Szerző: Koi Tamás

2009. január 16. 11:01

Minden várakozást alulmúlóan teljesített tavaly év végén a Sony Ericsson

Az előzetesen vártnál jóval nagyobb negyedik negyedéves veszteségről számolt be ma kiadott pénzügyi jelentésében a Sony Ericsson, mely a kilátások további jelentős romlására számít az év első felében. A gyártó átszervezésekkel és további költségcsökkentésekkel (elsősorban elbocsátásokkal) próbálja újra egyenesbe hozni magát.

[HWSW] Az előzetesen vártnál jóval nagyobb negyedik negyedéves veszteségről számolt be ma kiadott pénzügyi jelentésében a Sony Ericsson, mely a kilátások további jelentős romlására számít az év első felében. A gyártó átszervezésekkel és további költségcsökkentésekkel (elsősorban elbocsátásokkal) próbálja újra egyenesbe hozni magát.

A teljes mobilpiacot sújtó recesszió a svéd-japán Sony Ericsson utolsó negyedéves eredményére is rányomta a bélyegét: a vállalat egy évvel ezelőtt ugyanebben az időszakban még 501 millió eurós adózás előtti nyereséggel zárt, ehhez képest a 2008-as esztendő utolsó három hónapjában 261 milliós veszteség mellett működött, ezzel jóval felülmúlva a korábbi elemzői várakozásokat, melyek legfeljebb 72 millió eurós veszteséggel számoltak. A pocsék pénzügyi eredményt csak részben magyarázza, hogy a vállalat ebben az időszakban mintegy 129 millió eurót költött átalakításokra.

A gyártó egyben bejelentette, hogy a veszteségek ellensúlyozására folytatja tavaly bejelentett, éves szinten 300 millió eurót hozó költséglefaragási akcióját. Bár erre konkrétan nem tér ki a vállalat, de alighanem idén is további állások megszüntetésével spórolnak majd -- a kalkulációk szerint év végéig nagyjából 180 millió eurót. A Sony Ericsson 24,1 millió mobiltelefont értékesített a negyedév alatt, több, mint hatmillióval kevesebbet mint tavaly. A telefonok 121 eurós átlagos eladási ára ugyanakkor alig változott az egy évvel korábbi időszakhoz képest, és jelentősen nőtt a harmadik negyedéves 109 euróval összehasonlítva.

A Sony Ericsson utoljára 2007-ben remekelt, ekkor 103,4 millió készüléket szállított le, az átlagos eladási ár pedig 125 eurót tett ki, aminek köszönhetően a cég 1,1 milliárd euró adózott nyereséget tudott felmutatni. A Walkmanek sikerein felbuzdulva, melyekből addigra havonta több mint 3 millió fogyott, a legnagyobb három szereplő közé akart kerülni a vállalat. A hatalmas lendületet követően azonban elkezdtek kiütközni a cégen a Motorola-szindróma jegyei: az eladások megtorpantak, az árak pedig folyamatosan lefelé tartanak.

A vállalat tavaly egymás után dobta piacra a korábbi modellek újabb és újabb, kicsit fejlettebb és okosabb változatait, ezek azonban már láthatóan elvesztették elődeik vonzerejét -- a cég pedig egyelőre tovább keresi a fogást a piacon. A krízisből az egyik kiutat az olyan prémiumkategóriás, nagy árréssel értékesíthető okostelefonok megjelenése adhatja, mint az Xperia X1, a Sony Ericsson emellett tavaly csatlakozott az Open Handset Alliance-hez is, és javában fejleszti saját, Android-alapú okostelefonját.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról