Szerző: Koi Tamás

2008. szeptember 16. 11:32:02

A Best Buy kezébe kerül a Napster

Megveszi az egykor virágzó peer-to-peer zeneletöltő hálózatot üzemeltető Napster előfizetéses zeneáruházat a legnagyobb amerikai szórakoztatóelektronikai üzletlánc, a Best Buy. Bár a cégnek eddig is volt saját zeneletöltő szolgáltatása, a vezetők azt remélik az üzlettől, hogy az ezzel nagyobb piaci befolyásra szert tett hálózat versenyképesebb lesz a toronymagasan piacvezető Apple iTunes szolgáltatásával, vagy éppen az Amazon letöltőszolgáltatásával szemben.

[HWSW] Megveszi az egykor virágzó peer-to-peer zeneletöltő hálózatot üzemeltető Napster előfizetéses zeneáruházat a legnagyobb amerikai szórakoztatóelektronikai üzletlánc, a Best Buy. Bár a cégnek eddig is volt saját zeneletöltő szolgáltatása, a vezetők azt remélik az üzlettől, hogy az ezzel nagyobb piaci befolyásra szert tett hálózat versenyképesebb lesz a toronymagasan piacvezető Apple iTunes szolgáltatásával, vagy éppen az Amazon letöltőszolgáltatásával szemben.

Közel 120 millió dollárt -- részvényenként 2,65 dollárt, a tegnapi záróérték közel másfélszeresét -- fizetett az amerikai Best Buy áruházlánc a Napster online zeneboltért cserébe. Az online zenemegosztás miatt a szerzői jogvédők és kiadók támadásainak kereszttüzében álló szolgáltatás mára a jogi procedúráknak és a tulajdonosváltásnak köszönhetően gyakorlatilag teljesen "kifehéredett", ezzel együtt folyamatosan veszít vonzerejéből: a Napsternek tavaly tavasszal még nagyjából 830 ezer előfizetője volt, idén nyáron azonban 700 ezerre csökkent a szolgáltatást rendszeresen igénybevevők száma.

A Napster fő profiljaként havi átalánydíjas zeneletöltést kínál ügyfeleinek, akik 15 dollárért digitális másolásvédelem nélkül közzétett zeneszámok közül válogathatnak. A piacon több hasonló üzleti modellre épülő szolgáltatás is próbálja, illetve próbálta megvetni a lábát, a jelentős piaci befolyással bíró Apple iTunes mellett azonban többek csak árnyékként tudtak létezni, és hosszú távon jó eséllyel ez a sors várt volna a Napsterre is. A Yahoo így például februárban kénytelen volt bezárni saját zeneboltját, a Yahoo Music Unlimitedet, a RealNetworks Rhapsody szolgáltatása pedig beolvad a Viacom médiabirodalomba.

A Best Buy a felvásárlás során megszerzi a Napster teljes ügyfélbázisát (a cég 171 dollárt fizet minden előfizetőért), a teljes ügyfélszolgálati platformot és a mobilszolgáltatást, nem tart ugyanakkor igényt a vegetáló peer-to-peer szolgáltatásra. A 140 alkalmazottat foglalkoztató cég bár komoly bevételt termel -- tavaly például 127,5 millió dollár folyt be a kasszába -- sosem hozott profitot.

A Best Buy áruházlánc a tervek szerint új szolgáltatásokkal dobná fel a Napster forgalmát, így a felhasználók a zenék mellett idővel mozifilmeket is letölthetnek majd. A felvásárlási folyamat az utolsó negyedévben zárulhat le.

a címlapról

Hirdetés

Éles a HWSW mobile! programja

2019. november 13. 22:56

A legnagyobb hazai digitális termékfejlesztési konferencia 5 szekcióval, 90 előadóval, dedikált workshop nappal várja a látogatókat.