Szerző: Ady Krisztián

2006. december 1. 11:55

Alaposan átalakulhat a játékkonzolokról korábban kialakult kép

[HWSW, Kotaku] Alaposan átalakulhat a jövőben a játékkonzolokról korábban kialakult kép: ahogyan Michael Fahey, a Kotaku egyik szerkesztője rámutatott írásában, az eddig megszokott kényelem és biztonság pillanatok alatt tovaszállhat. Mit is értünk ez alatt? A konzolosok egyik fő érve eddig az volt a PC-s játékokkal szemben, hogy egy konzolon sokkal egyszerűbb játszani, mint egy számítógépen, nincsenek meghajtóprogram-problémák, nem kell frissíteni, a szoftvereket sokkal erősebb minőségellenőrzésnek vetik alá, hiszen utólag nem lehet őket javítani. Csak be kell tenni a lemezt is játszani. Mindez mára köddé vált.

[HWSW, Kotaku] Alaposan átalakulhat a jövőben a játékkonzolokról korábban kialakult kép: ahogyan Michael Fahey, a Kotaku egyik szerkesztője rámutatott írásában, az eddig megszokott kényelem és biztonság pillanatok alatt tovaszállhat. Mit is értünk ez alatt? A "konzolosok" egyik fő érve eddig az volt a PC-s játékokkal szemben, hogy egy konzolon sokkal egyszerűbb játszani, mint egy számítógépen, nincsenek meghajtóprogram-problémák, nem kell frissíteni, a szoftvereket sokkal erősebb minőségellenőrzésnek vetik alá, hiszen utólag nem lehet őket javítani. Csak be kell tenni a lemezt is játszani. Mindez mára köddé vált.

Frissíts!

Korábban az sosem volt elképzelhető, hogy egy játékkonzolt, vagy az azon futó játékot magát interneten keresztül frissítsenek -- most egyértelműen asztali, nem hordozható konzolokról van szó --, talán a PlayStation 2-re megjelent Killzone online frissítése jelentette az egyetlen kivételt, mely rögtön fel is zabált 3 megabájtot a 8 megabájt kapacitású memóriakártyából. A következő generációs játékgépeket azonban már hálózatra kihegyezve dobták piacra, akár az Xbox 360-ról, a PlayStation 3-ról, vagy akár a legkisebb Wiiről beszélünk.

Korábban meseszerűnek tűnt az, hogy bármelyik konzolt bekapcsolva egy ilyen feliratot fogadjon minket: rendszerfrissítés. Márpedig e héten mindhárom következő generációs konzolt bekapcsolva ez az üzenet fogadhatott minket. A Nintendo egy olyan frissítést tett közzé, mely a Wii "bevásárló csatornája" biztonsági hibáját volt hivatott javítani, az Xbox 360-on ma reggelre egyes HD-megjelenítőkkel kapcsolatos hibákat orvosoltak, a PlayStation 3-on pedig a legfeltűnőbb javítás az volt a hét közepén, hogy ezentúl könnyebben költhetjük el virtuálisan a nehezen megkeresett pénzünket.

A frissítések ráadásul az Xbox 360 és a Wii esetében nem minden esetben zajlottak le problémamentesen, ilyenkor mindig akad pár konzol, mely egy igazi papírnehezékké válik a szoftverfrissítés települését követően. Az Xbox 360 esetén jellemzően a tavalyi nyitókészletből még éppen működő példányok szokták bemondani az unalmast, a frissen piacra került Wii esetében azonban még ilyen megkülönböztetésről sem lehet egyelőre beszélni, a fő ok talán a Nintendo tapasztalatlansága lehet ezen a területen.

Csökkenő színvonal

A frissítési lehetőség ráadásul alaposan csökkentheti a szoftverek, játékok színvonalát is, hiszen a fejlesztők akár utólag is javítgathatják az általában szűkös határidőre elkészülő játékokat. Éppen ezért könnyedén bennehagyhatnak olyan apróbb hibákat a kódban, melyeket korábban nem nagyon mertek bennük hagyni. Jó példát mutatnak erre a nemrég piacra került játékok, többek között a wii-s Zeldában és az Xbox 360 húzócímnek, az első valóban következő generációs játéknak nevezett Gears of Warban is komoly hibák maradtak benne. A Zelda hibái többek között azért is komolyak, mert ezt a játékot 100 Wii vásárlóból 75 hazavitte a konzollal együtt az Egyesült Államokban, de a lassan 2 milliós példányszámot elérő GoW-ban is fura, hogy miért lehet egyszerűen átsétálni egy-egy falon.

Az új konzolok már egy olyan világba érkeztek, melyben teljesen megszűntek a határok, illetve a szélessávú internet általános elérhetőségének köszönhetően nem csak a szabad információáramlás és az online játék tűnhet teljesen magától értetődőnek, hanem az utólagos módosítgatás, az online szoftverfrissítés is. Ez azonban teljesen szokatlan lehet a PlayStationön és GameCube-on felnőtt konzolos nemzedék számára, akiknek az ilyen értelemben vett biztonság elvesztése akár komoly csalódást is okozhat a közeljövőben.

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.

a címlapról