Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Felhőből visszaköltözéstől egészen egy banki malware evolúciójáig. Üzemeltetői és IT-biztonsági meetupokkal érkezünk!

Újabb légitársaság engedélyezné gépein a mobilozást

Bodnár Ádám, 2007. április 26. 12:45
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A JetBlue amerikai diszkont-légitársaság megfontolja gépeinek fedélzetén az SMS-ezés engedélyezését, a beszélgetéseket azonban továbbra is tiltanák, ugyanis az zavarná mások nyugalmát.

hirdetés
[HWSW] A JetBlue amerikai diszkont-légitársaság megfontolja gépeinek fedélzetén az SMS-ezés engedélyezését, a beszélgetéseket azonban továbbra is tiltanák, ugyanis az zavarná mások nyugalmát.

Hogy a hívások bonyolítását műszaki eszközökkel korlátozzák vagy egyszerűen a légikisasszonyok utasítják rendre a másokat zavaró utasokat, azt egyelőre nem tudni. A szolgáltatás elindításához természetesen hatósági engedélyek is szükségesek, ezek pedig egyelőre nem állnak rendelkezésre. David Neeleman, a JetBlue alapítója és elnök-vezérigazgatója szerint a "közeljövőben" már a levegőben is lehet üzenetet küldeni és fogadni, illetve hangpostát lehallgatni.

Az amerikai Szövetségi Hírközlési Bizottság (FCC) szerint továbbra sem tisztázott, hogy a földi rádiótornyok hogyan kezelnék ezeket a hívásokat, mobilkapcsolatokat -- a hivatal mindazonáltal változtathat az álláspontján, amennyiben elegendő bizonyíték áll rendelkezésre, hogy a fedélzeti mobilozás ártalmatlan. A repülőgépek fedélzetén telefonálást lehetővé tevő berendezést már 2005 nyarán bemutatott az Ericsson, mely akár 60 egyidejű mobilhívást is képes volt kiszolgálni, és nem interferált sem a földi hálózatokkal, sem a repülőgép navigációs berendezéseivel, vagyis a technológia már régóta rendelkezésre áll.

A "picocell" technológia egy kisméretű mobilhálózati cellát, lefedettségi területet hoz létre az úton lévő repülőgép utasterében, az ehhez a cellához kapcsolódó mobiltelefonok pedig az Inmarsat műholdjain keresztül hozzák létre a földi kapcsolatot. Mivel a fedélzeten használt mobiltelefonok csupán pár méteres távolságban lesznak az "adótoronytól", ezért csak rendkívül kis energiával fognak sugározni, nem zavarva a navigációs és kommunikációs berendezéseket. Az utasok csak 3 ezer méteres magasság felett használhatják mobiltelefonjaikat, nehogy véletlenül a földi hálózatokhoz csatlakozzanak.

Európában már az idén elkezdődhetnek az első kereskedelmi mobilszolgáltatások a gépek fedélzetén. A brit Ryanair ígérete szerint egyes gépein már 2007 közepén lehet telefonálni, addigra a flotta felét felszerelik a szükséges berendezésekkel. A vállalat szerint a percdíjak hasonlóak lennének a külföldi országokban folytatott (roaming) hívásokéhoz. A francia nemzeti légitársaság, az Air France júliusban kezdi meg a technológia tesztelését, de a BMI és a portugál TAP is érdeklődik a szolgáltatás iránt.

4-4 klassz téma a HWSW júniusi üzemeltetői és IT-biztonsági meetupjain. Nézz meg a programot!