Szerző: Bizó Dániel

2008. január 21. 17:04

Frissítve: Be tudja-e hozni az Xbox 360 előnyét a Sony?

Az eddig nyilvánosságra került adatok alapján minden korábbi rekordot megdöntött tavaly a videojátékok piaca, világszerte milliószámra vásárolták a fogyasztók a konzolokat. Ennek ellenére egyik gyártó sem lehet maradéktalanul elégedett az árgus szemekkel figyelt ünnepi szezont követően, főleg nem az egymással frontális ütközetet vívó Microsoft és Sony. Az idei év várhatóan nemcsak a HD-lemezformátumok sorsában lesz kritikus jelentőségű , de az Xbox 360 és a PlayStation 3 küzdelmében is.

[HWSW] Az eddig nyilvánosságra került adatok alapján minden korábbi rekordot megdöntött tavaly a videojátékok piaca, világszerte milliószámra vásárolták a fogyasztók a konzolokat. Ennek ellenére egyik gyártó sem lehet maradéktalanul elégedett az árgus szemekkel figyelt ünnepi szezont követően, főleg nem az egymással frontális ütközetet vívó Microsoft és Sony. Az idei év várhatóan nemcsak a HD-lemezformátumok sorsában lesz kritikus jelentőségű , de az Xbox 360 és a PlayStation 3 küzdelmében is.

Xbox uralom Amerikában

Bár a globális számok nyilvánosan nem hozzáférhetőek egyelőre, puszta méretéből fakadóan az Egyesült Államok videojátékpiaca indikatív a globális teljesítményre nézve is. A kiskereskedelmi értékesítést mérő NPD piackutató számai alapján az amerikai hardver és szoftverértékesítés 43 százalékkal 18 milliárd dollárra növekedett tavaly. Az ünnepi szezon fontosságát mutatja, hogy a piackutató szerint az éves forgalom több mint negyedét december során realizálta az ipar.

Érték alapján a legnagyobb szeletet messze az Xbox 360 konzolhoz köthető vásárlások generálták, mintegy 4,8 milliárd dollárt, jól mutatva a platform erősségét az amerikai piacon. A Sony agresszív árcsökkentése ellenére a Microsoft nemcsak megtartotta, de számottevően, több mint fél millió darabbal növelte is fölényét az ünnepi szezonban. Egész 2007 során egyaránt, így közel háromszor annyi, 9,2 millió Xbox 360-nal büszkélkedhet Redmond az Egyesült Államokban, mint a Sony, mely 3,3 millió PS3-at tudott eladni az országban.

A Microsoft tavaly olyan húzónevekkel kaszált, mint az egész évet megnyerő Halo 3, Bioshock, Mass Effect és melyeknek köszönhetően nyereségessé tudott válni az üzletág. Az Xbox 360 tulajdonosok toronymagasan a legtöbb szoftvert vásárolják a rivális konzolokhoz képest, így a fejlesztők és kereskedők szemével a legprofitábilisabb újgenerációs platform jelenleg. A NPD adatai szerint több szoftver vásároltak Xbox 360-ra, mint PlayStation 3-ra és Nintendo Wiire együttesen.

Amerikában a Microsoftnak áll a zászló, a vállalat azonban továbbra sem lehet nyugodt, annak ellenére, hogy 17,7 millió eddig leszállított gépe nagyjából kétszerese lehet a PS3 bázisának -- utóbbiról pontosabb adatokat a Sony január végi pénzügyi jelentésekor kaphatunk. A Microsoft saját bevallása szerint is kifejezetten gyengén szerepel Európában az Xbox 360, annak ellenére, hogy a marketing erőfeszítések még a hazánkhoz hasonló kis piacokra is kiterjednek, és látványosan felülmúlják a Sony tevékenységét.

A Sony állítása szerint az árcsökkentést követően a PS3 a legjobban fogyó konzol Európában, valamint néhány ország eladási listái valóban arra utalnak, hogy a PlayStation brand erősen tartja magát. A gépből 1,2 millió fogyott Európában az év utolsó 5 hete során, árulta el a Bloombergnek Kazuo Hirai, a Sony játékrészlegének elnöke. Részletes eladási statisztikák sajnos nem hozzáférhetőek a kontinens széttöredezettsége miatt, így a gyártók adataira kell hagyatkozni.

Változó erőviszonyok

Márpedig 2008 az előzővel összehasonlíthatatlanul erősebbnek ígérkezik a PS3 számára, a platform versenyképessége várhatóan drasztikusan javul a 360-nal szemben. Exkluzív húzóneveinek egy részét már ellőtte a Microsoft tavaly év végén, miközben a Sony saját exkluzív játékai gyakorlatilag kudarcba torkolltak a piacon. Ezzel szemben 2008 során számos olyan játék jelenik PS3-ra, melyektől együttesen a kereslet felpörgése várható, köztük a kultikus Metal Gear Solid, Final Fantasy és Gran Turismo sorozatok következő részei, a renderelt videóval prezentált videó miatt presztízskérdéssé vált Killzone 2, vagy a rendkívül szórakoztatónak ígérkező Little Big Planet, valamint a hatalmas költségvetéssel csendben készülő Heavy Rain.

Nintendo
A Nintendo a DS utánozhatatlan sikeréből kiindulva hasonló útra terelte otthoni konzolrészlegét is. A Wii nem tekinthető az Xbox 360 vagy PlayStation 3 közvetlen ellenfelének, ugyanis gyökeresen más igényeket, és többnyire más csoportokat szolgál ki. Mindez nem csökkenti azonban a japán gyártó érdemeit. Nintendo DS-ből közel 2,5 millió, Wiiből 1,35 millió fogyott decemberben az NPD adatai szerint, ezzel az első és második helyet szerezték meg a hardvereladási toplistán. Érdemes megjegyezni, hogy a másik két vállalat üzleti modelljével ellentétben a Nintendo minden egyes eladott hardveren profitot termel, vagyis nincs szüksége gigantikus szoftvereladásokra a kívánt nyereség elérésében. Többek között ennek köszönhetően a vállalat jelenleg a világ legtermelékenyebb és legnyereségesebb vállalatai közé tartozik, annak ellenére is, hogy a Wii kifejezetten gyenge szoftvereladásokat produkál.
Nemcsak az európai erőviszonyok kedvezőtlen változásától tarthat azonban a Microsoft. Bár az Egyesült Államokban hatalmas előnnyel rendelkezik, ennek megtartására szüksége van a globális vezető szerep érdekében, biztosítva ezzel magának a független játékfejlesztők kiemelt támogatását, mely jelenlegi előnyének egyik legfőbb forrása. Kérdéses, hogy a Sony világszerte több mint 120 milliós PS2, Amerikában pedig 40 milliós bázisának mekkora része konvertálható PS3 felhasználóvá.

A pénzügyi megfontolásból elkövetett PS2-inkompatibilitással a Sony saját vevőinek lojalitását gyengítette meg, és a konzolpiac eddigi hányatott történelme azt mutatja, hogy a vevői hűség nem erőteljes jelenség a piacon. A konverzió mértékét az olyan, ebben a generációban már multiplatform játékoknál lehet majd megfigyelni, melyek korábban a PS2 platformon élveztek nagy népszerűséget. A legnagyobb ilyen döntő név a szervezett bűnözés szimulátor Grand Theft Auto IV lehet, melynek előző három részéből több mint 30 millió fogyott PS2-n, és leginkább a tengerentúlon élvezett elsöprő sikert.

A Sony malmára hajtja a vizet a Blu-ray immár kikezdhetetlennek tűnő sikere a HD DVD-vel szemben, mellyel az árak zuhanásával párhuzamosan megindulhat a HD-videózás népszerűsítése. A HD-formátumok jelenleg eltörpülnek a DVD eladások mellett, azonban ha a Blu-rayt népszerűsítő kampányok sikerrel járnak, úgy az sok vásárló szemében fejlettebbé, értékesebbé teheti a PS3-at, és elavulttá az Xbox 360-at -- erre a Microsoft legegyszerűbben egy külső Blu-ray meghajtó bemutatásával válaszolhat. A Blu-ray kritikus szerepet tölthet be egyúttal a PS2 felhasználók egy részének konverziójában is, akik felé könnyebb kommunikálni a játékgép funkcionalitás mellé egy új képességet.

Nem szabad megfeledkezni a hatalmas, egyelőre alvó Japán piacról sem, ahol Nintendo elsöprő sikereinek árnyékában egyelőre alszik a piac keménymagja. Tekintve, hogy az Xbox tökéletesen versenyképtelen a szigetországban a PlayStation branddel, így játékkínálat megerősödésével a PS3 forgalmának megugrása várható. Ennek következményeként a független japán fejlesztők több erőforrást csoportosítanak a platformra, és az így megszületett játékok kulturálisan kompatibilis része a nyugati piacokon is megjelenik, tovább erősítve a PS3 pozícióit.

Az erőviszonyok 2008-ban tehát a Sony javára látszanak billenni, amire szüksége is lesz a japán vállalatnak, ha le kívánja dolgozni a Microsoft által felépített hatalmas előnyt. A vállalat az elmúlt évek során folyamatosan eltúlzott ígéreteket tett, melyeket aztán képtelen volt betartani. Az idei év lehet azonban az, mikor végre a cég szerénytelen ambíciói és teljesítményei összhangba kerülnek. Az ugrásszerűen javuló játékkínálat, a Blu-ray győzelme, a gyártási költségek rohamos leszorításával lehetővé vált árcsökkentés, valamint az erősödő online képességek és a PS3-PSP szoros interakciója megteremtik a Sony számára a lehetőséget, hogy megkezdje a Microsoft befogását.

Szinte biztos az Xbox 360 árcsökkentés

Irreális elképzelés volna azonban azt gondolni, hogy a Microsoft nem tesz semmit eközben. Tovább erősödik az Xbox 360 játékkínálata exkluzív nevekkel (Lost Odyssey, Halo 3 kiegészítő, Fable, Alan Wake, Too Human) és tartalmakkal (GTAIV extrák), egyre nagyobb hangsúlyt fektet az online videoletöltésre és IP-tévézésre, de a legnagyobb fegyvernek a vállalat kezében minden bizonnyal az árazás bizonyul majd, mely a vonzó játékok megléte mellett leginkább befolyásolja a keresletet. A PS3 a Microsoft szempontjából jelenleg túlságosan közel került, a különbség mindössze 50 dollár vagy euró, ami valószínűleg nem tükrözi a gyártási költségekben lévő különbséget.

Az idő ráadásul nem a Microsoft malmára hajtja a vizet, ugyanis a PS3 előállítása meredeken esik rá az Xbox 360-éra, ahogyan egyre olcsóbbá válik a Blu-ray meghajtó, az XDR memória a Qimonda bekapcsolódásával a termelésbe, valamint a miniatürizációval a processzorok és alaplap árában is egyre kisebbé válik a különbség. A PS3 esetleges megerősödésére tehát a Microsoft valószínűleg egy nagyobb árcsökkentéssel fog hamarosan válaszolni, amire a Sony ésszerű pénzügyi áldozatvállalás mellett év vége előtt valószínűleg nem lesz képes reagálni. Az euró erőssége és a dollár gyengélkedése miatt a legnagyobb árazási tartalékkal az eurozóna rendelkezik, így a relatív gyenge piaci szerepléssel együtt a kontinens ésszerű területnek ígérkezik az árháborúhoz.

A kraftie a HWSW IT-karrierrel foglalkozó, immár sok tízezer IT szakembert mozgató meetup- és podcast-sorozata. Mostantól pedig már egy hírlevél is! Iratkozz fel Te is, ha szeretnél heti egyszer egy rövid, de értékes karrierfókuszú tartalmat kapni.

a címlapról