:

Szerző: Bizó Dániel

2007. október 10. 14:57

Akik megverik a Google-t: Baidu Kínából, Naver Koreából

[Associated Press/HWSW] Nem meglepő módon a Google uralja a globális keresőpiacot, ugyanakkor lokális szereplők hazai dominanciájukra alapozva képesek beverekedni magukat a nehézsúlyú amerikai szereplők közé -- derül ki a comScore minden korábbinál átfogóbb felméréséből.

[Associated Press/HWSW] Nem meglepő módon a Google uralja a globális keresőpiacot, ugyanakkor lokális szereplők hazai dominanciájukra alapozva képesek beverekedni magukat a nehézsúlyú amerikai szereplők közé -- derül ki a comScore minden korábbinál átfogóbb felméréséből.

Akik megverték a Google-t

A kutatás alapján, melyben 170 ország összesen 2 millió felhasználója vett részt, a Google toronymagasan vezeti a globális keresőpiacot, a keresések 60 százaléka rajta fut keresztül, ami 37 milliárd kérés kiszolgálását jelentette augusztusban -- ez átlagosan másodpercenként közel 14 ezer. A messzi második a Yahoo!, 8,5 milliárd kereséssel, ami 14 százalék körüli részesedést biztosított számára.

A harmadik a papírforma alapján a Microsoft -- lenne, ha a Kínát uraló Baidu egyértelműen nem utasítaná maga mögé. A kínai kereső ugyanis 3,3 milliárd keresést szolgált ki augusztus során, míg a Microsoft mindössze 2,2 milliárdot, és nem sokkal maradt el a redmondiaktól a dél-koreai Naver sem, melynek forgalmát 2 milliárdra becsli a comScore. A Baidu és a Naver szereplését a hazai piacokon mutatott rendkívül erős pozíciója magyarázza -- mindkét cég magabiztosan vezet saját területén a Google előtt.

A Baidu esetében a hatalmas kínai népesség, és az internetezők rendkívül dinamikusan bővülő tábora segítette a céget beverekedni a dobogóra. A China Internet Network Information Center (CNNIC) első féléves jelentése alapján mára több mint 120 millióan interneteznek szélessávon az országban, és naponta 150 ezerrel növekszik a netezők száma, akik közül minden negyedik mobiltelefonnal csatlakozik a világhálóra. A Baidu a még kezdeti szakaszban tartó kínai piac nagyjából 60 százalékát tudhatja magáénak, míg a Google ennek felét. A kínaiak online jelenlétének fokozódásával a Baidu várhatóan tovább erősödik majd, és a cég belépett Japánba is.

Dél-Korea, ahol nem működik a Google-modell

A Naver a dél-koreai keresésekből 70 százalékra becsült részesedésével került a Microsoft sarkába. A nagyjából 50 milliós Dél-Korea nem népességének nagyságával, hanem rendívül magas, 80 százalék feletti, többnyire szélessávú penetrációjával és a felhasználók intenzív internetezésével segítette a céget. A Naver ráadásul nem a Google-höz hasonló minimalista, kizárólag a gépi keresésre fókuszáló megközelítést alkalmazta, ellenben tartalmat és közösséget épített szolgáltatása köré, mely így sokkal relevánsabb találatokat képes adni.

A Naver előnyének egyik forrása a Google által nemrég leállított Answerhöz hasonló kérdezz-felelek szolgáltatás, mely receptektől kezdve javasolt útvonalakon, éttermeken és kulturális lehetőségeken át szakmai és tudományos témákat is érint. A felhasználók aktivitásának köszönhetően 69 millió párt tartalmaz, és a motor ezeket is figyelembe veszi a kereséseknél -- ezzel pedig jobb eredményeket produkál. Az 1999-ben indult Naver ráadásul portál jellegének köszönhetően sokkal nagyobb forgalmat vonz magához bármely más szereplőnél, és a Google miatt valószínűleg nem is igazán fő a vezetőség feje, az ugyanis 2 százalék alatti részesedéssel bír a havi többmilliárd keresésből.

A Baidu és a Naver számára ráadásul jó kilátásokkal kecsegtet, hogy a távol-keleti térség a legnagyobb, és nagyjából 3 milliárdos népességének köszönhetően ez az előnye a jövőben csak növekedni fog. A comScore szerint mintegy 258 millió ember több mint 20 milliárd keresést hajtott végre augusztusban, míg Európában 206 millió 16 milliárdot, amivel a második a kontinens. A hazai piacon megerősödött szereplők immár terjeszkednek a térségben. Az egyelőre legértékesebb japán piacra mindkét cég belépett már, ahol a Yahoo! és a Google is erős jelenléttel bír. Az NHN, a Naver tulajdonosa üzemelteti ugyanakkor a legnagyobb japán játékportált már, mely 22 millió előfizetővel bír.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról