Mart hálózat) értékesítette, a szakboltok alig generáltak forgalmat (az Egyesült Államok legnagyobb fotográfiai üzletlánca, a Ritz Camera Centers a múlt héten részben a gyászos karácsonyi szezon hatására kénytelen volt csődvédelmet kérni).

Az utolsó negyedéves visszaesés ellenére a digitális fényképezőgépek tengerentúli piaca éves szinten 6 százalékot nőtt az eladott volumen tekintetében, az amerikaiak összesen 38 millió kamerát vásároltak 2008-ban. Az IDC szerint a piac idén legalább 10-11 százalékos visszaesésre számíthat, de még 2010-ben is érezhető lesz a recesszió hatása -- ekkor 4-5 százalékos forgalomcsökkenés várható éves viszonylatban.

Az angolok nem félnek kamerára költeni

Miközben az amerikai fényképezőgéppiac szenved, és a helyi vásárlók az olcsóbb termékeket keresik, az Egyesült Királyságban élők a jelek szerint jóval bátrabban költenek kamerákra. A Gfk. piackutató számai legalábbis azt mutatják, hogy a brit vevők idén januárban 60 százalékkal több digitális tükörreflexes fényképezőgépet vittek haza a boltokból, mint egy évvel korábban, és ezzel értelemszerűen több pénzt is hagytak ott a pénztáraknál (a piac összbevétele 45 százalékkal nőtt 2008 januárjához képest), jóllehet a fényképezőgépek átlagos ára hónapról-hónapra csökkent.

A Gfk. elemzője rámutat, hogy a digitális tükörreflexes fényképezőgépek mellett a gépekhez illeszthető optikák és más kiegészítők (például vakuk, táskák, szűrők) piaca is megélénkült az Egyesült Királyságban: idén januárban kétszer annyi objektívet adtak el a kereskedők, mint tavaly ugyanebben az időszakban.