:

Szerző: Bizó Dániel

2007. február 1. 13:31

Megállíthatatlan a Google

[The Wall Street Journal/HWSW] Közel megtriplázta negyedik negyedéves nyereségét a Google, a világ vezető keresője, könnyedén felülmúlva az elemzői várakozásokat és a versenytársak teljesítményét. A jövőbeni növekedéstől és profittól túlfűtött árfolyam azonban némileg gyengült a tőzsdén kívüli kereskedésben, miután némi kétely támadt a piacon a kilátásokkal kapcsolatban.

[The Wall Street Journal/HWSW] Közel megtriplázta negyedik negyedéves nyereségét a Google, a világ vezető keresője, könnyedén felülmúlva az elemzői várakozásokat és a versenytársak teljesítményét. A jövőbeni növekedéstől és profittól túlfűtött árfolyam azonban némileg gyengült a tőzsdén kívüli kereskedésben, miután némi kétely támadt a piacon a kilátásokkal kapcsolatban.

Szokásosan szokatlanul jó

A saját weboldalain tapasztalt erős forgalom bevételeinek 67 százalékkal való emelkedéséhez segítette hozzá a Google-t, meghaladva a 3,2 milliárd dollárt, melyből közel 1 milliárd a cég AdSense-partnereit illette. Az adózott nyereség 2,8-szorosára, több mint 1 milliárd dollárra ugrott. Egyes elemzőcégek szerint a vállalat tovább növelte globális részesedését a webes keresésekben, ami főként az évek óta erőlködő Microsoft és a Yahoo! számára kellemetlen.

A kereső forgalmának immár 44 százaléka származik külföldről, amiben Franciaország és Németország kifejezetten meghatározó szerepet játszik -- emelték ki a Google vezetői. A foglalkoztatottak száma dinamikusan növekszik, immár meghaladja a 10 ezret. Sergey Brin társalapító elmondta, hogy 2006 során több mint 3 milliárd dollárt fizetett ki a vállalat AdSense partnerei részére, melyek a Google által futtatott hirdetéseket jelenítenek meg, és hozzátette, hogy ez az összeg a jövőben emelkedni fog, ahogyan további hirdetési felületek (video, rádió, nyomtatott) értékesítését is felfuttatja a vállalat.

A vállalat által kiszolgált hirdetésekre való kattintások száma a negyedik negyedévben 61 százalékkal növekedett az egy évvel korábbihoz képest, és 22 százalékkal szekvenciálisan. Hogy még hatékonyabbá tegyék a hirdetési rendszert, a Google kevesebb, azonban kifejezetten releváns reklámokat igyekszik megjeleníteni a felhasználók előtt, javítva a kattintási arányt és azok értékét. A fogyasztó számára csökken a reklámzaj, növekszik az érdekes hirdetések megjelenésének esélye, a hirdető pedig hatékonyabb és eredményesebb kampányt kap.

Hitetlenek és tervek

Az eredmények ugyan bőven meghaladták az elemzői konszenzust, a tőzsdén kívüli kereskedésben azonban a részvények árfolyama 1,4 százalékkal olvadt a Google növekedési tervei kapcsán, visszatérve a lélektani 500 dolláros határ alá. A Google 2004 augusztusában 85 dolláros áron került bevezetésre a tőzsdére. Egyes elemzők kételkedésüknek adtak hangot a vállalat terveivel kapcsolatban: a Wall Street Journal (WSJ) által megszólaltatott Jordan Rohan, a New York-i RBC Capital Markets elemzője szerint a keresővállalat terjeszkedésének finanszírozása jelentős teherként fog nehezedni a nyereségességre. Sőt, Rohan hozzátette, hogy a Google negyedik negyedéves teljesítménye alulmúlta elvárásait.

Eric Schmidt
Patricia Dunn
A neves pénzügyi napilap megkeresésére Eric Schmidt elnök-vezérigazgató úgy reagált, hogy a vállalat bőségesen nyereséges, és Rohan szkepticizmusa egy példa arra, mikor az elemzők valamit túlreagálnak, rögeszméjükké válik. A konferenciahíváson Schmidt elárulta azt is, hogy a megdöbbentő összegért, 1,6 milliárd dollárért felvásárolt YouTube videomegosztó oldallal kapcsolatban "igen jelentőségteljes egyezségek" vannak kilátásban.

A WSJ az ügyhöz közel álló forrásokra hivatkozva azt írja, hogy tévéadókkal és zenekiadókkal folytat kiterjedt tárgyalásokat a vállalat, hogy azok bizonyos feltételekkel engedélyezzék tartalmaikat megjelenni a YouTube-on, és ne indítsanak kereseteket a szerzői jog megsértése kapcsán, illetve a Google ne kényszerüljön videók tömeges eltávolítására. Schmidt szerint a vállalat által kifejlesztett célzott hirdetési technológia a keresésen túl értékesnek bizonyulhat más médiumok esetében is, mint a video, rádió, vagy a nyomtatott lapok.

A keresőcég kulcsa a sikerhez egy ún. ujjlenyomat technológia lehet, amelyen serényen dolgoznak mérnökei. Az eljárás segítségével a vállalat számítógépei automatikusan felismernék a videókon a jogvédett tartalmak jellemző jegyeit, vagyis ujjlenyomatát, így az aktuálisan érvényben lévő beállításoktól függően eltávolíthatják azt, vagy a video megtekintéséből származó reklámbevételeket megoszthatnák a jogtulajdonosokkal. Ugyanakkor "ez egy nehéz feladat", jegyezte meg Schmidt.

Weboffice

A Google vezetői végre azt is elismerték, hogy komolyan foglalkoztatja őket egy webes irodai szolgáltatáscsomag nyújtása üzleti ügyfelek részére. Schmidt szerint egyértelmű, hogy a vállalat webes szövegszerkesztőjének és táblázatkezelőjének a cégek és szervezetek számára jelenleg is kínált csomag részévé kell válniuk. Ezen túlmenően elképzelhetőnek tartja, hogy néhányan fizetnének is a szolgáltatásért, hogy megszabaduljanak a hozzá kapcsolt reklámoktól, és költségoldalról "sokkal, sokkal olcsóbbak lennénk, mint bármilyen más alternatíva".

A szinte kizárólag hirdetési bevételekből élő Google 2006 egészében 10,6 milliárd dolláros forgalmat generált, ami több mint 70 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. Adózott nyeresége meghaladta a 3 milliárd dollárt, ami több mint duplája a 2005-ös 1,47 milliárdos profitnak.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról