Szerző: Bizó Dániel

2007. június 26. 10:45

A Nintendo bekerült Japán tíz legnagyobb vállalata közé

[Reuters/Associated Press/HWSW] A Nintendo piaci kapitalizációja tegnap egy időre túlszárnyalta a Sonyét, és ezzel a cég bekerült Japán 10 legértékesebb vállalata közé, olyanok mellé, mint a Toyota, a Honda, vagy a Canon. A videojátékokkal foglalkozó vállalat piaci értéke napközben elérte az 52,8 milliárd dollárt, miközben a Sony 52,5 milliárd dollár alá gyengült, igaz, a nap végén már visszafordult a helyzet. A A kizárólag videojátékokkal foglalkozó Nintendo értéke az elmúlt két évben több mint négyszeresére emelkedett, igazolva a demográfiailag szélesebb célcsoportok stratégiájának életképességét.

[Reuters/Associated Press/HWSW] A Nintendo piaci kapitalizációja tegnap egy időre túlszárnyalta a Sonyét, és ezzel a cég bekerült Japán 10 legértékesebb vállalata közé, olyanok mellé, mint a Toyota, a Honda, vagy a Canon. A videojátékokkal foglalkozó vállalat piaci értéke napközben elérte az 52,8 milliárd dollárt, miközben a Sony 52,5 milliárd dollár alá gyengült, igaz, a nap végén már visszafordult a helyzet. A A kizárólag videojátékokkal foglalkozó Nintendo értéke az elmúlt két évben több mint négyszeresére emelkedett, igazolva a demográfiailag szélesebb célcsoportok stratégiájának életképességét.

Hipertermelékeny

A kiotói vállalat 67 éves történelme során nem volt eddig példa arra, hogy bekerüljön Japán talán legszűkebb elitklubjába, a 10 legértékesebb vállalat közé, mégha ez csak néhány órán át tartott -- ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a többi cég hatalmas konglomerátum, míg a Nintendo csak a videojátékok piacán van jelen. A cég értéke az elmúlt 2 évben több mint négyszeresére ugrott, ahogyan a Nintendo DS hatalmas népszerésűre talált a piacon, sőt piacot épített hagyományosan nem videojátékos fogyasztók bevonásával, ami a pénzügyi eredményeken is meglátszik. A DS kedveltségére alapozva a Wii is váratlan sikert aratott eddig, tovább tornázva a vállalattal kapcsolatos várakozásokat.

A Nintendo jelenleg a világ egyik, és a nagyok között talán a legtermelékenyebb vállalata. A márciussal lezárt pénzügyi évében ugyanis nagyjából 3400 alkalmazottal jelenlegi árfolyamon 7,8 milliárd dollár forgalmat bonyolított, ami fejenként 2,3 millió dollárt, vagy nagyjából 423 millió forintot tesz ki. Ez 18 százalékos nettó nyereséghányaddal, alkalmazottanként több mint 76 millió forint nyereséggel társul. Hogy ezeket a számokat perspektívába tegyük, a rendkívül sokat ajnározott Google alkalmazottanként durván 1 millió dollár forgalmat realizált tavaly, egy alkalmazottra pedig 53 millió forint adózott profit esik. A tőzsde nem is volt vak, a Nintendo papírjai az elmúlt két évben egyértelműen maguk mögé utasították a Google-t.

A márciussal zárult 12 hónapban világszerte több mint 23,5 millió DS került leszállításra, 123,5 millió szoftver mellett, ezzel a felhasználói bázis meghaladta a 40 milliót. Ezt tetézi, hogy a DS nem emésztette fel a Game Boy Advance (GBA) piacát sem: az Egyesült Államokban az első negyedévben az eladott kézikonzolos játékok 27 százaléka volt GBA-hoz való, a DS pedig 49 százalékot birtokolt, a Sony PSP-nek pedig 24 százalékkal kellett beérnie. A GBA bázisa ráadásul tovább bővül, a vásárlások ötödét hasítja ki magának a gép, miközben a PSP is csak minden negyediket.

Lányok, nyugdíjasok a siker mögött

Az újdonsült sikersztorik közé tartozik a Wii is, mellyel úgy tűnik, a másfél évtizedig zsugorodó otthoni videokonzol üzletét ismét felvirágoztathatja a Nintendo. A Sony az előző két generációban ugyanis új belépőként elvette riválisától a vezető helyet, és egyre inkább marginalizálta a piacon. A Nintendo ennek hatására úgy döntött, hogy nem kíván szemtől szemben versenyezni a behemóttal, inkább új vadászterületek után néz. Mind a DS, mind a Wii alapvetően a hagyományosan nem játékosnak tekintett fogyasztókat célozza meg, lányokat, anyukákat, időseket. Eközben a Sony, és az azt megtámadó Microsoft elsősorban a keménymagot lőtte be magának, és ezt a tábort igyekszik később kiszélesíteni alkalmi játékosokkal.

A Nintendo stratégiája eddig bevált, több Wii fogy, mint a másik két konzolból, a PlayStation 3-ból, vagy az Xbox 360-ból. A japán vállalat 5,84 milliót gépet szállított le március végéig, és közel 29 millió szoftvert értékesített. Szemben a másik két óriással, a Nintendo a hardvereladáson is nyereséget termel, míg a Microsoft konzolüzlete eddig több milliárd dollárt süllyesztett el, a Sony játékrészlege pedig a PlayStation 3 rajtja kapcsán termelt szintén milliárdos veszteségeket. A Nintendo kilátásai is biztatóak, amit árfolyama is tükröz. A vállalat 22 millió DS és 14 millió Wii leszállítását tervezi, rendre 130 illetve 55 millió szoftver értékesítése mellett, melyek felülmúlják a PlayStation 3 és PSP célszámait egyaránt. Erre alapozva a forgalom 18 és az üzemi eredmény 19,5 százalékos emelkedését várják.

Elemzők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a vállalat papírjainak teljesítménye törékeny lehet, főként a várakozásoktól felpumpált árfolyam miatt. "Egy negatív tényező, és a papírok mélyrepülésbe kezdhetnek" -- nyilatkozta Koyama Takesi, a Mizuho Securities elemzője. Valóban, a Sony a következő egy év során áttörést ígér a PlayStation 3 piaci és pénzügyi szereplése kapcsán egyaránt, és bár a Nintendo megőrizte uralmát a hordozható gépek terén, a PSP vitathatatlanul megvetette lábát, és jó alapot szolgáltat további előretöréshez. Igaz, egyik termék sem tekinthető a másik direkt ellenfelének, amiben mindkét cég képviselői egyetértenek, a kiszorító hatás már nehezen vitatható -- a piac vásárlóereje, az emberek játékra fordított ideje limitált.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról