Szerző: Koi Tamás

2008. augusztus 5. 15:44

A YouTube is közvetít majd a pekingi olimpiáról

[WSJ/HWSW] Beszáll a pekingi olimpia hivatalos közvetítési láncába a Google tulajdonában álló videomegosztó, a YouTube. A Nemzetközi Olimpiai Bizottsággal (NOB) született megállapodás értelmében a portál saját csatornát hoz majd létre, melyen a hivatalos olimpiai közvetítések egy része lesz elérhető, felvételről.

[WSJ/HWSW] Beszáll a pekingi olimpia hivatalos közvetítési láncába a Google tulajdonában álló videomegosztó, a YouTube. A Nemzetközi Olimpiai Bizottsággal (NOB) született megállapodás értelmében a portál saját csatornát hoz majd létre, melyen a hivatalos olimpiai közvetítések egy része lesz elérhető, felvételről.

Naponta három órányi exkluzív közvetítéssel jelentkezik a YouTube videomegosztó a XXIX. Nyári Olimpiai Játékokról, a rögzített adásban az aznapi program fontosabb eseményeit, illetve napi összefoglalóját nézhetik meg az erre a célra létrehozott csatornán keresztül az internetezők. A szolgáltatás a NOB-bal tető alá hozott szerződés értelmében csak azokban az országokban lesz elérhető, amelyeket nem kötik a szponzori megállapodások: a Youtube olimpiai adását 77 országból lehet majd nézni, a listán azonban többek közt sem az Egyesült Államok, sem Kína nem szerepel.

Nem a pénzről szól

Patrick Walker, a Youtube partnermegállapodásokért felelős EMEA-régiós vezetője a Wall Street Journal kérdésére elmondta, hogy a felvételeket a hivatalos adásláncból adja majd át a NOB, az oldalra végül nagyságrendileg 5-800 eseményről kerülhet majd fel internetes tudósítás. Bár a YouTube-nak a szerződés értelmében lehetősége van arra, hogy reklámfelületeket is értékesítsen az olimpiai csatornán, az amerikai nézők kiesésével tulajdonképpen a legnagyobb bevételforrástól esik el a cég.

Walker szerint a cégnél nem bánkódnak emiatt, az olimpiai közvetítés ugyanis nem a pénzcsinálásról szól a YouTube számára: a lényeg, hogy a sporteseményeket várhatóan olyan régiókban is láthatja majd mintegy 200 millió ember, ahová más úton nem jutnának el a képsorok.

Az olimpiai összefoglalók terjesztése, így a sport és az olimpiai eszme népszerűsítése bár alapvetően eltökélt célja a NOB-nak, a szervezőknek komoly üzleti szempontokat is figyelembe kell venniük a hasonló szolgáltatások tető alá hozása során, így elsősorban az exkluzív megjelenésekért és közvetítési jogokért dollármilliókat fizető szponzorokkal, tévétársaságokkal kell megállapodni (a NOB a 2005-től 2008-ig tartó időszak közvetítési díjaiból 2,8 milliárd dollárnyi bevételt remél).

A játékok szervezői úgy látják, hogy a közvetítési lánc lehető legtöbb platform bevonásával történő kibővítése egyben azt a célt is szolgálja, hogy a nézők minél több minőségi tartalomhoz jussanak hozzá, így az illegálisnak minősülő amatőr felvételek hatékonyabban szoríthatók vissza. A három nap múlva kezdődő olimpiai játékok során részben ezért hangsúlyos szerepet kap a HD-közvetítés is, mely a 2004-es athéni játékokhoz viszonyítva immár sokkal több nézőhöz juthat el világszerte.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról