Szerző: Bizó Dániel

2007. május 29. 16:32

Megatrend: az állam digitalizálásával évi 50 milliárdot lehetne megtakarítani

Több mint harmadával növelte üzemi eredményét a Megatrend, mely az Infosys terméke révén harmadik legnagyobb szereplője a hazai ERP-piacnak. Idén az árbevétel és a nyereség drasztikus növelését tervezik, mondta el K. Szabó Imre, a cég elnök-vezérigazgatója egy mai sajtótájékoztatón. A vezető emellett beszélt a nemzetközi terjeszkedési elképzeléseiről, a tőzsdére vonulás lehetőségéről, valamint a pályázati rendszerek negatív üzleti és gazdasági hatásairól.

[HWSW] Több mint harmadával növelte üzemi eredményét a Megatrend, mely az Infosys terméke révén harmadik legnagyobb szereplője a hazai ERP-piacnak. Idén az árbevétel és a nyereség drasztikus növelését tervezik, mondta el K. Szabó Imre, a cég elnök-vezérigazgatója egy mai sajtótájékoztatón. A vezető emellett beszélt a nemzetközi terjeszkedési elképzeléseiről, a tőzsdére vonulás lehetőségéről, valamint a pályázati rendszerek negatív üzleti és gazdasági hatásairól.

Ambíciók, fejlesztések

A Megatrend Zrt. tavaly mintegy 1,5 milliárd forintos árbevételt ért el, szemben a tavalyi 1,4 milliárddal. Az üzemi eredmény eközben 90 millióról 122 millióra ugrott, az adózott profit pedig 44 millió forintot tett ki. 2007-ben a vállalat nem kevesebb mint harmadával tervezi növelni árbevételét, ami az üzemi szintű nyereség 170 százalékos növekedését eredményezné. K. Szabó szerint ez egyáltalán nem irreális, többek között azért, mert a romániai leányt idéntől konszolidálják az eredménykimutatásba, emellett néhány nagyobb hazai, köztük állami projekt elcsípésével a maradék 350 millió forint könnyen teljesíthető.

A vállalat idénre 500 millió forintos bevételt vár államigazgatási projektekből, szemben a tavaly 375 millióval. Ezt a növekedést elsősorban az államigazgatási reformmal kapcsolatos elektronikus kormányzati projekttől reméli a Megatrend. K. Szabó szerint az állami bürokrácia digitalizálásával akár évi 30-50 milliárd forint is megtakarítható lenne a költségvetésnek, a Magyar Közút Kht-nél elvégzett bevezetés eredményeként például a létszám 20 százalékkal csökkent, a költségcsökkenés a hatékonyabb működés eredményeként pedig elérheti az évi 500 millió forintot.

Kompetitív helyzet

A cég forgalmának közel háromnegyede saját fejlesztésű termékhez köthető, az Infosys vállalatirányítási rendszer 64 százalékpontot hasít ki. Ágazatok alapján a Megatrend hagyományosan legnagyobb erőssége a hazai élelmiszeripar, kifejezetten a konzervgyárak, a tej- és húsüzemek -- a vállalat projektjeinek fele ide sorolható. K. Szabó szerint a Megatrend ezen a területen versenyelőnyben van a húszéves hazai tapasztalat és a célzott fejlesztésekbe ölt milliárdoknak köszönhetően. "Az élelmiszer iparban a Megatrend előnye ma nem vitatható" -- közölte, majd hozzátette, hogy a főként multinacionális riválisok megoldásaiból hiányzik az ágazatspecifikus vertikális integráció.

K. Szabó egyúttal fellebbentette a fátylat a közelgő Infosys v4 újdonságairól is, melyek korszerűbb felületet és fejlettebb funkcionalitást hoznak majd el az év végére, várhatóan decemberben. A legfőbb fejlesztésekhez tartozik a teljes dinamikus ablakkapcsolat, vagyis a különféle modulokhoz tartozó ablakok között rugalmas eljárást biztosít majd a v4, és az adatokat is képes áttölteni a másik ablakból. Fejlődött még a riportkészítés, és az egypontos bejelentkezés is Windowson keresztül. K. Szabó elmondta, hogy 15 év alatt eddig 5 milliárd forintot fordítottak fejlesztésekre.

K. Szabó Imre
K. Szabó Imre
A vezér pozitív fejleményként értékelte, hogy növekszik a középvállalkozások aránya a projektekben, ugyanis ez az a terület, ahol a Megatrend versenyképesebb tud lenni. "Egyre inkább lehetőség nyílik számunkra a versenyzésre, egyre inkább elismerik az elmúlt 20 év eredményeit" -- mondta K. Szabó. Szerinte a Megatrend előnye az alacsonyabb árban, és gyorsabb teljesítésben rejlik: milliárdok helyett százmilliókról, évek helyett hónapokról van szó a nagyobb projekteknél is. A vállalat jelenleg mintegy 700 ügyféllel és több mint 5000 terminállal rendelkezik.

Nem mintha K. Szabó ne ismerné el az ellenfelek erősségeit, erényeit. Az SAP például a Business One termékével eléri a 10 millió forint alatti szegmenst is, ahova a Megatrend nem ér el, és ezzel gyakorlatilag biztosítja, hogy a cég igényeinek növekedésével biztosan "nagy" SAP-re fejleszt majd tovább -- mondta el. A kereskedelem pedig, mely a Megatrend projektjeinek ötödét adja, a Microsoft vitathatatlan felségterülete. "Nagyon rugalmas, jól érthető, szexi a Navision felülete. [...] Akinek nem volt előtte vállalatirányítási rendszere, az egy jól használható, rugalmas megoldást kap". A vezető azt is elismerte, hogy multinacionális vállalatok megnyerésére a Megatrend esélytelen az olyanokkal szemben, mint az SAP vagy az Oracle.

A pályaztok lassítják a gazdaságot

A versenytársaknál azonban talán nagyobb fejfájást okoznak a Megatrendnek a pályázati rendszerek. Az állami és európai fejlesztési támogatások következtében a Megatrend projektjeinek 45 százalékát érintik a pályázatok, ami komoly finanszírozási terhet ró a beszállítókra. A hosszadalmas, nehézkes átfutás ráadásul erősíti a körbetartozást is, hiszen kifizetés csak teljesített beruházásra jár, azt így a beszállítónak kell megelőlegeznie, mivel ilyen beruházásokat egyetlen pénzintézet sem hitelez -- a projektpénz pedig még hosszú ideig nem érkezik meg.

K. Szabó szerint a pályázati támogatások egyenesen lassítják a gazdaság egészét a lassú bürokratikus procedúrák révén -- ráadásul mindez elvonásokkal párosul az adózás szempontjából, vagyis a pályázati rendszer kontraproduktív. Annak a kritikájának is hangot adott, hogy miközben az EU-s és a hazai támogatások legnagyobb részét a mezőgazdaság viszi el, addig a mezőgazdaság informatikai fejlesztése ebbe nem tartozik bele.

Nemzetközi terjeszkedés

A Megatrend 2002 óta jelen van Romániában is, mely a térség egyik legdinamikusabb gazdasága, ERP-piaca 40-80 százalékkal növekszik évente. A Megatrend tavaly még mindig veszteséget termelt Romániában 82 millió forint árbevétel mellett, idén viszont már 30 milliós üzemi eredmény vár 150 milliós árbevétel mellett. K. Szabó elmondta, hogy sikeresen átadták a hazai know-howt a román csapatnak, így a legnagyobb projektekre is felkészültek szakmailag.

Középtávon a román tevékenységtől legalább 500 millió árbevételt várnak, mondta a vezér, mely már jelentős nyereséget termelne. Egy-egy új piacra való belépés ilyen szinten 300 millió forintba kerül, és a környező országokból évente nagyjából 1 millió euró kitermelhető. A Megatrend stratégiája, hogy hazai ismertségét felhasználva a magyar cégek regionális terjeszkedésével együtt lépjen külföldre, így a román piacon is az egyik alappillérnek az ottani több ezer magyar vállalkozást tekintik a román referenciák kiépítése mellett.

Arra a kérdésre, hogy a tőzsdei bevezetés szerepel-e a cég tervei között, tekintve a terjeszkedés és a folyamatos kutatás-fejlesztés tőkeigényes voltát, K. Szabó igennel felelt, ugyanakkor a megfelelő időpont még legalább 3-5 évre van, mert úgy véli, a Megatrendnek még növekednie kell ahhoz, hogy valóban tőzsdeképes legyen. A tőke bevonása mellett ugyanakkor a nemzetközi terjeszkedést a jövőben segítheti az is, hogy vannak olyan országok, melyek nem kifejezetten preferálják az amerikai vállalatokat, és egyébként sem akarnak erős szereplőktől függeni. Ezek az országok, köztük Kubával, az arab vagy egyes távol-keleti nemzetekkel jó lehetőséget kínálnak a piacok bővítésére.

Nagyon széles az a skála, amin a állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

fab

5

Chipgyártó nagyhatalommá válna India

2024. március 18. 12:39

A helyi politikai vezetés szerint van rá esély, hogy a következő néhány évben az ország bekerüljön az öt vezető ország közé.