Szerző: Ady Krisztián

2007. május 14. 15:42:18

Az IP-televíziózás kiránthatja a vezetékes szolgáltatókat a csávából

A kelet-közép-európai IP-televíziós szolgáltatásokról készített legfrissebb tanulmány szerint megfelelő termékkínálat és árak esetén a távközlési cégek hamarosan komoly versenytársai lehetnek a jelenlegi tévéműsor-szolgáltatóknak, bár ezeknek a vállalatoknak nincs még kellő tapasztalatuk ezen a téren. Az IDC tanulmánya szerint az IP-tévé életképes szolgáltatás lehet az új bevételforrásokat kereső vezetékes telefonszolgáltatók számára, és segíthet ellensúlyozni a beszédcélú forgalom folyamatos hanyatlását is.

HIRDETÉS

[HWSW] A kelet-közép-európai IP-televíziós szolgáltatásokról készített legfrissebb tanulmány szerint megfelelő termékkínálat és árak esetén a távközlési cégek hamarosan komoly versenytársai lehetnek a jelenlegi tévéműsor-szolgáltatóknak, bár ezeknek a vállalatoknak nincs még kellő tapasztalatuk ezen a téren. Az IDC tanulmánya szerint az IP-tévé életképes szolgáltatás lehet az új bevételforrásokat kereső vezetékes telefonszolgáltatók számára, és segíthet ellensúlyozni a beszédcélú forgalom folyamatos hanyatlását is.

Stabilabb árbevétel

"A szélessávú kapcsolaton keresztül televíziós tartalmat is kínáló távközlési szolgáltatók megnövelhetik portfoliójuk értékét" -- mondta Kresimir Alic, az IDC CEMA vezető elemzője, a tanulmány szerzője. "A távközlési és tartalomszolgáltatások, az internet, a mozi, a televízió, vagy más IP-alapú szolgáltatások egykapus modelljének bevezetésével ezek a vállalatok nagyobb ügyfélhűséget és stabilabb árbevételt érhetnek el" -- tette hozzá. A kábeltévés szolgáltatókkal versenybe szállva a beszédátvitelt, a szélessávú internetet és a televíziót egyetlen szolgáltatás részeként kínáló "triple-play" csomagok már a hazai szolgáltatóknál, a TVNetnél és a T-Online-nál is feltűntek, utóbbi 2007 végére több mint tízezer IP-tévé előfizetővel számol.

Az IP-televízió, mint új szolgáltatás jelenleg még csak kis részesedéssel rendelkezik a régió előfizetéses műsorszolgáltatási piacán, az első eredmények azonban biztatóak. Az IDC vizsgálata szerint a távközlési szolgáltatóknak két jelentős kihívással kell megbirkózniuk: megfelelő földrajzi lefedettséget és piacképes tartalmat kell nyújtaniuk. A programkészítés, azaz az ár és az elfogadható szolgáltatáskínálat közötti egyensúly megteremtése még a rutinos kábeltévés és műholdas cégek számára is nehézséget jelent.

Több tízmilliárdos piac lesz

Az IDC arra számít, hogy a következő öt évben folyamatosan nő majd a régióban azoknak a távközlési vállalatoknak a száma, amelyek IP-televíziós szolgáltatásokat kínálnak. Egy nemrég megjelent iSuppli becslés szerint míg 2006-ban 3,9 millióan jutottak az internetelérésükön keresztül tévécsatornákhoz világszerte, 2011-ben már várhatóan 103 millióan élvezik majd a tévézés következő lépcsőfokának kényelmi előnyeit, ekkor már több mint 39 milliárd dolláros piac lehet az IP-televíziós szolgáltatás.

a címlapról