Szerző: Dojcsák Dániel

2008. augusztus 12. 16:22

Lassul a szélessáv terjedése az Egyesült Államokban

Az újonnan létesített szélessávú internetelőfizetések száma az idei második negyedévben stagnált először az Egyesült Államokban. A penetráció további emelkedését egyrészt a nem internetezők anyagi helyzete, másrészt a még mindig betárcsázós kapcsolattal rendelkező felhasználók elégedettsége okozza.

[HWSW] Az újonnan létesített szélessávú internetelőfizetések száma az idei második negyedévben stagnált először az Egyesült Államokban. A penetráció további emelkedését egyrészt a nem internetezők anyagi helyzete, másrészt a még mindig betárcsázós kapcsolattal rendelkező felhasználók elégedettsége okozza.

Tavaszi megtorpanás

Az Egyesült Államokban hét éve monitorozzák a szélessávú internetkapcsolatok számát, és ez idő alatt egyszer sem fordult elő mindeddig, hogy lassult volna a növekedés üteme. Idén először ez a trend megfordulni látszik. Az idei év második negyedévében, június 30-ig bezárólag a húsz legnagyobb szolgáltatónál 887 ezer új lakossági és kisvállalati előfizetést kötöttek szélessávra az amerikaiak -- derül ki a Leichtman Research Group hétfőn publikált felméréséből. A közölt szám ugyan nem feltétlenül pontos, hiszen a szolgáltatók önkéntes adatszolgáltatásán és becsléseken alapul, de a tavalyi évben ugyanez a felmérés ebben az időszakban kétszer annyi új előfizetést mutatott.

Bruce Leichtman, a kutatást végző cég elnöke szerint a lassulás főképp a telefontársaságoknál kötött szerződések zuhanásából adódik, hiszen náluk a tavalyi értékek mindössze 23 százalékát sikerült idén elérni. A két legnagyobb társaság, az AT&T és a Verizon Communications már el is kezdte hangsúlyosabbá tenni a gyorsabb és drágább csomagjait, ez eddigi belépő szintű fókusz helyett. Az alkalmi vételnek minősülő alap DSL-csomagok helyett, az egyre kevesebb új belépő miatt, a drágább prémium csomagokra kell a társaságoknak koncentrálnia.


USA: Ennyi volt?

Három évvel ezelőtt még elegendő volt akciókkal berántani az új előfizetőket, most viszont arra lesznek kényszerítve a szolgáltatók, hogy olyan előfizetőket toborozzannak és tartsanak meg, akik többet is hajlandóak fizetni és nem mondják fel a szerződést, amint lejár a hűségszerződés.

A kábelszolgáltatók esetén ennél sokkal jobb a helyzet, bár náluk is jelentős lassulás látszik az új bekötéseknél. 2007 második negyedévhez képest 85 százaléknyit sikerült teljesíteniük, de legalább elmondhatják magukról, hogy az összes új előfizetés 76 százaléka kábelszolgáltatónál köttetett. Az egyesült államokbeli két legnagyobb szolgáltató egyébként közel azonos ügyfélszámmal rendelkezik: a DSL-t kínáló AT&T 14,7 millió, míg a kábeles Comcast 14,4 millió kapcsolatot tart számon.

Leichtman szerint komoly növekedési potenciál van még a piacban, igaz más jelentések szerint a szélessávú piac már megközelítette a teljes telítettséget. Jelenleg az amerikai háztartások 55 százaléka rendelkezik szélessávú kapcsolattal, sokan ennél nagyobb penetrációt nehezen tudnak elképzelni. A kimaradókat megkérdező kutatások eredményei szerint a visszatartó erő leggyakrabban az alacsony jövedelem, elégedettség a betárcsázós internetkapcsolattal, illetve az, ha valaki olyan helyen lakik, ahol technikai okok miatt nem létesíthető szélessávú kapcsolat. Sőt az Amerikára oly jellemző jogi huzavonák is megnehezítik sok kisvárosban a fejlődést: előfordult, hogy egy kisváros lakói megpróbáltak önmaguk kiépíteni egy üvegszálas hálózatot, amit a helyi telkó perrel akadályozott meg annak ellenére, hogy épp neki kellett volna ezt véghezvinnie.

Hazai helyzet

Ugyanezen adatokat a magyarországi Nemzeti Hírközlési Hatóság is közzétette hazánkra vonatkozóan. Idén júliusig a legnagyobb DSL és kábelszolgáltatók által kapott adatok alapján 1,447 millió fix szélessávú előfizetés van Magyarországon, míg egy évvel ezelőtt csupán 1,141 millió volt, ami 306 ezres növekedés. Ebben a jelentésben viszont még mindig nincs benne a mobil szélessáv, ami a HWSW becslése szerint további 300 ezer előfizetést jelent és a hálózatok fejlődésével párhuzamosan, dinamikusan növekszik. A növekedés egyrészt a teljesen új internetezők bekapcsolódásából adódik, de sok intenzív felhasználó a fix vezetékes otthoni vagy munkahelyi internet mellé köt mobilinternet előfizetést másodlagos kapcsolódási lehetőségként használva.


Magyarországon még felfelé megy

Magyarországon tehát egyelőre nem beszélhetünk a növekedés lassulásáról, továbbá hazánk speciális helyzetben van hiszen az ugrásszerű növekedés a szélessáv terjedésével együtt indult be, így nálunk már elvétve találni csak dial-up előfizetőket. Az NHH, illetve az internetszolgáltatók korábbi beszámolói szerint az új előfizetők számára nem elsősorban a szolgáltatás ára jelenti a visszatartó erőt, hanem az érdektelenség, a motiváció hiánya. Sokan még mindig nem értik, nem tudják, hogy miért lenne hasznos számukra az internet.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

AKROBATA

5

Elrajtolt az Adobe AI asszisztense

2024. április 17. 12:40

Előfizetéses modellben használható az AI Assistant, ami a cég PDF-szerkesztőjébe és olvasójába épül be.