Szerző: Bodnár Ádám

2008. July 28. 13:48:46

A Google babérjaira tör az új kereső, a Cuil

Elindult a Cuil webkereső , ami nem kisebb célt tűzött maga elé, mint a Google legyőzését.

[HWSW] Elindult a Cuil webkereső, ami nem kisebb célt tűzött maga elé, mint a Google legyőzését.

Google-dolgozók egykori munkaadójuk ellen

A kaliforniai start-up vállalkozás mögött egy házaspár áll: Tom Costello, a Stanford egyetem professzora korábban az IBM alkalmazásában adattárolási rendszerekkel kapcsolatos kutatásokat végzett, felesége, Anna Patterson 2004 óta dolgozott a Google-nál többek között a weboldalak indexelését végző algoritmuson, valamint azon az eljáráson, amely az oldalakhoz hirdetéseket rendel. A harmadik alapító, Russel Power szintén a Google-tól érkezett, emellett a fejlesztőcsapat tagja Louis Monier, aki résztvett az AltaVista és a BabelFish megalkotásában, illetve az eBay keresőjének fejlesztésében.

A Cuil megalkotói szerint a legnagyobb erősségük, hogy 120 milliárd weboldal tartalmában keresnek, míg a piacvezető Google adatbázisa "csupán" 40 milliárd oldalt ölel fel. A start-up mögött álló házaspár szerint a Cuil titka, hogy egy minden eddiginél hatékonyabb adatbázist tudtak létrehozni a weboldalak tartalmából, amelynek működése a versenytársakhoz képest kevésbé hardverigényes, így gyorsabb és kevébé költséges is egyben.

Az új kereső nem csak a motorját, hanem a megjelenítési felületét tekintve is újszerű: a találatokat nem csak egyszerűen kilistázza, mint a Google, a Yahoo vagy éppen a Microsoft Live Search, hanem egy újsághoz hasonlóan, több hasábba rendezve mutatja meg őket. Jobboldalt ehhez társul egy lenyitható menü, ahol további kapcsolódó témák találhatók összegyűjtve.

Cuil

A Google-verőnek szánt kereső egyelőre azonban számos területen elmarad az ikontól. Sok kulcsszóra egyáltalán nem ad találatot, néha pedig teljesen irreleváns weboldalak címével rukkol elő. Arról már nem is beszélve, hogy a Google-nak számos speciális keresője van (pl. árkereső, képkereső, hírkereső), addig a Cuil ma még csak egy szimpla webkereső -- ráadásul egyelőre annak sem túl jó.

Még nincs reklám, de lesz

A Cuil máris összeszedett 33 millió dollár kockázati tőkét, ami elegendő volt az első képésekhez. Hosszú távon a kereső hirdetésekből kíván élni, bár jelenleg még egyet sem látni az oldalon. Ennek oka, hogy a cég egyelőre nem dolgozta ki az üzleti modellt, az is lehet, hogy saját maguk értékesítik majd a hirdetési felületet, de az is lehet, hogy egy partnerre bízzák ezt.

A Cuil kínosan ügyel arra, hogy elkerülje a "Nagy Testvér" látszatát, a kereső nem gyűjt adatokat a felhasználókről, nem őriz meg IP-címeket és az egyes személyekhez kötődő keresések listáját sem tárolja el. Anna Patterson szerint ennek oka, hogy az általuk kifejlesztett algoritmus a weboldalak tartalma, nem pedig a népszerűségük alapján rendezi sorrendbe a találatokat.

A HWSW októberben induló gyakorlatorientált, 10 alkalmas, 30 órás online képzéseire most early bird kedvezménnyel lehet regisztrálni!

a címlapról