Szerző: Bizó Dániel

2007. július 6. 14:32

Elismerte az Xbox 360 tömeges meghibásodásait a Microsoft

Gyakorlatilag az Xbox 360 megjelenésétől fogva anekdoták keringtek a neten a konzol szisztematikus meghibásodásával kapcsolatban, de az utóbbi hetekben már kifejezetten átütő erővel bukkantak fel hírek a készülék botrányos minőségéről. A Microsoft természetesen mindvégig tagadott, majd leginkább nem kommentálta az erre irányuló közvetlen kérdéseket, tegnap azonban kénytelen-kelletlen bedobta a törülközőt: a redmondi vállalat elismerte, hogy a javításra szoruló gépek száma elfogadhatatlan, és a cég nem végezte jól a dolgát, már ami a minőséget illeti. Az arcvesztés minimalizálása céljából a Microsoft 3 évre terjeszti ki a garanciát a már eladott gépekre is, melyek három vörösen villogó fénnyel tudatják, hogy a game örökre over.

[HWSW] Gyakorlatilag az Xbox 360 megjelenésétől fogva anekdoták keringtek a neten a konzol szisztematikus meghibásodásával kapcsolatban, de az utóbbi hetekben már kifejezetten átütő erővel bukkantak fel hírek a készülék botrányos minőségéről. A Microsoft természetesen mindvégig tagadott, majd leginkább nem kommentálta az erre irányuló közvetlen kérdéseket, tegnap azonban kénytelen-kelletlen bedobta a törülközőt: a redmondi vállalat elismerte, hogy a javításra szoruló gépek száma elfogadhatatlan, és a cég nem végezte jól a dolgát, már ami a minőséget illeti. Az arcvesztés minimalizálása céljából a Microsoft 3 évre terjeszti ki a garanciát a már eladott gépekre is, melyek három vörösen villogó fénnyel tudatják, hogy a game örökre over.

"Őszintén sajnáljuk"

A Microsoft szórakoztató termékeiért felelős divíziójának vezetője, Robert J. Bach, valamint az óriásvállalat pénzügyi vezérigazgatója, Christopher Liddell egy tegnap tartott konferenciabeszélgetésen ismerték el, hogy tervezési hibákból kifolyólag "az elmúlt néhány hónap során az Xbox 360 konzol javításainak száma elfogadhatatlan volt". Bach úgy fogalmazott, ez egy terület, amelyen "nem végzünk elég jó munkát". A magas meghibásodási arány miatt a Microsoft minden, már eladott gépre is automatikusan három év garanciát vállal "a fénygyűrűben három jelzőfény vörösen villog", vagyis a netes szlengben Red Ring of Deathnek (RRoD) hívott hibára vonatkozóan. Ezen túlmenően a már raktáron lévő készletek is felülvizsgálatra kerülnek, valamint a korábbi garanciaidőn túl, RRoD-vel szervizelt gépek költségeit is megtérítik visszamenőlegesen. A többi hibával kapcsolatos garancia feltételei nem változtak.

A mamut pénzügyi vezérének jelenléte a konferenciahíváson nem volt véletlen: a piacra borított szemét eltakarítása 1,05-1,15 milliárd dollárba fog kerülni a cég becslése szerint, amit nagyjából félig a raktárkészlet kipofozása, félig pedig a már eladott gépek javításai vagy kicserélése fog kitenni. A több mint 1 milliárdos rendkívüli kiadás a divízió június 30-ával zárt negyedévét fogja sújtani, mely egyben a vállalat pénzügyi évének vége is -- ezzel valószínűleg sokak bónuszának is befellegzett. Liddell ugyanakkor állítja, mindez nem hat ki a 2008-as pénzügyi év kilátásaira, és jó úton haladnak, hogy nyereségessé váljon az Xbox-biznisz, és a teljes üzleti egység egyaránt.

Bach természetesen továbbra sem árulta el, hány konzol halálozott el így, mindössze annyit mondott az erre kíváncsi elemzői kérdésre, hogy "jelentős számról" van szó. Állítása szerint nem egyetlen tényező okozza az RRoD-val kimúló gépek magas arányát, valamint hogy a "problémák egyáltalán nem voltak láthatóak az első év után". "Egyszerűen nem volt a radarunkon. Az elmúlt néhány hónapban azonban a hívások, javítások volumenének és az emberek figyelmének jelentős fokozódását láttuk" -- tette hozzá. Az Xbox 360 másik atyja, Peter Moore alelnök nyílt levelet írt az xboxos közösséghez, melyben többek között elnézést kért. "Ha bármelyikőtökben csalódást okoztunk volna az Xbox 360-nal kapcsolatos élmény során, őszintén sajnáljuk."

Xbox 360 koreai rajt
Boxok a vezetőségi fejek színárnyalataiban

Csalódott ügyfél pedig számszerűleg jócskán van, ami nem meglepő, tekintve hogy a konzol szállításai megközelítették a 12 milliót, így a valódi felhasználói bázis 10 millió körülire tehető. Gyakorlatilag a gép 2005 novemberi rajtja óta megjelentek a panaszos hangok, sztorik a szisztematikusan bedöglő 360-akról -- kezdetben ezek akár elszigetelt esetek is lehettek volna, hiszen problémák mindenhol vannak, pláne a gyártás kezdetén, és az elégedetlenkedők is mindig felülreprezentáltak a különféle fórumokon. A Microsoft pajzsán először akkor támadt rés, amikor közölte, hogy a 2005-ben vásárolt gépek a garanciaidő lejárta után is bérmentve javítja, és visszatéríti a korábban leakasztott szervizelési díjakat.

Nem bírják a hőstresszt

Nem lehetett nem észrevenni azonban, hogy az elégedetlenkedők, és borzalmas tapasztalatokról beszámolók száma folyamatosan duzzadt, majd nagyjából egy év múltán tömegével árasztotta el a netet. A Microsoft még ekkor is elszigetelt esetekről beszélt, és tagadta, hogy szisztematikus jelenségről lenne szó. Az utóbbi hetekben az IT- és játékipari média is egyre intenzívebben kezdett foglalkozni a kérdéssel, melybe szervizeket és kereskedőket is bevontak. A Dailytech által megkérdezett amerikai üzletek, köztük az EB Games, a GameStop vagy a Best Buy, katasztrofális megbízhatóságról beszéltek, mely a konzolok történetének eddig legrosszabbja -- a meghibásodási arányt 25-33 százalék közé becsülték. A PlayStation 3 ezzel szemben rendkívül alacsony, egyesek szerint 1 százalék alatti meghibásodási rátával bír – igaz, sokkal kevesebb gép van a piacon jóval rövidebb ideje.

A brit GamesIndustry.biz híradása alapján egy elektronikai készülékek javítására szakosodott szerviz nemrég megtagadta, hogy további Xbox 360-akat vállaljon javításra. A Micromart véleménye szerint a 360 alapvető tervezési hibával rendelkezik, és a drága javításokat követően sem tudják garantálni, hogy rövid időn belül nem lesz ismét gond a szervizelt géppel, így nem vállalják a felelősséget, és saját hírük rombolását. Ezzel egybecsengenek azok a rémtörténetek, melyek a negyedik, ötödik, vagy nyolcadik cseregépüket kapták már meg, mivel az előttük lévő mind ugyanúgy bedöglött.

Pánikdoboz
A Prohardver cikke alapján a vásárlók a 06 80 018 590 nemzetközi zöld számon magyar nyelven is segítséget kaphatnak, ha felvillan a halál vörös köre, és a cég elméletileg a szállítás költségeit is vállalja.

Ha nem akarunk hetekre lemondani a játékokról, megtörtük a gépet, más hibája van, vagy csak egyszerűen meg akarjuk előzni a bajt, akkor itthon is vannak javításra szakosodott specialisták. A magát Ward névvel illető szervizes szerint az RRoD forrása elsősorban a grafikus chip forrasztása, mely az esetek nagy részében javítható, a megelőzés eszköze pedig a jobb hűtés, például teljes vízhűtés, potom harmincezerért, beszereléssel együtt.
Hasonló véleményt tükröz a Prohardvernek névtelenül nyilatkozó hazai szervizes is, aki részletesen ki is fejti a szisztematikus RRoD-k legfőbb okát: a gépet leterhelő játékok okozta extrém hőingadozás folytán az alaplap megvetemedik, és a chipek forrasztásai megrepednek, felszakadnak. Máshogy fogalmazva elégtelen a hűtés az alaplap hőtűréséhez képest, de egyébként is alulméretezettnek tűnik, amit az idegesen pörgő ventilátorok, és a 75-80 fokos chipek jeleznek.

Ezt a "forrasztásos" elméletet látszik alátámasztani az is, hogy a nemrég megjelent Forza Motorsport 2 megjelenése még egy lapáttal rátett a már eddig is súlyos helyzetre. A kritikák alapján kiemelkedően realisztikus autómodelleket felvonultató játék vélhetően a korábbiaknál jobban megterheli az Xbox 360 processzorát és grafikus chipjét, ami nagyobb hőfejlődést eredményez, így a forrasztások elpattanása is hamarabb bekövetkezhet. Ahogyan a fejlesztők az idő elteltével egyre inkább kiismerük a hardvert, és kioptimalizálják a kódot, úgy képesek fokozni a chipek erőforrásainak kihasználtságát, közelítve az elméleti maximumot -- ez azonban a tranzisztorok aktivitásának, így a fogyasztás és hőfejlődés fokozódásával is jár.

Még így is megérte?

A Microsoft nevében Bach teljes felelősséget vállalat a történtekért, felmentve beszállítóit. "Ez a mi felelősségünk. A beszállítóink jó munkát végeztek, és a továbbiakban is velük dolgozunk. Úgy tekintsenek erre, mint egy microsoftos tervezési kihívásra", majd hozzátette, módosították a designt, ennek megfelelően újraindították a termelést, és az új gépeknek már mentesnek kell lenniük ezektől a hibáktól. Az egyedi tervezésű IBM és ATI chipekkel szerelt gépet a vállalat a Flextronics-szal, a Wistronnal valamint a Celesticával gyártatja, Kínában.

Nincs benne anyag
A spóroláson kívül a probléma forrásának egyik magyarázata lehet az a tavaly életbe lépett, RoHS néven ismert uniós direktíva, mely többek között a műszakilag rendkívül kedvező tulajdonságokkal rendelkező ólmot is kitiltotta az elektronikai termékekből, néhány indokolt (katonai, egészségügyi, biztonságtechnikai alkalmazás) kivételtől eltekintve. Az ólommentes forrasztások ridegebbek, így a folyamatos hőtágulás következtében megrepedhetnek ahelyett, hogy rugalmasan tágulnának vagy zsugorodnának.

Ez nagy mértékben ronthatja a vezetési jellemzőket, amely egy elektronikai eszköznél stabilitási problémákat okozhat a tápellátás, vagy az időzítések elégtelensége következtében. Ezt tetézi, hogy az ólom eltávolításával fellép a "szőrösödés" jelensége, mikor a fém felületén szőrszerű kinövések jelennek meg, ez pedig rövidzárlatot is okozhat.
Az Xbox 360 egyik elemzők által hangoztatott stratégiai előnye, hogy sokkal olcsóbb gyártani a PlayStation 3-nál, és ezt nem magyarázza kizárólag az utóbbiba szerelt drága Blu-ray meghajtó. Az iSuppli 2005-ös becslése szerint egy 360 a rajtkor mintegy 300 dollárral került kevesebbe a Microsoftnak, mint a Sonynak egy PlayStation 3, melyet igazi felsőkategóriás eszközként értékelt az elemzőcég. Iparági pletykák szerint ráadásul a Microsoft kíméletlen ütemű költségcsökkentést diktál beszállítói számára, amit megerősíteni látszik az, hogy a kezdetben legnagyobb szerződéses Xbox-gyártó Wistron mára fokozatosan kihátrál a 360-ak termelés mögül -- vélhetően még az iparágra jellemző néhány százalékpontos nyereséghányadot sem tudják hosszú távon realizálni.

Hogy az 1 milliárdos szemételszállítást követően pénzügyileg megérte-e a minél alacsonyabb költségre és termelhetőségre való törekvés, nem valószínű, ettől viszont a Microsoft stratégiája még mindig működőképes marad: riválisánál egy évvel hamarabb jelent meg az Xbox 360, és nagyjából felébe-kétharmadába kerülhet jelenleg a termelése, ami a fogyasztói áron is meglátszik. A kérdés, hogy ezzel a meghibásodási esettel hány felhasználót vesztenek el közvetlen vagy közvetve -- ezt megbecsülni ma még nem igazán lehet, az viszont látható, reális veszély ez a Microsoftra nézve. "Aztán egyik barátomnak a gépe 13 hónaposan felmondta a szolgálatot, holott jóval kevesebbet játszott rajta, mint én, ráadásul neki nyitott polcon volt a gép. [...] Gari nincs, javítani nem tudják - kuka. Ekkor döntöttem úgy, hogy nem várok, eladom addig, amíg működik, így tettem szert cserével egy PS3-ra" -- írja egyik fórumozónk.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról