Szerző: Bodnár Ádám

2008. március 11. 16:23:52

Az Európai Unió jóváhagyta a Google és a DoubleClick egyesülését

Zöld utat adott a Google és a DoubleClick összeolvadásának az Európai Unió, így a felek lezárhatják a 3,1 milliárd dollár értékű tranzakció. A felvásárlást szigorúan vizsgálta Brüsszel, mivel nem csak a versenytársak, hanem a magánszféra védelmét a zászlajukra tűző szervezetek is úgy vélték, az egyesült vállalat a kelleténél befolyással bírna az internetes reklámpiacon, és az internetezők szokásait is túl közelről figyelhetné.

[HWSW] Zöld utat adott a Google és a DoubleClick összeolvadásának az Európai Unió, így a felek lezárhatják a 3,1 milliárd dollár értékű tranzakció. A felvásárlást szigorúan vizsgálta Brüsszel, mivel nem csak a versenytársak, hanem a magánszféra védelmét a zászlajukra tűző szervezetek is úgy vélték, az egyesült vállalat a kelleténél befolyással bírna az internetes reklámpiacon, és az internetezők szokásait is túl közelről figyelhetné.

Nem versenyellenes

A Google riválisai már a bejelentést követően rögtön jelezték, hogy szerintük a DoubleClick felvásárlása versenyjogi aggályokat vet fel. A Microsoft mellett az AT&T és a Time Warner is úgy vélte, az akvizíció révén a Google monopolhelyzetbe kerülhet az internetes hirdetési piacon, miután a Google jelenleg is a legnagyobb a keresések mellett megjelenített, valamint a tartalomfüggő szöveges hirdetések terén, miközben a DoubleClick az első a grafikus hirdetések kiszolgálásában.

A megállapodás eredményeképp a Google nem csak a saját maga, hanem a mások által értékesített hirdetéseket is képes lesz megjeleníteni, amivel tovább növelheti bevételeit, megkezdheti a felzárkózást ezen a téren a Yahoo mögé, illetve megnehezítheti a Microsoft dolgát, mely korábban szintén ajánlatott tett a DoubleClickre, később pedig az aQuantive hatmilliárd dolláros felvásárlással vígasztalódott.

Az Unió végül úgy döntött, az internetes reklámpiac elég gyorsan nő és változik ahhoz, hogy a DoubleClickkel megerősödő Google monopolhelyzetbe kerülne, pedig egyes becslések szerint vannak olyan európai országok, ahol a Google a keresőpiac 90 százalékát birtokolja és a reklámpiacon is komoly befolyással bír. Az EU érvelése szerint azonban a Google és a DoubleClick nem közvetlen versenytársak, és ha a két cég az egyesülést kihasználva magasabb árakat szeretne kialkudni az ügyfeleinél, azok több más hirdetési szolgáltatóhoz is fordulhatnak, például a Microsofthoz, az AOL-hoz, vagy a Yahoo-hoz (utóbbira februárban tett felvásárlási ajánlatot a Microsoft).

Az EU nem vizsgálta a Google és a DoubleClick összeolvadásának esetleges hatásait az internetezők magánszférájára, noha mindkét céget érték már komoly támadások ennek megsértése miatt. A DoubleClick hirdetési rendszere cookie-kal azonosítja az egyes felhasználókat, és ebben eltárolja a böngészett oldalakat, a megtekintett reklámokat, IP-címeket, valamint az operációs rendszer és a böngésző típusát. A DoubleClick által telepített cookie-kat egyes szoftverek kémprogramnak minősítik.

Egyszerű mint az egyszeregy

A dotkom-boom meglovaglására 1996-ban alakult a DoubleClick, és egyhamar az online hirdetési piac egyik vezetőjévé nőtte ki magát a reklámértékesítésre és -kiszolgálásra alapozva. A DoubleClick előző tulajdonosa egy kockázati tőkebefektető cég, a San Franciscó-i Hellman & Friedman volt, amely busás haszonra tett szert az eladásból: 2005-ben a vállalat 1,1 milliárd dollárért szerezte meg a DoubleClicket, majd feldarabolással profiltisztítást hajtott végre, aminek keretén belül értékesítésre került az e-mail marketing tevékenység, valamint az Abacus adatmenedzsment és analitikai egység.

Érdekesség, hogy a Google és a DoubleClick New York-i kirendeltségei ugyanabban az irodaházban vannak, és a vállalatok dolgozói között barátságos a viszony, a céges kultúrák is hasonlóak, ami zökkenőmentes és gyors integrációt sejtet. A felvásárlás kapcsán kézenfekvő kérdésként merül fel, hogy a Google szolgáltat-e a felhasználók keresési szokásaival kapcsolatos információkat a DoubleClick felhasználói számára, hogy azok pontosabban "be tudják lőni" a célcsoportjaikat. Sergey Brin, a vállalat társalapítója szerint azonban a Google számára elsődleges a végfelhasználók adatainak védelme.

a címlapról