Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Felhőből visszaköltözéstől egészen egy banki malware evolúciójáig. Üzemeltetői és IT-biztonsági meetupokkal érkezünk!

Tovább folytatódik a Motorola szabadesése -- vajon túléli-e?

Bizó Dániel, 2008. július 10. 14:45
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A mobilpiac ötödik helyére esett vissza a Motorola, írja iparági forrásokra hivatkozva a Digitimes. A tajvani lap által kiszivárogtatott számok alapján a Motorola szállításai az LG Electronics és Sony Ericsson mögé szorultak az év második negyedévében -- az amerikai cég nem is olyan rég még a piacvezető Nokia megszorongatásáról álmodott.

hirdetés
[HWSW] A mobilpiac ötödik helyére esett vissza a Motorola, írja iparági forrásokra hivatkozva a Digitimes. A tajvani lap által kiszivárogtatott számok alapján a Motorola szállításai az LG Electronics és Sony Ericsson mögé szorultak az év második negyedévében -- az amerikai cég nem is olyan rég még a piacvezető Nokia megszorongatásáról álmodott.

Van még lejjebb

A piackutatási adatok alapján a Motorola mindössze 22 millió mobilkészüléket szállított le az év második három hónapja során, amivel mindössze a piac 7,3 százalékát szerezte meg -- egy évvel korábban még 36 millió készüléket értékesített a vállalat, igaz, már az sem volt elég ahhoz, hogy maga mögött tartsa a Samsung Electronicsot. Másfél évvel ezelőtt, 2006 negyedik negyedévében a Motorola a mobilpiac 22,3 százalékát zsákolta be, leginkább az akkor még arató RAZR készülékeinek köszönhetően.

A kiszivárogtatott adatok alapján míg a Motorola egyre mélyebbre ássa magát, addig az elmúlt negyedévekben gödörbe került Sony Ericsson szerencséje talán megfordulni látszik. A japán-svéd duó 24 millió készüléket szállított le, 7,6 százalékkal többet mint az első negyedévben, részesedése pedig 0,2 százalékponttal 8 százalékra emelkedett, ez azonban még így is elmarad a korábbi sikerszériában elért 9 százalékos szinttől. Így a vállalat ismét jó formában lévő LG mögé szorult, nem tudta átvenni a harmadik pozíciót.

Ez a negyedév egyértelműen az LG sikerét hozta a jelek szerint, a cég szállításai ugyanis 15 százalékkal ugrottak meg, meghaladták a 28 milliót, amivel részesedése egyetlen negyedév alatt 8,6-ról 9,3 százalékra emelkedett a nagyjából 300 millió darabos piacon. A Samsung 48 millió, a Nokia pedig 120 millió mobilt forgalmazott, így részesedésük rendre 16 és 40 százalék körül alakult -- nagyjából ott tart most a Samsung, ahol a Motorola volt két évvel ezelőtt.

Tehetetlenség

A Motorola tehát továbbra sem tudott irányt változtatni, és az egyetlen gyártó volt a legnagyobb öt közül, melynek szállításai visszaestek a második negyedévre. A Motorolát a stílusteremtő pengevékony RAZR modellek emelték a magasba, majd azok népszerűségének, és árának csökkenésével párhuzamosan a vállalat üstökösi pályája is zuhanásba kezdett. A cég képtelen volt újabb sikeres termékeket a piacra dobni és megújulni, a versenytársak villámgyorsan reagálták le az új trendet, és elárasztották a piacot vékony telefonokkal.

A Motorola az elhúzódó és fájdalmas vesszőfutás alatt kénytelen volt elismerni, hogy stratégiai hibákat vétett, többek között túlságosan gyorsan árazta le első RAZR termékeit, közönségessé téve őket, valamint hogy új termékei nem kelendőek, nem versenyképesek a piacon. A cég papírjai a 2006-os októberi csúcsról mára közel 70 százalékot estek vissza, de az elmúlt egy évben is közel mínusz 60 százalékos a teljesítménye, míg a Nokia 14 százalékot gyengült, lényegében a makrogazdasági környezet hatására.

A súlyos, immár dollármilliárdos nagyságrendű veszteségek (tavaly 1,2 milliárd dollárt bukott a vállalat, az első negyedévben pedig 418 milliót) és megállíthatatlannak tűnő zuhanás hatására a Motorola, mely forgalmának nagyjából felét korábban a mobiltelefonos részleg képezte, leváltotta éléről Ed Zander elnök-vezérigazgatót, és átalakította a divízió vezetését. A helyzet odáig fajult, hogy többszörösen megerősített híradások alapján a vállalat el akarta adni a részleget, vevőt azonban nem talált rá, sem szakmai, sem magántőkés oldalról. Az értékesítés kudarcba fulladását követően az igazgatótanács döntött: le kell választani a mobilrészleget, és önálló vállalattá szervezni, mely tőzsdére vonul majd. Ez persze nem oldja meg önmagában a problémákat, a sikerhez egyszerűen jobb termékek kellenek, és ezt ígéri az új vezér, Greg Brown is.

Iparági vélemények szerint nem csak azzal van probléma, milyen mobilokat dob piacra a vállalat, hanem a hogyannal. A Motorola szerteágazó kínálata semmilyen szempontból nem standardizált, a különféle készülékekhez felhasznált alkatrészek mind-mind más beszállítóktól vannak, ezért a cég képtelen kiaknázni a méretgazdaságossági előnyöket, vélik megfigyelők. A helyzet pedig egyre rosszabbodik, ahogy a Motorola egyre kevesebb mobiltelefont ad el, így aztán a kiadásokat is kevesebb terméken lehet teríteni, és a beszállítóktól is egyre kevésbé versenyképes árakat tud csak kiharcolni a cég. További gondot jelent, hogy a vállalatnak nincs egységes saját szoftverplatformja sem, pedig mérnökök tucatjai dolgoznak rajta már évek óta -- állítják bennfentesek.

Van-e még visszaút?

Leválasztásával hatalmas nyomás alá kerül a mobilrészleg, hogy összekapja magát, hiszen önállóan kell helytállnia az éles piaci versenyben. Az eddigi példák nem sok jóval kecsegtetik az alkalmazottakat és befektetőket, a mobiltelefon-ipar ugyanis a legutóbbi két ilyen esetben egyaránt kudarcba torkollt próbálkozást láthatott. Az Alcatel és a Siemens mobilos részlege is gyorsan teret vesztett a szeparációt követően, aminek hatására az Alcatel kiszállt a kínai TCL-lel közös vállalkozásból, majd a Siemens értékesítette a BenQ számára a Siemens Mobile-t, mely később majdnem magával rántva a mélybe a tajvani vállalatcsoportot.

A súlyosan veszteséges Siemens Mobile csapatának finanszírozását végül elzárta a BenQ, és valaha az iparág élvonalába tartozó csapat felszámolásra került, eltűnve a történelem süllyesztőjében. Egyes elemzők, mint például a Citigrouphoz tartozó Jim Suva szerint a Motorolának már befellegzett, innen már nem tudja megfordítani a szerencséjét, és végül elbukik -- a Motorolára végzetes veszélyt jelenthet, ha legnagyobb ügyfelei, a mobil operátorok elvesztik benne bizalmukat, és a riválisok termékeinek adják át a helyet a piacon, aminek mutatkoznak jelei.

Az Egyesült Államok legnagyobb mobilszolgáltatója, az AT&T például mindössze egyetlen új Motorola készüléket vett fel kínálatába, a Z9-et. Egy pillantást vetve a hazai helyzetre, elmondható, hogy a Motorolának félévesnél nem régebbi készüléke egyetlen, az U9 kapható, a Pannonnál pedig az sem, a T-Mobile kínálatában pedig a top 5 márkából egyértelműen a Motorola porfóliója a legkisebb, méghozzá látványosan. A Motorola mobilrészlege előtt tehát hatalmas kihívás áll, hogy elkerülje a csúfos bukást: egyszerre kell versenyképes, ütős termékekkel előrukkolnia, miközben átalakul a szervezeti felépítése és kíméletlen költségcsökkentési programokat kell végrehajtania -- a jutalom az életben maradás.

4-4 klassz téma a HWSW júniusi üzemeltetői és IT-biztonsági meetupjain. Nézz meg a programot!