Szerző: Bizó Dániel

2008. október 20. 08:39

Hatalmas és jövedelmező piaccá növi ki magát a mobiljátékoké

Piackutatótól függően eltérést mutatnak a számok, ugyanakkor abban mindenki egyetért, hogy gyorsan növekszik a mobilos játékpiac, és hatalmas üzlet vált belőle. Az In-Stat értékelése szerint az Egyesült Államokban már átlépte az évi 1 milliárd dolláros lélektani határt, de a legnagyobb piaci lehetőségekkel a Távol-Kelet kecsegtet.

[HWSW] Piackutatótól függően eltérést mutatnak a számok, ugyanakkor abban mindenki egyetért, hogy gyorsan növekszik a mobilos játékpiac, és hatalmas üzlet vált belőle. Az In-Stat értékelése szerint az Egyesült Államokban már átlépte az évi 1 milliárd dolláros lélektani határt, de a legnagyobb piaci lehetőségekkel a Távol-Kelet kecsegtet.

A játékipar új piaca

Az In-Stat kutatása alapján az Egyesült Államokban a mobilosok közel 30 százaléka játszik készülékén, és ötödük a mobilszolgáltatójuk portálján kívülről is tölt le játékokat. Ez természetesen jóval magasabb a globális átlagnál, 2005-ben még csak a világszerte található előfizetők 6,7 százaléka játszott mobilon, ez az optimista előrejelzések szerint 2010-re a 15 százalékot érheti el -- ekkor a globális piac a 10 milliárd dollárt is meghaladná az Informa Telecoms & Media becslése szerint. Az Informánál kevésbé optimista az In-Stat, 2013-ra 6,8 milliárd dolláros globális piacot jelez előre.

A számok eltérőek, de a mobiljátékok egyértelműen növekvő népszerűségét jelzi, hogy az elmúlt három év alatt 2,5 milliárdról 3,9 milliárdra növekedett a piac, a Gartner idénre pedig 4,5 milliárd dollárt becsül. Összehasonlításképpen a PC Gaming Alliance ipari szövetség tavalyra 10,7 milliárdos PC-játékpiacot jelentett. A mobilos projektek költsége ugyanakkor egy nagyságrenddel alacsonyabb a PC-s produkciókénál, kevesebb fejlesztőt igényelnek, és a szükséges fejlesztési idő pedig néhány hónapban vagy egy évben mérhető, szemben a mai vezető PC-s vagy konzoljátékok 2-4 éves kifutásával. Így a pénzügyi kockázat jóval alacsonyabb a mobiljátékok szegmensében, a "filléres" árak ellenére is.

A piac alja néhány száz forinttól indul, a dereka 600-800 forint közé esik, de a prémiumjátékok is 1000 forint alatt maradnak, mondta el a HWSW megkeresésére Vaitzner Endre, az Electronic Arts Mobile Közép-Kelet Európáért felelős marketingvezetője. A fejlesztési költségeket a technikai magas színvonalú játékoknál a jogdíjak és a több száz készülékre kiterjedő tesztelési költségek is megdobják, tette hozzá.

Irány a Távol-Kelet

A mobiltelefonos játékok piaca Ázsiában a legnagyobb, beleértve Japánt is. A kontinens több mint felét teszi ki a globális piacnak, becsli a Gartner, és további 1,1 milliárd dollárral bővül a következő három év során, egyre növelve súlyát. Ez elsősorban Indiának köszönhető, ahol a piac robbanásszerű növekedés előtt áll, illetve a szintén gyorsan növekvő és hatalmas, több mint félmilliárd mobilelőfizetővel bíró Kínának, ahol alacsony a PC-penetráció, és a játékkonzolok is túlságosan drágák.

A távol-keleti térség tömegét a hatalmas és érett Japán és Dél-Korea is növeli, melyek fejlett mobilkommunikációs piacaik révén öt éve még a globális bevételek kétharmadát adták a Wireless World Forum adatai alapján. Nyugat-Európa fejlett mobilkommunikációs piaca ellenére lemarad az Egyesült Államok és Ázsia mögött, becsli a Gartner, ezzel együtt jelentős súllyal bír továbbra is.

Itthon még nem menő

Kelet-Európáról nem közöltek publikus adatokat a piackutatók, Vaitzner szerint azonban a régió jóval gyengébb a kontinens nyugati felénél, ami több tényezőre vezethető vissza. Az elsődleges természetesen anyagi vonatkozású, itthon kevesebb elkölthető jövedelemmel rendelkeznek a fogyasztók, ami közvetlenül érinti a játékvásárlásokat, illetve a játékra alkalmas telefonok száma is alacsonyabb. Nyugat-Európában jóval magasabb színvonalúak, erőteljesebb hardverrel rendelkeznek a mobilok, így a gyakorlatilag kizárólag Javában írt játékok is jobban néznek ki és vonzóbbak. A magyar piac nagyságáról csak a piacot uraló mobilszolgáltatók tudnának pontos képet adni, mondta el Vaitzner, az azonban látható, hogy a román, cseh vagy lengyel területek nagyobbak és lendületesebben fejlődnek.

A második nagy faktor a szokásoké: itthon egyelőre nem része a tömegkultúrának a mobilos játék, miközben tőlünk nyugatabbra akár olyan háziasszonyok is letöltenek egyet-egyet, akik nem is tartják magukat játékosnak. Míg a hazai keménymag összemérhető a nyugati piacokéval, addig az alkalmi játékosok rétege egyszerűen hiányzik itthon. A harmadik tényező, hogy mivel kicsi a forgalom, ezért a kiadók, terjesztők és operátorok sem költenek sokat promócióra, így lassabb a piac bővülése is.

Vaitzner ugyanakkor bizakodó, két okból kifolyólag is. Az egyik, hogy lassan felnő egy olyan generáció, amely teljesen máshogyan használja a mobilját -- nemcsak telefonál, hanem zenét is hallgat, netezik, fényképeket készít. Az ő affinitásuk a játékokra jóval magasabb -- fogalmazott Vaitzner. A másik, hogy a jövőben megindul az olyan platformok széleskörű terjedése, mint a Windows Mobile, az Android, vagy az iPhone, melyek jóval látványosabb és kreatívabb játékok létrehozását teszik lehetővé, véli -- ezekért ráadásul akár 2-3 ezer forintot is el lehet már kérni egyes esetekben.

Sport, akció, logikai

Észak-Amerikában a sporjátékok a legnépszerűbbek, míg Ázsiában toronymagasan az akció arat, Európában az akció- és sportjátékoktól pedig nem sokkal maradnak le a logikai játékok sem, mondja az Informa. A mobiljátékok sokkal szélesebb demográfiai rétegeket érnek el, mint a PC- és konzoljátékok, állapítják meg az elemzések, és inkább az alkalmi, könnyen megtanulható játékokat részesítik előnyben a fogyasztók, mivel többnyire a holtidőket akarják kitölteni. Az Electronics Arts merítése alapján Magyarországon az akció-, verseny- és sportjátékok mennek a mozifilmes franchise-ok mellett.

Nagyon széles az a skála, amin a állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

fab

5

Chipgyártó nagyhatalommá válna India

2024. március 18. 12:39

A helyi politikai vezetés szerint van rá esély, hogy a következő néhány évben az ország bekerüljön az öt vezető ország közé.