Szerző: Dojcsák Dániel

2008. december 5. 12:31

Sokba kerülnek a Flash reklámok az internetezőknek

A reklámkerülés az interneten mára nem elsősorban a nagy mennyiségben a felhasználóra zúduló marketingszemét miatt lehet érdekes, hanem a weboldalakon tucatszám villódzó Flash animációk a számítógép teljesítményét, végeredményben pedig a költségeket is érezhetően befolyásoló viselkedése miatt.

[HWSW] A reklámkerülés az interneten mára nem elsősorban a nagy mennyiségben a felhasználóra zúduló marketingszemét miatt lehet érdekes, hanem a weboldalakon tucatszám villódzó Flash animációk a számítógép teljesítményét, végeredményben pedig a költségeket is érezhetően befolyásoló viselkedése miatt.

Környezetbarát reklámkerülés

A reklámok letiltása morálisan megkérdőjelezhető dolog, hiszen az ingyenesen elért tartalomért az olvasó közvetetten úgy fizet, hogy a hirdetéseket is elé tolják. Aki ennek elkerülése miatt tiltja le a hirdetéseket, az még elítélhető, viszont egyre többen egyébként is rákényszerülnek a Flash tartalmak blokkolására. Bárki egyszerűen ellenőrizheti a Windows Task Managerben (vagy ennek megfelelő programmal), hogy a kedvenc közösségi oldala vagy híroldala mennyivel dobja meg a processzorterhelést.

Ugyanazokat a weboldalakat Flash tartalommal vagy anélkül betöltve a fogyasztáskülönbség akár kétszeres is lehet. A SecTheory amerikai biztonsági cég tanulmányából is kiderül, hogy a böngészőkön belül betöltött számításigényes, többnyire hirdetési tartalmak mennyire befolyásolják a kliensgépek fogyasztását.

Az első számú felelősök a Flash bannerek, de az egyéb, böngészőben futó programok (JavaScript, Java, VBScript, Silverlight) is képesek komolyan leterhelni a processzort, illetve adott esetben a grafikus chipet. Természetesen minél "gazdagabb" egy tartalom, annál több erőforrást von el, de az optimalizáltság szintje is fontos tényező. A SecTheory szakértője saját tesztjében a FireFox 3.04 böngészőt egy AdBlock Plus (reklámletiltó) és egy NoScript (csak az engedélyezett JavaScriptek futnak le) kiegészítővel szerelte fel, amivel átlagosan 11W áramfelvételt volt képes megspórolni.


Az iWiW reklámok nélkül

A HWSW szerkesztősége is végzett egy gyorstesztet, melyben szintén Firefox böngésző alatt először minden szolgáltatást engedélyeztünk, majd a méréseket megismételtük minden script és Flash letiltásával. A vizsgálat során egy Gmail, Google Docs, Google Calendar, egy iWiW ablak, az Index és a HWSW, illetve a Last.fm volt nyitva külön füleken. A Core 2 Duo processzorral szerelt notebookon ezek 2-11 százalék között terhelték a processzort, míg a reklámok és egyéb dinamikus tartalmak engedélyezése után ez 25-68 százalék közt ingadozott.

A teszthez használt ThinkPad X61s notebook fogyasztásmérője ugyanezen teszt alatt 12-13 watt között ingadozott, míg mindent engedélyezve azonnal 23 watt fölé ugrott. Ennyi differencia egy nagy teljesítményű akkumulátor és egy energiatakarékos gép esetén 2-3 óra üzemidőcsökkenést okoz, de az átlagos notebook esetén, ami eleve csak 2,5 órán át bírja, még fájdalmasabb időveszteséghez vezet. Azt természetesen hozzá kell tenni, hogy letiltva minden scriptet gyakorlatilag használhatatlanná válik a legtöbb webes szolgáltatás, de a teszt alatt is főként a Flash-alapú reklámok voltak megterhelőek.


Az iWiW reklámokkal

Villanyt lekapcsolni, böngészőablakokat bezárni

A tanulmány listájában a legenergiaéhesebb weboldalak listája így néz ki: myspace.com, gamespot.com, go.com, espn.go.com, bestbuy.com, disney.go.com, weather.com, gamefaqs.com, tribalfusion.com, amazon.com. Míg a HWSW nem teljeskörű, sem reprezentatívnak nem nevezhető gyorstesztje alapján a magyar weben a legpazarlóbb a nyitva hagyott iWiW oldal, de a legtöbb általános híroldal is sokat fogyaszt, illetve bármi, ahol Flash-alapú reklám van. Szintén számít, de meglepő módon a webes rádiók, a YouTube vagy a webes levelezők üresjáratban nem kérnek jelentős kapacitást.

A SecTheory felvetése viszont ennél is messzebre visz. Ha gépenként általában 11W teljesítmény megy el feleslegesen, akkor vajon gépek millióival számolva a világban, amik napi legalább 8 órában működnek, akár egy nagyobb erőművet is ki lehetne váltani a NoScript kiegészítővel.

Ugyan ez az analógia nagyon demagóg, de azt a tanulmány szerzője is kiemeli, hogy nem az a megoldás, hogy ki kell húzni a fogyasztókat a konnektorból, hiszen ezekkel az eszközökkel termelünk. Viszont véleménye szerint ha már a laikus felhasználók nem, akkor legalább a nagy online szolgáltatók hívják fel a figyelmet arra, hogy mennyire pazarló tud lenni a feleslegesen nyitva hagyott böngészőablak. Pár éve még csak a villanyt kellett lekapcsolni, meg a hűtőajtót zárva tartani, ma már a szoftvereink fogyasztására is illik odafigyelni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról