Szerző: Ady Krisztián

2007. május 25. 13:46

A mobiltelefon előfizetések száma meghaladta a lakosság lélekszámát

2007 áprilisában, tizenhárom évvel GSM szolgáltatás hazai beindulása után a mobiltelefon előfizetések száma meghaladta a lakosság lélekszámát, közölte a Nemzeti Hírközlési Hatóság. Áprilisban a három magyarországi mobilszolgáltató ügyfeleinek száma ötvenezerrel 10 millió 108 ezerre nőtt, így hazánkban száz lakosra már 100,4 előfizetés jut.

[HWSW] 2007 áprilisában, tizenhárom évvel GSM szolgáltatás hazai beindulása után a mobiltelefon előfizetések száma meghaladta a lakosság lélekszámát, közölte a Nemzeti Hírközlési Hatóság. Áprilisban a három magyarországi mobilszolgáltató ügyfeleinek száma ötvenezerrel 10 millió 108 ezerre nőtt, így hazánkban száz lakosra már 100,4 előfizetés jut.

Kevesebb a forgalmazó kártya

A szám persze egy kicsit csalóka, ez közel sem jelenti azt, hogy az ország összes lakosának kezében -- az áprilisban született csecsemőkének is -- lenne egy-egy mobiltelefon, hiszen az átlagot feljavítja az a rengeteg előfizetés, mely egyetlen személyhez tartozik. A mérföldkő átlépését ennek ellenére nem lehet elvitatni, a penetráció meghaladja a 100 százalékot.

Az előfizetői szám -- azaz a hónap utolsó napján hívás fogadására alkalmas SIM kártyák száma -- alapján a Vodafone piaci részesedése a márciusi 21,51 százalékról 21,37 százalékra, a T-Mobile részesedése pedig 44,52 százalékról 44,39 százalékra csökkent. A Pannon részesedése az egy hónappal korábbi 33,97 százalékról 34,23 százalékra nőtt. A forgalmazásban résztvevő, azaz az utolsó három hónapban hívást vagy SMS-t indító, illetve fogadó feltöltéses, valamint az előfizetéses kártyák száma áprilisban 9 millió 384 ezerre emelkedett az egy hónappal korábbi 9 millió 382 ezerről.

Egy kis történelem

Magyarországon a 900 MHz-es GSM szolgáltatás 1994 tavaszán indult be, miután 1993-ban a Pannon és a T-Mobile (akkor Westel 900) elnyerte a 15 évre szóló koncessziót. A két szolgáltató ügyfélszáma 1999-ben érte el az 1 milliót, azaz ekkor 100 magyarországi lakosra mintegy 10 mobiltelefon jutott. 1999-ben a magyarországi mobilosok összesen 1,6 milliárd percnyi hívást kezdeményeztek a mobilhálózatokból, míg 2006-ban ez a forgalom már meghaladta a 11,8 milliárd percet.

1999-ben jelent meg a magyar piacon harmadik szolgáltatóként a Vodafone. Az akkori pályázaton mindhárom szolgáltató megszerezte a GSM mellett a DCS (1800 Mhz-es) koncessziót is. 2000-ben az immár háromszereplős piacon az ügyfélszám közel a duplájára nőtt és december végén a felhasználók száma már meghaladta a 3 milliót. A piac a következő években is gyorsan bővült, 2001-ben, 2002-ben is közel 2-2 millióval nőtt az ügyfélszám és 2002 végére a mobilszolgáltatást Magyarországon már közel 6,9 millióan használták.

2003 végén a három szolgáltató ügyfeleinek száma már meghaladta a 7,9 milliót, egy évvel később pedig a 8,7 milliót. 2004. május elsején, Magyarország uniós csatlakozásával egy időben vált lehetségessé a mobilszámok hordozása, azaz ettől kezdve lehet úgy szolgáltatót váltani, hogy közben nem változik meg a felhasználó telefonszáma. A három szolgáltató ügyfelei idén áprilisban 3344 számot hordoztak. A Nemzeti Hírközlési Hatóság adatai szerint a számhordozás 2007. április végéig összesen 159 052 mobilszámot érintett.

3G

2004 őszén a Nemzeti Hírközlési Hatóság pályázatán mindhárom szolgáltató elnyerte a 3G-s (3. generációs, UMTS) szolgáltatás nyújtásához szükséges frekvenciahasználati engedélyt és 2005 őszén, 2006 elején el is indultak az új szolgáltatások. A piac gyors bővülése tovább folytatódott, 2005 végén az ügyfélszám 9,3 millió feletti volt és ez volt az első év, amikor a mobilhálózatokból indított hangforgalom meghaladta a vezetékes hálózatokból indítottat.

2006 végén a 3 szolgáltatónak összesen 9,966 millió ügyfele volt és ekkor a felhasználók 64,6 százaléka használt előre fizetett kártyát. A teljes ügyfélszámon belül az úgynevezett pre-paid kártyák aránya 2003 tavaszán volt a legmagasabb, akkor az ügyfelek 79 százaléka ilyen kártyát használt. Azóta fokozatosan csökken a pre-paid kártyát, és nő az előfizetés szolgáltatást használók aránya, ami 2007 első negyedévének végére már elérte a 36,4 százalékot.

Nagyon széles az a skála, amin a állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

fab

7

Chipgyártó nagyhatalommá válna India

2024. március 18. 12:39

A helyi politikai vezetés szerint van rá esély, hogy a következő néhány évben az ország bekerüljön az öt vezető ország közé.