Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Ősszel is lesz HWSW free! Alkalmazott AI meetup és agilis fejlesztői meetup a módszertanok dzsungeléből, szeptember 24-25-én.

Kétszeres memóriakapacitást és teljesítménysűrűséget hoz az új Cell blade

Bizó Dániel, 2007. augusztus 30. 14:59
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Korábbi ígéretéhez híven az IBM bemutatta következő Cell-alapú blade gépét, mellyel továbbra is kifejezetten a vizualizációs és valós idejű adatfeldolgozási területeket célozza meg. A QS21 neve bár azt sejtetné, hogy alig különbözik az első generációs QS20-tól, valójában jelentős előrelépést képvisel teljesítmény és sűrűség terén egyaránt. Az IBM egyúttal kiadta a rendszerhez kínált fejlesztőkészlet 3.0-s verzióját is.

hirdetés
[HWSW] Korábbi ígéretéhez híven az IBM bemutatta következő Cell-alapú blade gépét, mellyel továbbra is kifejezetten a vizualizációs és valós idejű adatfeldolgozási területeket célozza meg. A QS21 neve bár azt sejtetné, hogy alig különbözik az első generációs QS20-tól, valójában jelentős előrelépést képvisel teljesítmény és sűrűség terén egyaránt. Az IBM egyúttal kiadta a rendszerhez kínált fejlesztőkészlet 3.0-s verzióját is.

Az IBM QS21 blade fele olyan vastag mint QS20, így a vállalat BladeCenter keretébe akár 14-et is illeszthetünk belőle, ha etetni és hűteni is tudjuk. A QS21 2 gigabájt XDR (Cellenként 1-1 gigabájt) memóriát használ, ami még mindig soványnak számíthat számos adatintenzív területen, mint például a háromdimenziós renderelés, jelentős előrelépés ugyanakkor az előző változat egy gigabájtához képest. Ezzel egy rackbe négyszer annyi memóra, és kétszer annyi számítási potenciál kerül.

Ezen túlmenőnen a QS21 újondsága a 2 gigabájtnyi kommunikációs (I/O) buffer, mely kifejezetten a fürtökbe szervezett gépek közötti hálózati (Ethernet vagy Infiniband) kommunikációt segíti. Egy QS21 blade 460 (egyszeres pontosságú, 32 bites) gigaflops elméleti csúcsteljesítményre képes, méghozzá energiahatékonyán: az IBM mérése szerint több mint 1 gigaflops mért teljesítményt ad le (nem részletezett alkalmazás, vélhetően Linpack alatt) wattonként. Egy BladeCenterbe így 6,4 teraflops nyers erő sűríthető, a kiaknázás hatékonysága természetesen az alkalmazás jellegétől és a kód minőségétől függ. Az új blade várhatóan október 26-án válik hozzáférhetővé.

Az új blade mellett az IBM bejelentette új szoftverfejlesztési csomagját, a Multicore Acceleration Version 3.0-t. Az IBM reményei szerint ezzel az új SDK-val minden szükséges eszköz a fejlesztők kezébe kerül, hogy kódjaikat a Cellre tudják portolni, kihasználva annak képességeit, beleértve a gyakorló példákat és demonstrációs programokat is. Ilyen, nagyobb szabású demonstrációnak tekinthető az IBM Interactive Ray Tracer (iTR), mely alkalmas arra, hogy Cell blade-ek egy fürtjén valós idejű háromdimenziós renderelést futasson, még komplex jelenetekkel is. Ezzel kapcsolatosan figyelemre méltó, hogy a QS21 bejelentésekor az számítógépanimációs iparban népszerű mental rayt fejlesztő mental images vezérigazgatója is felsorakozott néhány dícsérő szóval.

Az iTR akcióban, Cell QS20 blade fürtön

Kérdés, hogy a tesztelésen és kiértékelésen túlmenően mennyire érdemes beruházni QS21 blade rendszerbe, ugyanis az IBM már jövő év első felére ígéri a következőgenerációs változatot, mely hatalmas előrelépést fog képezni. A termékterven Enhanced Cell BE-based Blade néven szereplő gép ugyanis már mikroarchitekturálisan tovább hergelt, 65 nanométeres eljárással készülő Cell chipeknek ad majd otthont, melyek már 64 bites precizitású számokkal is képesek lesznek kimagasló teljesítményt nyújtani -- az IBM ígéretei szerint 100 gigaflopsot. Az új blade ráadásul akár már 32 gigabájt memóriát is kezelhet majd.

A HWSW októberben induló gyakorlatorientált, 10 alkalmas, 30 órás online képzéseire most early bird kedvezménnyel lehet regisztrálni!