Szerző: Koi Tamás

2008. július 28. 13:52

Augusztustól Magyarországon is jelzik a navigációs berendezések a dugókat

Augusztus elsejével, kezdetben a fővárosban, majd augusztus 20-tól az ország egész területén elindul a Traffic Message Channel, azaz TMC szolgáltatás, így az erre alkalmas navigációs berendezések ettől az időponttól hellyel-közzel pontos és aktuális képet adhatnak az autósnak a beprogramozott útvonalat érintő torlódásokról, balesetekről és egyéb forgalmi akadályokról, és ezek alapján akár elkerülőutat is ajánlhatnak.

[HWSW] Augusztus elsejével, kezdetben a fővárosban, majd augusztus 20-tól az ország egész területén elindul a Traffic Message Channel, azaz TMC szolgáltatás, így az erre alkalmas navigációs berendezések ettől az időponttól hellyel-közzel pontos és aktuális képet adhatnak az autósnak a beprogramozott útvonalat érintő torlódásokról, balesetekről és egyéb forgalmi akadályokról, és ezek alapján akár elkerülőutat is ajánlhatnak.

A TMC (vagy másik gyakori nevén RDS-TMC) kiforrott és nemzetközi szabványokban rögzített technológia, amely ma Európában és az Egyesült Államokban is a közlekedési információk sugárzásának legelterjedtebb szabványa. Ma gyakorlatilag minden nyugat-európai országban működik ilyen szolgáltatás, a kelet-európai országok közül pedig Magyarországon másodikként vezetik be a rendszert (az Európai Unióhoz újonnan csatlakozott országok közül elsőként Csehországban indult a szolgáltatás 2006-ban).

Elkerülhető torlódások

A rendszert bemutató sajtótájékoztatón Heckenast László, a magyarországi TMC konzorcium egyik legaktívabb tagjának számító, többségi brit tulajdonban lévő társaság, a TrafficNav Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a rendszer előkészítése két évvel ezelőtt kezdődött, a tesztelés pedig egy éve zajlott az Inforádió frekvenciáján továbbított jelekkel.

TMC
A TMC jelzései a térképen

Heckenast hozzátette ugyanakkor, hogy a végleges szolgáltatáshoz nem az Inforádió, hanem a Magyar Rádió adása nyújtja majd az átviteli közeget -- a TMC jeleket a Petőfi Rádió FM frekvenciáján sugározzák majd. A TMC-kompatibilis navigációs berendezésekre leküldött, óránként 300-szor frissített információcsomagot a Fővinform és az Útinform szolgáltatja majd, illetve flottaadatokat is felhasználnak a forgalomértékeléshez.

Lapunk kérdésére Heckenast László elmondta, hogy a TrafficNav a TMC konzorcium többi tagjával karöltve a szolgáltatás beindítása után is dolgozik a rendszer továbbfejlesztésén, így például a későbbiekben a tömegközlekedésnél is hasznosíthatják a TMC-t a ma alkalmazott megoldásoknál pontosabb és bővebb tájékoztatást adó utastájékoztató rendszerekhez.

Van jövője

Heckenast a HWSW kérdésére elárulta, hogy a TMC rendszer az analóg rádióadások 2014-re tervezett lekapcsolása után sem kerül le a napirendről, az FM földi sugárzást váltó DAB+ technológia ráadásul tágabb teret ad a TMC-hez hasonló plusz szolgáltatások integrálására. A Traffic Protocol Experts Group (TPEG) által erre a célra létrehozott szabvány már készen áll, ezt a technológiát azonban egyelőre csak Dél-Koreában használják, ám ott értelemszerűen nem DAB, hanem DMB rendszeren.

A jelenleg forgalomban levő navigációs készülékek túlnyomó többsége önmagában vagy TMC antennával kiegészítve alkalmas a TMC közlekedési hírek vételére, amelyeket vizuális (a térképen megjelenő ikonokkal) és szöveges formában is megjelenít. A Magyarországon kisugárzott TMC közlekedési információk a hazai felhasználók számára magyarul, a külföldi autósok készülékein viszont saját nyelvükön jelennek meg.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról