Szerző: Bizó Dániel

2007. június 14. 12:22

Egymást préselik a merevlemezgyártók

[iSuppli] Nehéz időket élnek a fogyatkozóban lévő merevlemezgyártók, és az első negyedéves szállítások elmaradtak az előrejelzésektől -- írja az iSuppli elemzőcég. Vártnál gyengébb kereslet, zuhanó árak, és elolvadó nyereség jellemzi az ipart. A piac hét talpon maradt szereplője az év első három hónapja során összesen mintegy 114 millió merevlemezt szállított le. Részesedést szerzett a többiektől a Western Digital és a Samsung is -- derül ki a friss adatokból.

[iSuppli] Nehéz időket élnek a fogyatkozóban lévő merevlemezgyártók, és az első negyedéves szállítások elmaradtak az előrejelzésektől -- írja az iSuppli elemzőcég. Vártnál gyengébb kereslet, zuhanó árak, és elolvadó nyereség jellemzi az ipart. A piac hét talpon maradt szereplője az év első három hónapja során összesen mintegy 114 millió merevlemezt szállított le. Részesedést szerzett a többiektől a Western Digital és a Samsung is -- derül ki a friss adatokból.

Az első negyedévben valamivel több mint 114 millió merevlemezt (HDD) szállítottak le a gyártók világszerte, ami több mint ötmillióval kevesebb a szezonálisan erős negyedik negyedévnél, és négymillióval alacsonyabb az iSuppli saját előrejelzésétől. Az egy évvel korábbihoz képest 12,2 százalékkal növekedett a piac volumene ugyan, de a gyártók egyre élesebb versenyt vívnak a részesedésért. "A hat nagy HDD-szállító (Seagate, Western Digital, Hitachi, Samsung, Fujitsu, Toshiba) élénk versenybe bocsátkozott" a notebookok piacán, mondta el Krishna Chander vezető elemző. Hozzátette, hogy a gyártók hasonló termékekkel igyekeztek minél inkább a gyorsan növekvő notebook piacra pozícionálni magukat.

A nagykapacitású 3,5 hüvelykes SATA/PATA HDD-k, melyek elsősorban a multimédiás felhasználású PC-kben és digitális videorekorderekben népszerűek, szintén árprés alá kerültek, ahogyan a gyártók a merőleges rögzítési technikával tányéronként immár 160 gigabájtra növelték a kapacitást. Az árcsökkentések bár közvetlenül fájnak a szállítóknak, ugyanakkor folyamatosan gerjesztik a forgalmat, sőt az intenzív verseny a notebookok terén javítja az egész iparág versenyképességét a flash memóriával szemben, melynek fenyegetése az elkövetkező évek során realitássá válhat, ha folytatódik az egységnyi kapacitás árának évi 50-60 százalékos csökkenése -- ez a várakozás jól megfigyelhető volt a nemrég lezárult Computexen felsorakozó flash- és SSD-gyártók részéről.

A Maxtor felvásárlását követően a Seagate magabiztosan vezeti a piacot, és 39,5 millió HDD-t szállított le, amivel 34,6 százalékos szeletet szerzett meg, éppen akkorát, mint a megelőző negyedévben. A Western Digital 24,5 millió meghajtót adott el, amivel 1 százalékponttal növelte részesedését. A Hitachi GST 19,6, a Samsung 12,5, a Toshiba 8,4, a Fujitsu pedig 8 millió merevlemezt forgalmazott az iSuppli becslése szerint. A futottak még kategóriában egyedüliként az Excelstor 1,5 millió HDD-t szállított.

A Seagate nyeresége az egy évvel korábbihoz képest közel 30 százalékkal csökkent, miután 24,3 százalékról 21,3 százalékra olvadt a cég bruttó nyereséghányada. Ennél is nagyobb mértékben zsugorodott a rés a WD-nél is, míg a Hitachi GST már növekvő, 150 milliós veszteségről volt kénytelen beszámolni. A többi meghatározó gyártó kiterjedt tevékenységéből fakadóan azok HDD-üzletének nyereségességére nincs pontos pénzügyi adat.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról