Szerző: Bodnár Ádám

2006. augusztus 11. 08:27

ADSL3G: tudsz követni?

Tudsz követni? Csak a legjobbak érhetik, mikor miért nem kapják azt, amire hetekkel korábban szerződtek reményteljes szolgáltatóikkal. Aki addig nem volt szakértő, azzá válik. Azzá kell, hogy váljon.

Tudsz követni? Csak a legjobbak érhetik, mikor miért nem kapják azt, amire hetekkel korábban szerződtek reményteljes szolgáltatóikkal. Aki addig nem volt szakértő, azzá válik. Azzá kell, hogy váljon.

Ha a modemen az ADSL-lámpa ég: van ADSL-kapcsolat. Ha nem ég: nincs ADSL-kapcsolat. Érted? Kérdés haladóknak: ha a lámpa rendületlenül ég, a kapcsolat a számítógép felé él, a számítógép izzadva próbál bejelentkezni, de mégsincs kapcsolat, akkor mi van? Pofonegyszerű: a telefonközpontban szoftveres hiba folytán nem jut el a felhasználói név az internet-szolgáltatóhoz. Még mindig tudsz követni?

Elköltöztünk. Nagyobb helyre volt szükségünk. Búcsút mondtunk régi szolgáltatónknak, hisz nagyobb sávszélességre is szükségünk volt, jobb áron. Kecsegtető ajánlat: harmadik generációs ADSL. Ki gondolta, hogy a lakásválasztás számos szempontja mellett azt is figyelembe kell venni, hogy az ADSL3G megvalósíthatósági területének ne a szélére költözzünk?

Június 12-én szerződést kötöttünk a T-Commal telefonvonal kiépítésére és a Tvnettel ADSL3G kiépítésére. Itt elkövettük első szarvashibánkat: a leggyorsabb megvalósítás érdekében annyi nappal később kell az ADSLre szerződni, amennyi a telefonvonal bekötésének várható értéke, mínusz az internetszolgáltató "reakcióidejének" várható értéke. Tudsz követni?

Megérkezett hát az SMS-üzenet a Tvnettől, közölve, hogy a telefonvonal még nem aktív. Elégedett voltam, hogy olajozottan működik a gépezet, és csak a telefonvonal bekötésére vártam. Nem gondoltam, hogy ez volt az utolsó SMS, amit a Tvnet küld, innentől proaktív attitűdöt várnak el az ügyféltől.

Június 22-én létrejött a telefonvonal, eddig tehát a T-Com jól teljesített, az ígért 2 héten belül cselekedtek. Itt ismét mi követtük el a hibát: 23-án, pénteken elmulasztottuk bejelenteni a telefonvonal létrejöttét. Mivel hétvégén a 1258-as Tvnet forródrót nem más, mint virtuális Zséda-zenedoboz, a bejelentést következő hétfőn tudtuk megtenni, 3 napot elbukva. De már csak pár nap, és következik a harmadik generációs száguldás az infosztrádán -- gondoltam.

Két hetet ígértek. Azt hittem, a maximális időre gondolnak. Pedig nem: ez az a minimális idő, ami után telefonálhat az ügyfél, hogy mi történik odaát, a harmadik generáció világában, mert SMS az bizony nem érkezik. Pedig nekem már rég tudnom kellene a rossz hírt, hiszen a Tvnet belső rendszere szerint a kereskedelmi osztályuk már értesített engem SMS-ben: az ADSL3G nem megvalósítható. Nincs harmadik generációs száguldás. Rossz helyre költöztünk. Nem érdekes, hogy az ADSL3G térkép "beköthető" területén vagyunk, s a Tvnet honlap telefonszám-keresője is lelkesítően közli: "ADSL3G beköthető!". Javaslom az ügyintézőnek, hogy korrigálják a térképet. Szerinte nem kell, hiszen sok helyen igenis beköthető. A valódi térképre azért mostmár kíváncsi lennék.

És miért is nem lehet 3G? Nos... az ügyintéző magyarázata szerint olyan házba sikerült költözni, ami mikro-telefonközpontos. Az ADSL3G kiépítés lényege, hogy a helyihurok-átengedés keretében a Tvnet úgymond "hozzájut" a T-Comtól a telefonközpontot az ügyféllel összekötő vonalszakaszhoz, s így arra telepítheti saját műszaki eszközét. Apró betűs megjegyzés, hogy a már említett "mikro-telefonközpont" ez alól kivételt képez. Hogy ennek vajon műszaki vagy jogi oka van, ki tudja. Nem tudom követni. Te tudod? Ja, és erre az igen fontos nüanszra még csak utalást sem találtam a Tvnet honlapján, pedig a korrektség, azt hiszem, megkívánná.

Maradunk tehát második generációsok. Nincsen semmi helyihurok, a hálózatot a T-Com üzemelteti, az internet-szolgáltató a Tvnet. Ez már hamarabb létrejön, de erre persze csak onnan jövünk rá, hogy a már megszokott módon mi magunk hívjuk fel az ügyfélszolgálatot, mert sem SMS, sem füstjelek, sem postagalamb nem érkezik.

Megszereljük magunk az ADSL-t, szerintünk értünk hozzá, hiszen egy évig gond nélkül ment az előző lakásban. Csökken önbizalmunk, mikor a bejelentkezés elakad. Rutinellenőrzés: a modem minden lámpája zölden virít. A hiba tehát kinek a készülékében van? A T-Com által a modemhez mellékelt "Szereld magad!" füzet tesztszervert ajánl. Megpróbálom. "Ha a szervert nem tudja elérni, akkor a Magyar Telekom hálózatában van a hiba" -- írja a füzet.

A hibát jelentem tehát a T-Comnak. De naivan járok el: mivel a T-Com nem velem áll szerződésben, hanem a Tvnettel, ezért nekem az ügyben nincs szavam. Elindulok hát a bürokrácia kerülőútján, s hosszas beszélgetésbe kezdek a Tvnet ügyintézővel a zöld lámpák állapotáról, a számítógépem képességeiről, a bejelentkezési adatokról. Pár perc után sikerül meggyőzni, hogy valóban nem az én készülékemben, hanem a T-Com hálózatában van a hiba. Fellállítja a diagnózist, hogy a telefonközpont valószínűleg nem továbbítja a bejelentkezési adatokat a Tvnet-szerver felé.

A panaszt a Tvnet jelenti a T-Comnak, s másnap csörög a telefon: "A telefonos vagyok" -- kezdi nemes egyszerűséggel beszélgetését a T-Com szakembere. Jelzi, hogy a hibát elhárította, majd érdeklődésemre, hogy ezt hogyan tette, válaszol: "újraindítottam a kártyát". Na, ezt tudod-e követni? Beindult a második generációs száguldás, augusztus 4-én. Minden haragunk elszállt. Minden jó, ha jó a vége.

Augusztus 9-én, 5 nap után a kapcsolat megszakadt, a hiba ugyanaz. A T-Com ismét hárít, a Tvnettel ismét elbeszélgetünk a zöld lámpákról. És most újra várhatom a "telefonos" szakember hívását.

Mi történik hát? Minden érintettnek le van osztva a maga felelőssége, amin túl a másikra mutogat. Az ügyfélnek viszonylag jó rálátása van, csak szólásjoga nincs. A saját maga érdekében szakértővé kell válnia még a szerződéskötés előtt. A gépezet bonyolult, ha a részek nem hibáznak, akkor szimplán lassú, ha viszont a részek többször is hibáznak, mint jelen esetben, akkor a működés jóformán megbénul.

Megoldás? Ha mód volna a személyes kapcsolatra, talán itt is gyorsíthatná az ügymenetet a hálapénz, mint az egészségügyben. Vagy körbe kell járni a szomszédságot, és akinél már egy éve jól működik a net, azzal közösen egy nagy sávszélességű csomagra váltani, majd egy vezeték nélküli routerrel megosztani a kapcsolatot.

Tulajdonképpen a gáztűzhely a kedvenc eszközöm, mert ha megnyitom, akkor jön belőle a gáz, amit meg tudok gyújtani; ha szivárog, akkor érzem a szagát; egy egész lépcsőház gázcsöveinek teljes cseréje pedig tizedannyi időbe kerül, mint egy darab telefonvonal bevizsgálása és ADSL-hálózatra kötése.

Név és e-mailcím a szerkesztőségben

Véleménye van?

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról