Szerző: Bizó Dániel

2007. július 26. 14:57

Várakozások felett erősödik a Sony, de a PS3 és az LCD-tévék visszahúzzák

[Bloomberg/HWSW] Több mint duplájára emelkedett a Sony adózott nyeresége az első pénzügyi negyedévében, mely a második naptári negyedévvel esik egybe. Az elemzői előrejelzések feletti mutatókat főként a Cyber-shot fényképezőgépek iránti kereslet, a Pókember 3 kasszasikere, valamint a japán jen gyengélkedése magyarázza. A vállalat ugyanakkor óvatosságra int a kilátásokkal kapcsolatban, ahogyan televíziógyártása és a PlayStation továbbra is jelentős veszteségeket termel.

[Bloomberg/HWSW] Több mint duplájára emelkedett a Sony adózott nyeresége az első pénzügyi negyedévében, mely a második naptári negyedévvel esik egybe. Az elemzői előrejelzések feletti mutatókat főként a Cyber-shot fényképezőgépek iránti kereslet, a Pókember 3 kasszasikere, valamint a japán jen gyengélkedése magyarázza. A vállalat ugyanakkor óvatosságra int a kilátásokkal kapcsolatban, ahogyan televíziógyártása és a PlayStation továbbra is jelentős veszteségeket termel.

Sony Cyber-shot DSC-T100A Cyber-shot húzza az igát

Valamivel több mint duplájára növelte profitját a Sony a júniussal zárult három hónapban, mely így elérte a 66,5 milliárd jent, vagy 550 millió dollárt. A cég árbevétele eközben 13,3 százalékkal növekedett, és 16,4 milliárd dollárnak megfelelő jent tett ki, az emelkedés közel felét azonban a jen gyengülése magyarázza, a fennmaradó részt pedig elektronikai termékei, köztük a PlayStation 3 konzol, valamint a Pókember 3 hozta bevételek és a pénzügyi részleg megugró forgalma. A negyedéves üzemi eredmény 823 millió dollárra rúgott, ami több mint három és félszerese az egy évvel korábbinak.

Elemzői vélemények szerint a váratlanul jó nyereségességet a Cyber-shot és Handycam termékeken elért haszon növelése magyarázza, melyekkel a Sony a világ élvonalához tartozik a digitális fényképezőgépek és videokamerák piacán. A Sony teljesítményét legnagyobbrészt meghatározó elektronikai részleg üzemi eredménye 77,3 százalékkal közel 700 millió dollárra ugrott az előbbi két termékcsaládnak, valamint a jen általános, a dollárral és az euróval szembeni gyengülésének köszönhetően. A Sony elektronikai termékei Japánban is az Egyesült Államokban gyengélkedtek, Európában stagnáltak, és csak a világ többi részén mutattak erősödést.

A részleg nyereségét rontották a Bravia televíziók, valamint a növekvő a növekvő működési költségek. A Bravia márka bár hatalmas siker a piacon, a gyilkos árverseny hatására drasztikusan növekvő eladások mellett több mint háromszorosára nőtt a rajtuk keletkezett veszteség, és meghaladta a 320 millió dollárt, árulta el Oneda Nobuyuki pénzügyi vezér. "A teljes évre nézve nehéz lesz nyereségessé válni a TV-üzletágban" -- mondta Oneda, majd hozzátette, egy negyedév alatt 35 százalékot estek az LCD-tévé árak.

Nintendo, az óriástörpe
Miközben a Sony menedzsmentjének erejét a folyamatos válság- és változáskezelés köti le saját maga gatyába rázása érdekében, addig a Nintendo történetének csúcsát éli. A japán játékcég a Sony részlegével ellentétben bődületes nyereséget termel Nintendo DS, Game Boy Advance és a Wii sikerének köszönhetően. A vállalat nettó profitja a negyedévben ötszörösére emelkedett és 666 millió dollárra ugrott, vagyis meghaladta a teljes Sony vállalatcsoportét, mely ötvenszer több alkalmazottat foglalkoztat. A Nintendo 73 milliárd dolláros piaci értéke ezen teljesítményével az elmúlt napokban bőven, közel 40 százalékkal a Sonyé fölé emelkedett, és folyamatosan erősödik.
A PlayStation 3-nehezék

A PlayStationnel foglalkozó Computer Entertainment divízió vesztesége 10 százalékkal tovább mélyült az egy évvel ezelőttihez képest, ahogyan a PlayStation 2 által kitermelt nyereséget teljesen felemészti a nehézkesen meginduló PlayStation 3 biznisz. A részleg forgalma 60 százalékkal 1,63 milliárd dollárra ugrott, vesztesége pedig 242 millióra növekedett. A negyedév során mindössze 710 ezer PS3-at szállított le a vállalat, ami a Nintendo Wii árnyékában a gyenge keresletnek és a korábban felhalmozott jelentős többletnek tudható be -- a vállalat közel 2 milliárd dollárnyi készlettel rendelkezik világszerte, ami több, mint egy teljes negyedéves forgalma.

A nyolcadik évét taposó PlayStation 2 erősségére jellemző, hogy 2,7 millió darabot értékesítettek belőle három hónap alatt, ami 16 százalékkal több az előző évinél. Az új vevők és több mint 100 milliós felhasználó bázisnak köszönhetően eközben több mint 30 milliós PS2-es játék is gazdára talált, szemben a 4,7 millió PS3-assal -- egy nemrég publikálásra került amerikai kutatás alapján a 68,1 millió konzolos játékidejéből 42 százalékkal a PS2 részesedett. A PlayStation Portable hardvereladásai 52 százalékkal 2,14 millióra darabra ugrottak, azonban a PSP-s szoftverek továbbra sem aratnak, alig 10 milliót értékesítettek, ami mindössze 6 százalékos növekedés az előző évihez képest.

PlayStation 3 SIXAXIS kontroller

A videojáték-üzletág az idei pénzügyi évben, vagyis 2008 márciusával bezárólag valószínűleg veszteséges marad, ahogyan a gyártási költség alatt árult PS3, a marketingkampányok és a folyamatos fejlesztési költség jelentős költségeket generálnak. Elemzői és szakmai várakozások alapján azonban az év végére a Sony drasztikusan le tudja szorítani a kezdetben egyenként több száz dollár veszteséget generáló PS3 gyártási költségeit. Ennek a megtakarításnak egy jelentős részét azonban át kell engednie majd a piacnak egy nagyobb árcsökkentéssel, hogy felpörgesse a keresletet stratégiai jelentőségű terméke iránt, mellyel a DVD-t követő optikai médiaszabványért és a digitális nappalik uralmáért folytatott küzdelmet vívja.

A vállalat 11 millió PS3-at tervez leszállítani, vagyis több mint 10 milliót még a hátralévő 9 hónapban -- időarányosan ötször annyit, mint a most zárt negyedévben. Ez még akkor is túlságosan ambiciózusnak tűnik, ha figyelembe vesszük, hogy a második negyedév hagyományosan a leggyengébb, hátra van még az éves forgalom felét generáló ünnepi szezon, valamint egyre több vonzó játék kerül forgalomba. Igaz, a PS3 mellett szól a várható drasztikus árcsökkentés, és a Blu-ray lejátszási képesség is, melynek értéke szintén emelkedőben van. Howard Stringer elnök-vezérigazgató vállalása, hogy a következő pénzügyi évben már nyereséget termelnek a PS3-mal is, és megkezdődhet a még híres-hírhedt Kutaragi Ken vezetése alatt kifejlesztésébe ölt milliárdok kitermelése.

A pénzügyi év egészére a Sony hat százalékkal emelkedő, 72,8 milliárd dolláros forgalmat, és hatszorosára, 3,6 milliárd dollárra ugró üzemi eredményt vetít előre, miközben az adózott nyereségnek két és félszeresére, 2,7 milliárd dollárra való emelkedését várják -- a jen további gyengélkedése mellett

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról