Szerző: liszigl

2006. december 4. 14:24

Tudósítás Tokióból: szétkapkodták Japánban a Nintendo Wii konzolt

[HWSW, Tokió] A Microsoft és a Sony után a Nintendo is piacra dobta Japánban legújabb konzolját, két héttel a sikeres amerikai premiert követően. A Nintendo 400 ezer Wii gépet szállított le a nagy napra, ami többszöröse annak, amivel a PlayStation 3 az országban nyitott, ráadásul a Wii fele annyiba kerül. A PlayStation-rajongók három héttel ezelőtti hoppon maradását és az amerikai boltok kifosztását követően biztosra vehettük, szombat estére Japánban sem marad polcon Wii.

[HWSW, Tokió] A Microsoft és a Sony után a Nintendo is piacra dobta Japánban legújabb konzolját, két héttel a sikeres amerikai premiert követően. A Nintendo 400 ezer Wii gépet szállított le a nagy napra, ami többszöröse annak, amivel a PlayStation 3 az országban nyitott, ráadásul a Wii fele annyiba kerül. A PlayStation-rajongók három héttel ezelőtti hoppon maradását és az amerikai boltok kifosztását követően biztosra vehettük, szombat estére Japánban sem marad polcon Wii.

A Nintendo: honnan jött, merre tart

A céget 1889-ben alapították, és japán kártyák gyártása képezte fő profilját. Elektronikával nem is foglalkozott a 70-es évek végéig, mikor videojátékokra szakosodott ága megalakult. Első nagy sikere a mindenki számára ismerős Donkey Kong még 1981-ből, melyet két évvel követett első konzolja, a Nintendo Entertainment System (NES). Korának meghatározó konzolja meghódította az amerikai és az európai piacot is, olyan kultikus és stílusteremtő játékok kezdték rajta pályafutásukat, mint a Super Mario Bros, a Legend Of Zelda vagy a Final Fantasy.

Bár huszadik születésnapjáig gyártásban maradt Japánban, és összesen 60 millió darabot értékesítettek belőle, a Sega jelentette fenyegetésre 1990-ben megjelent utódja, a Super NES (SNES), melynek első 300 ezer darabja pár óra alatt elfogyott. A SNES sikerének köszönhetően a Nintendónak továbbra is kezében sikerült tartania a piacot. Következő, Nintendo 64 néven megjelent játékgépének viszont már egy új kihívóval kellett szembenéznie, a saját maga által életre keltett Sony PlayStation névvel (a Sony a Nintendo megkeresésére kezdte meg egy CD-alapú játékgép fejlesztéseit, mely a SNES kiegészítője lett volna). A cartridge és a CD csatájában a Nintendo, először konzolpiaci története során, alulmaradt.

Legutóbbi konzolja, a GameCube sem volt képes ezen változtatni, és visszaszerezni a piacot a Sonytól. A PS2 elképesztő sikert aratott, neve egybeforrt a konzol fogalmával, a 60 millió NES-sel szemben GC-ből pedig mindössze 22 millió fogyott eleddig, miközben a hardver és a szoftverek fejlesztési költségei drasztikusan megemelkedtek azóta. Sőt az újonnan piacra lépett Microsoft is átlépte a Nintendót, mely a fiatalokat tudta csak megtartani régi, neves játékainak újabb kiadásaival, és a Pokemon-láz kihasználásával, az egyre idősebb játékosok miatt viszont már nem bír akkora piaci részesedéssel.

Nem volt azonban minden veszve. A Nintendo első kézi konzolja, a Game Boy óta uralja a hordozható piacot, legújabb gépéből, a Nintendo DS-ből egy év alatt közel 5 millió darab fogyott el -- ezzel Japán legkelendőbb konzoljává vált. A Nintendo DS sikere és a hordozható piacért folytatott küzdelme a Sonyval kihatott új asztali konzolja, a Wii megtervezésére is. A DS a nála fejlettebb Sony PSP megjelenése ellenére, kontrollere, egyedi és szórakoztató játékai, és talán legfőképp a megcélzott új rétegek miatt páratlanul sikeres maradt, sőt népszerűsége idővel csak fokozódott, sőt ma is tart, világszerte eddig közel 27 milliót értékesítettek belőle.

A DS sikerén felbuzdulva a Nintendo Wii-vel is legfőképp a gyerekeket és az alkalmi játékosokat célozza meg, azokat, akiket hagyományos értelemben nem tekintünk komplexebb videojátékokat játszóknak -- papa, mama, gyerekek. Nem kínál nagy felbontást, hiszen tulajdonosának nem biztos, hogy van erre alkalmas tévéje, hangrendszere. Nincsenek multimédiás képességei, még egy DVD-t sem tud lejátszani. Kőkemény játékgép. Viszont olcsó, és könnyen gyártható, ami a PlayStation 3-ról messze nem mondható el. Ezzel a Wii már nem tekinthető az Xbox 360 és a PS3 szemtől-szembeni ellenfelének.

A Wii napja

Pontosan két évvel a Nintendo DS megjelenése után felvirradt a Nintendo otthoni konzoljai következő generációjának napja. Ezt viszont már nem várta meg, aki még aznap szeretett volna egy Wii-t. Voltak üzletek, melyek a teljes készletet már interneten, illetve előrendeléssel értékesítették -- ezt nagy plakátokkal hirdették, hogy senki se vesztegesse az idejét.

Egy napja gyülekeznek már a boltok előtt az emberek, munka és iskola után jött a többség -- ez már fanatizmus. A PS3 megjelenése után úgy döntöttem, én is így teszek, de egy 50 órás hét ledolgozását követően ehhez már akaraterő kell. Az emberek mégis csak gyülekeznek a boltok előtt, de én az ágyat választom pár órára. Még hat óra sincs, már Shinjuku felé tartok: a PS3 és az Xbox megjelenéséből megtanultam, a bolt jó megválasztása a kulcs, mert nincs második lehetőség. Shinjuku Tokió egyik legforgalmasabb állomása, minden elektronikai láncnak van itt üzlete, akad olyan, amelynek több is.

Wii Japán rajt

Az üzletek, hogy a kiszolgálás zavartalan legyen, már hét órakor kinyitnak, hátha a szokásos időre megbirkóznak az áradattal. A Yodobashi Camera üzletének épületét még hátulról is könnyen felismertem, sokat sejtetett az épület mellet libasorban álló emberek tömege. Követik az épület oldalát, a sarkokon fordulnak, szépen, szervezetten. Az alkalmazottak uralják a tömeget és szerencséjük van, nem érik körbe az épületet -- nekem kevésbé. A gépeket érkezési idő szerint adják ki, így jobb továbbállni.

A nagyobb Bic Camera üzlete előtt is hasonló kép fogad, egy alkalmazott táblával jelzi a sor végét, de tudom, van egy másik üzlet is nem messze, gyorsan megnézem azt is. Hatalmas feliratok hirdetik: a készletet kisorsolják, 9 és 10 óra között lehet jelentkezni, a sorsolás 11 órakor történik. Még senki sem vár, de bizonytalan a kimenete a dolognak, és még 5 órát kellene ácsorogni. Továbbsétálva a legtöbb üzlet előtt hasonló kép fogad, vagy plakátok hirdetik, hogy a Wii elővételben elkelt, vagy reményteli várakozók hada áll sorban.

Wii Japán rajt

Besorolok én is. Meglep a várakozók összetétele, legfőképp huszonévesek és középiskolások, de van egész fiatal gyerkőc is szülővel - nem lehet elég korán kezdeni -, és idős férfiak is. A feszültséget a PSP-men vezetem le, majd jönnek nyitni. Nem túl meglepő, mikor szólnak, hogy nem jut mindenkinek. Csak követem az embereket. Hét harminctól adnak számot, nyolctól lehet átvenni -- ki tudja, megér egy próbát. Persze nem jut, az alkalmazott gyorsan kiragasztja a feliratot a kirakatba: a Wii elkelt, és sajnos nem tudják, mikor jön új szállítmány, így előrendelni sem lehet.

Visszafele bandukolva a Yodobashi Camera előtt egy alkalmazott áll a tömegben táblát tartva: a Wii elfogyott. Ez is gyorsan ment. Akkor már csak egy hely maradt. A Bic Camera előtt hangosbemondóval és kordonokkal irányítják az embereket, akik utolsó esélye ez az üzlet és a sorsolás. Egy teljes szintet átalakítottak csak erre az alkalomra, az alkalmazottak kis csoportokban engedik az embereket a liftbe, hogy feltöltsék a termeket.

Mágnesként vonzza a kiábrándultakat ez a pont, de engem taszít ez a játék a szerencsétlenekkel. Aki a szokásos nyitásra érkezett, az Wii-nek még nyomát sem látja. Ezzel a Wii talán kelendőbb, mint annak idején a SNES volt, s a Nintendo az év végéig 4 milliót szeretne értékesíteni. Bár szombaton még csak 500 Wii-t kínáltak internetes aukción eladásra, ez vasárnap már 10 ezer darabra duzzadt, ezzel itt is megelőzte a Playstation 3-at. Harmincötezer jenért lehet megkapni, boltban 25 ezer (volt). Egy éjszakáért a hidegben 10 ezer jen, vagy 2 Wii-játék, neked megérné?

A kraftie a HWSW IT-karrierrel foglalkozó, immár sok tízezer IT szakembert mozgató meetup- és podcast-sorozata. Mostantól pedig már egy hírlevél is! Iratkozz fel Te is, ha szeretnél heti egyszer egy rövid, de értékes karrierfókuszú tartalmat kapni.

a címlapról