Szerző: Bizó Dániel

2007. február 15. 17:01:03

Tarol Kínában a Baidu - a Google visszaszorul

[Reuters/HWSW] A kínai Google-ként is emlegetett Baidu árbevétele 136 százalékkal bővült a negyedik negyedévben, miközben nyeresége ötszörösére ugrott meg, magasan felülmúlva az elemzői várakozásokat. A cég azonban a vártnál gyengébb növekedést jelez az első negyedévre, aminek következtében túlfűtött papírjainak árfolyama megzuhant.

[Reuters/HWSW] A kínai Google-ként is emlegetett Baidu árbevétele 136 százalékkal bővült a negyedik negyedévben, miközben nyeresége ötszörösére ugrott meg, magasan felülmúlva az elemzői várakozásokat. A cég azonban a vártnál gyengébb növekedést jelez az első negyedévre, aminek következtében túlfűtött papírjainak árfolyama megzuhant.

A kínai Baidu 136 százalékkal 271 millió jüanra, vagyis 34,8 millió dollárra (6,8 milliárd forint) növelte forgalmát a negyedik negyedévben, melynek gyakorlatilag teljes egésze hirdetési bevételekből származik. Adózott nyeresége 15,7 millió dollárra rúgott, ami ötszöröse az egy évvel korábban elértnek, nettó profitrátája pedig a sokkolóan magas 45 százalék felett áll. Az elemzői konszenzus 34,6 millió dolláros forgalom mellett 11,1 millió adózott eredményt várt.

A jelenleg folyó negyedévre előrejelzett 34-35 millió dolláros árbevétel, mely 95-103 százalékos növekedést jelent éves szinten, jelentősen alulmúlja a Reuters által megkérdezett elemzők 36,6-39,4 milliós várakozásait, amit az idén viszonylag későre eső kínai újév magyaráz, mely előtt jellemzően lelassul a gazdaság, így az azt követő fellendülés is kitolódik. A hírek hatására a Baidu papírjai 10 százalékot vesztettek értékükből a tőzsde nyitását követően. A 2005 augusztusában tőzsdére vonult vállalat piaci kapitalizációja jelenleg 3,5 milliárd dollárra tehető, a részvények pedig jelenleg 15 százalékkal a bevezetési árfolyam alatt cserélnek gazdát, azonban így is a részvényenkénti nyereség több mint 115-szörösén.

A Baidu toronymagasan vezeti a keresések piacát Kínában, mely jelenleg a második legnagyobb online nemzet a világon, hozzávetőlegesen 132 millió rendszeres internetezővel, a következő évtizedben pedig vélhetően átveszi az első helyet az Egyesült Államoktól (210 millió netező), ahogyan 1,3 milliárdos lakosságának egyre nagyobb része kezdi el használni a világhálót. A China Internet Network Information Center adatai szerint a Baidu 62 százalékos részesedéssel bírt az ország webes kereséseiből, miközben a Google 8 százalékpontot veszítve mindössze 25 százalékot szerzett meg.

A kínai online hirdetési piac bár észvesztő ütemben bővül, egyelőre azonban gyerekcipőben jár, évi nagyjából 700 millió dollárra tehető jelenleg, igaz, évente átlagosan 50 százalékkal bővül a következő években. Összehasonlításképpen, a 3 millió felhasználóval rendelkező, szintén alulfejlett magyar online reklámpiacot 50 millió dollárra taksálják, vagyis egy hazai netezőre három-négyszer akkora, 16-17 dollár költés jut. A hazai piac viszonylag fejletlensége miatt a Baidu, technológiájára alapozva nemrég belépett a 88 millió netezőt számláló Japánba is.

A vállalat nyereségességét a közeljövőben a japán behatolásba ölt befektetések mértéke határozza meg. Amennyiben sikerrel járna, úgy ezek az erőfeszítések busásan megtérülnének. A szigetország 3,4 milliárdos online hirdetési piaca a második legnagyobb az Egyesült Államoké mögött, és számottevő bővülést mutat, az évtized végére várhatóan könnyedén meghaladja az 5 milliárd dollárt. A Baidu korábban elmondta, több mint fél éven át tanulmányozták a Google és a Yahoo! által uralt japán online piacot, és meggyőződésük, jobbak lesznek a legfőbb versenytársaknál. A japán piac igazi erőpróba lesz a kínai cég számára, mivel nemcsak ismeretlen szereplőként jelenik meg, de a hazai pálya előnye, a kormányzati "hátszél" is eltűnik.

a címlapról