Szerző: Bizó Dániel

2008. április 07. 13:03:59

A Microsoft három hetet hajlandó várni a Yahoo! ellenséges felvásárlásának megindítása előtt

Ultimátumot küldött a Yahoo! igazgatótanácsának a Steve Ballmer, a Microsoft elnök-vezérigazgatója. A redmondiak vezére nyílt levelében elégedetlenségét fejezi ki a felvásárlási ajánlat közzététele óta elmúlt két hónap fejleményeivel kapcsolatban, és három hetet adott a Yahoonak, hogy megegyezzen a Microsofttal, különben ellenséges felvásárlási manővert indít.

[HWSW] Ultimátumot küldött a Yahoo! igazgatótanácsának a Steve Ballmer, a Microsoft elnök-vezérigazgatója. A redmondiak vezére nyílt levelében elégedetlenségét fejezi ki a felvásárlási ajánlat közzététele óta elmúlt két hónap fejleményeivel kapcsolatban, és három hetet adott a Yahoonak, hogy megegyezzen a Microsofttal, különben ellenséges felvásárlási manővert indít.

Ballmer: ez így túl lassú

Mint arról lapunk is beszámolt, a Microsoft idén február elsején egy akkor 44,6 milliárd dollár értékű kéretlen felvásárlási ajánlatot tett a Yahoo! elé, ami mintegy 62 százalékos prémiumot jelentett az előző napi záróárfolyamhoz viszonyítva. Ezzel a szoftveróriás eddigi történelmének messze legnagyobb felvásárlására szánta el magát. A Microsoft mindig is tartózkodott a nagyméretű akvizícióktól, ami jól jelzi a vállalat elszántságát a Google elleni, eleddig sikertelen küzdelemben. Redmondban úgy vélik, a két vállalat együttesen eredményesebben vehetné fel a harcot az online hirdetési piacot uraló Google-lel szemben.

A 62 százalékos prémium ellenére a Yahoo! a bennfentes híradásokat követően tíz nappal később formálisan is elutasította a Microsoft ajánlatát, kevesellve az árat. A két vállalat zárt ajtók mögött korábban már számos alkalommal tárgyalásokat folytatott egy esetleges szorosabb együttműködésről, akár összeolvadásról is, ezek a megbeszélések azonban -- valószínűleg a Yahoo! vezetőségének elutasító magatartása miatt -- rendre eredménytelenül záródtak. Nyilvánosság elé lépésével a Microsoft jelezte, elfogyott a türelme, és az egyre elégedetlenebb részvényeseken keresztül így próbál nyomást gyakorolni a Yahoo! igazgatótanácsára.

"A célunk egy ilyen nagylelkű ajánlattétellel az volt, hogy alapot teremtsünk egy gyors és végeredményben barátságos tranzakcióhoz" -- írja levelében Ballmer. "Ennek ellenére az elmúlt két hónapban az ütem minden volt, csak nem gyors". A Wall Street Journal és New York Times által megszólaltatott bennfentesek alapján a Yahoo! felsővezetőinek többsége ugyanis mindenáron el akarja kerülni a Microsoft ölelését, így a konstruktív párbeszéd helyett egérutak után kezdtek gőzerővel kutatni -- kiszivárgott értesülések alapján a News Corppal és Time Warnerrel is tárgyalásokat kezdeményeztek. A Google eközben nyilvánosan kritizálta a Microsoft törekvéseit, azt állítva, hogy a vállalat az internetet is monopolizálni akarja.

Három hét

A Yahoo! törekvései alternatíva felmutatására azonban nem hoztak eddig gyümölcsöt. A levéllel a Microsoft kétségtelenül növelni kívánja a nyomást a vállalat vezetőségén, azzal fenyegetve a részvényeseken keresztül (egyúttal a részvényeseket) őket, hogy amennyiben három héten belül nem jutnak végső egyezségre, úgy a Microsoft csökkenti ajánlatát, és átlépi a Yahoo! igazgatótanácsát, és közvetlenül a befektetőkhöz fordul, továbbá segítségükkel az igazgatótanács leváltását is kezdeményezni fogja -- az ellenséges felvásárlás receptje.

[+] Google: a Microsoft ismét monopóliumot akar építeni

"Ha három héten belül nem érünk el egyezséget, arra kényszerülünk, hogy az ügyet közvetlenül a részvényeseikhez vigyük" -- szól Ballmer levele az igazgatótanácshoz. "Eredeti ajánlatunk jelentős prémiuma egy barátságos tranzakciót feltételezett. Ha arra kényszerülünk, hogy közvetlenül a részvényeseikhez vigyünk egy ajánlatot, az kedvezőtlen hatással lesz vállalatuk értékére a mi szemszögünkből, amit tükrözni fognak javaslatunk feltételei is" -- ezzel Ballmer egyértelműen az ajánlott ár csökkentésével fenyeget. A Microsoft szerint ráadásul a nehéz gazdasági környezet közepette a kínált ár azóta méginkább kecsegtető, ráadásul a Yahoo! részesedést is vesztett a keresők és látogatottság terén.

"Az online hirdetési piac az idén 40 milliárd dollárt tesz ki, 2010-re 80 milliárd dollárra duzzad és később még tovább nő majd. Ez a piac óriási növekedési lehetőség a Microsoftnak, aminek kiaknázásához a lehető legjobb keresőt és online szolgáltatásokat kell nyújtanunk a fogyasztóknak, és a legjobb hirdetési platformot a kiadóknak és a hirdetőknek." -- írta február elsején Ballmer alkalmazottainak címzett levelében, mely a HWSW birtokába került. Ennél sokkal nagyobb jelentőséggel bír azonban az, hogy az online hirdetési bevételekből a Google és mások olyan fejlett webes alkalmazások fejlesztéseit (pl. Google Docs, Gmail) finanszírozzák, melyek folyamatosan erodálják a kliensoldali szoftverek jelentőségét, aláásva ezzel a Microsoft évi több tízmilliárd dolláros üzletét.

Kockázatos siker

A Microsoft-Yahoo! házasságnak ugyanakkor nem csak a menyasszony rokonságában akadnak ellenzői. A felvásárlási ajánlattal a nyilvánosságra hozatalt megelőzően csak egy igen szűk felsővezetőségi réteg volt tisztában, mely részt vett annak kidolgozásában, így sokakat váratlanul ért a bejelentés. A Wall Street Journal által megkeresett források alapján számos ellenzője van a Microsofton belül is az ügyletnek, akik leginkább a kockázatok miatt szkeptikusak. A két szervezet vezetésének és kultúrájának összeboronálása mellett hatalmas kihívást jelent majd az informatikai rendszerek összeolvasztása is.

A vállalatokon kívül elemzők is hangot adtak félelmeiknek már korábban is. "Ez óriási szerencsejáték, az ár hatalmas és egy ilyen masszív akvizíció sikeres levezénylése éveket vesz igénybe" -- osztotta meg aggályait a Bloomberggel még februárban a 95 milliárd dollár fölött diszponáló müncheni Pioneer Investments szakértője, Thomas Radinger. A befektetői közösség alapállásban szkeptikus a nagyméretű felvásárlásokkal szemben, amit az integráció jelentette kockázatok magyaráznak, így a tőzsde többnyire árfolyamcsökkentéssel reagál a kérő papírjainál. A Yahoora tett több mint 40 milliárdos ajánlat mellett szinte eltörpül a Microsoft eddigi legnagyobb akvizíciója, az aQuantive online hirdetési vállalat tavaly májusi 6,1 milliárdos felszippantása.

a címlapról