Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Elkészült az ATI új csúcskategóriás grafikus chipje

Bodnár Ádám, 2006. június 14. 13:39
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Elkészült az R600, az ATI Technologies következő generációs csúcskategóriás grafikus processzora -- állítja belsős forrásokra hivatkozva a VR-Zone weboldal. Az R600 tape out állapotú, ami azt jelenti, hogy a lapka gyártható állapotú, az ATI állítólag már az első működő mintadarabokat is megkapta chipgyártó partnerétől, amely ebben az esetben 65 nanométeres technológiát alkalmazott.

[HWSW] Elkészült az R600, az ATI Technologies következő generációs csúcskategóriás grafikus processzora -- állítja belsős forrásokra hivatkozva a VR-Zone weboldal. Az R600 "tape out" állapotú, ami azt jelenti, hogy a lapka gyártható állapotú, az ATI állítólag már az első működő mintadarabokat is megkapta chipgyártó partnerétől, amely ebben az esetben 65 nanométeres technológiát alkalmazott.

A tape outtól a kereskedelmi megjelenésig azonban hosszú hónapok telnek el, a mérnökök ugyanis ilyenkor finomhangolják a chip alkatrészeit, majd a módosítások után újabb mintákat gyártanak, amely több hetes folyamat. Óriási szerencsével az R600 akár már az ősszel a boltokban lehet, de emlékezzünk vissza, hogy az R520 (Radeon X1800) esetében a tape outtól a tényleges kereskedelmi megjelenésig 10 hónap telt el, mivel a TSMC-nek gondjai voltak a 90 nanométeres technológiával: a chipek nem működtek az elvárt órajalen és túlságosan melegedtek.

Az R600 már egységes shader architektúrára épül, ami azt jelenti, hogy a pixel és vertex shaderek végrehajtására azonos felépítésű futószalagok állnak majd rendelkezésre, ezáltal nőhet a teljesítmény, ugyanis a futószalagok akármilyen feladatot végre tudnak hajtani, nem kell például a pixel shadereknek a vertex shaderekre várniuk. A chipekben külön logika gondoskodik a feladatok megosztásáról, lehetőség szerint optimálisan kihasználva a futószalagokat.. A pletykák szerint az R600 nem kevesebb mint 64 shader futószalagot tartalmaz, órajele 650 MHz fölött lesz és már a GDDR4 szabványú memóriákat is támogatni fogja.

Az R600 lesz az ATI első DirectX 10-kompatibilis grafikus chipje, a Microsoft új grafikus alkalmazásprogramozási felülete azonban csak a jövő januárban megjelenő Windows Vistában lesz elérhető. Így aztán könnyen lehet, hogy az ATI akkor is a Vista érkezésére dobja piacra az R600-at, ha a chip amúgy már elkészült, az R600 érkezése előtt ugyanis még várható az R580 (Radeon X1900XTX) felfrissített, magasabb órajelű, nagyobb teljesítményű változata, az R580+.

Eközben már az NVIDIA is javában dolgozik saját megoldásán, a G80 kódnevű chipen, a pletykák egyelőre 48 pixel shaderről és külön vertex shaderekről szólnak, utóbbiak számáról egyelőre még semmit sem tudni. Az NVIDIA meglehetősen szkeptikus az egységes shader architektúrával kapcsolatban, a cég szerint az egységes shaderek alkalmazása a grafikus processzorban számos tervezési problémát vet fel és tovább bonyolítja az áramkört, ami végső soron több tranzisztorhoz, nagyobb mérethez, fogyasztáshoz és hőtermeléshez vezethet.

Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.