Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

A BenQ Mobile összeomlását követően réspiacokra koncentrál a BenQ

Bizó Dániel, 2007. január 10. 14:01
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

[DigiTimes/HWSW] Átstrukturáláson esett át a tajvani BenQ, írja belsős forrásokra hivatkozva a DigiTimes, miután mobilpiaci erőfeszítései súlyos veszteségekbe torkollottak, amit a bizonytalan megtérülés miatt nem kíván tovább finanszírozni. Az új felépítés három üzleti egységet hozott létre, melyek a további racionalizálás lehetőségét is magukban hordozzák. A vállalat fókusza az LCD monitorokra, televíziókra és a notebookokra helyeződik, vélik a tajvani magazin anonim forrásai.

[DigiTimes/HWSW] Átstrukturáláson esett át a tajvani BenQ, írja belsős forrásokra hivatkozva a DigiTimes, miután mobilpiaci erőfeszítései súlyos veszteségekbe torkollottak, amit a bizonytalan megtérülés miatt nem kíván tovább finanszírozni. Az új felépítés három üzleti egységet hozott létre, melyek a további racionalizálás lehetőségét is magukban hordozzák. A vállalat fókusza az LCD monitorokra, televíziókra és a notebookokra helyeződik, vélik a tajvani magazin anonim forrásai.

Sokk után

A BenQ működésének magvát a Digital Media Group (DMG) fogja képzi, mivel ez felel január elsejétől az összes sajátmárkás termékért, kezdve a digitális fényképezőgépektől az LCD monitorokon, televíziókon és notebookokon át a projektorokig, felügyelve a globális marketingtevékenységet is. Korábban a fogyasztó elektronika és az IT-termékek külön üzleti egység alá estek. A DMG-hez szorosan kötődik a Mobile Communications Group (MCG), mely az összeomlott BenQ Mobile maradványaként a DMG-vel együttműködve folytatja a mobiltelefonok fejlesztését és marketingjét.

A harmadik egységet a szerződéses gyártási szolgáltatásokat kínáló Integrated Manufacturing Services Business Group (IMS) képezi, melyet a vállalat fókuszának további fokozása érdekében le kíván választani az év végével, amihez stratégiai partnereket keres. Az IMS-t láthatóan szintén nem hagyta érintetlenül a mobilpiaci fiaskó, és a korábban igen jelentős mobilgyártás többé nem szerepel a prioritásos tevékenységek közé, állítja a forrás.

Három évvel ezelőtt a Nokia és a Motorola megrendelései révén még az egyik legnagyobb szerződéses telefongyártó volt. Ennek legfőbb oka az lehet, hogy a sajátmárkás törekvéseivel elvesztette a ügyfeleinek kegyét, melyek nem kívántak egy potenciális riválist finanszírozni, egyúttal üzenetet küldve a többi beszállító felé is. Ennek következtében a BenQ termelése a korábbi ötödére esett vissza például 2005 elejére, ami az elvesztett méretgazdaságosság révén érzékenyen érintette a gyártás versenyképességét.

BenQ-Siemens EF91

Összetört remények

Két évvel ezelőtt a vállalat még duplázni tervezte jelenlétét a mobilpiacon, globálisan 5 százalékról 10 százalékra tornázva szállításaik arányát, duplázásból azonban feleződés lett, ez vezetett végül a fizetésképtelenséghez. A Siemenstől az összesen mintegy 415 millió eurós támogatással együtt átvett mobilrészleggel egy év alatt 600 millió euró veszteséget produkáltak, szemben az előrejelzett nullszaldóval. A Siemens Mobile beolvasztásával a BenQ ismertségre, piacra, kutatás-fejlesztési erőforrásokra kívánt szert tenni, mely elképzeléseik szerint jól kiegészítette volna a BenQ ázsiai jelenlétét, illeszkedve a vállalat divatos készülékeket megcélzó stratégiájába.

A tajvani vezetőség így a trendek és a kilátások fényében úgy döntött, hogy megvonja a forrásokat a németektől, mely mintegy 3000 embert érintett, a világszerte alkalmazott munkaerő több mint harmadát. A döntés ezt követően más leányokat sem hagyott érintetlenül, így a tajvani és brazil üzemek megszűnnek, és Kínába, Sanghaj vonzáskörzetében konszolidálódik a gyártás, valamint a Pekingi kutatás-fejlesztési központ is megszűnik.

Ezzel együtt sem vonul ki a mobilpiacról a vállalat, legalábbis egyelőre. Tevékenységét a területen ugyanakkor látványosan szűkíti, néhány kiemelt szegmensre koncentrálva. A BenQ Mobile hazai képviselete még tavaly októberben közölte, hogy a cég folytatja tevékenységét a régióban. A DigiTimes forrásai alapján a felsőkategóriás 3.5G mobilok és okostelefonok réspiacaira fog koncentrálni a vállalat. A mobiltelefonok világpiacának 82-3 százalékát mindössze 5 vállalat (Nokia, Motorola, Samsung, Sony Ericsson, LG) tartja kézben, a nyereség koncentrációja a méretgazdaságossági erők következtében még ennél is jelentősen magasabb.

A tajvani Apple-ként is emlegetett BenQ szerződéses gyártása mellett saját az elmúlt években stílusos kivitelű fogyasztói elektronikai termékekkel jelent meg a világpiacon, miután az ezredfordulót követően operatív és tulajdonosi oldalról is leválasztásra került az Acer csoporttól. A Bringing enjoyment and quality mottóból összeálló nevet mára sokan megismerték, és a projektorok, optikai meghajtók, monitorok és televíziók terén szép eredményeket ért el a vállalat, és a jövőben ezekre a területekre és a notebookokra kíván összpontosítani.