Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Felhőből visszaköltözéstől egészen egy banki malware evolúciójáig. Üzemeltetői és IT-biztonsági meetupokkal érkezünk!

Intel: új év, új arculat

Bizó Dániel, 2006. január 03. 08:56
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

[BusinessWeek/HWSW] December elején még csak kiszivárgott, nem hivatalos információk alapján számoltunk be az Intel közelgő újjászületéséről, amelyet néhány napon belül, a Las Vegasban megrendezett Consumer Electronics Show alkalmával kürtölne világgá a vállalat. A világ vezető üzleti hetilapja, a BusinessWeek legújabb számában azonban már címlapot kapott a sztori , rengeteg részlettel szolgálva, első kézből az Intel vezetőitől.

hirdetés
[BusinessWeek/HWSW] December elején még csak kiszivárgott, nem hivatalos információk alapján számoltunk be az Intel közelgő újjászületéséről, amelyet néhány napon belül, a Las Vegasban megrendezett Consumer Electronics Show alkalmával kürtölne világgá a vállalat. A világ vezető üzleti hetilapja, a BusinessWeek legújabb számában azonban már címlapot kapott a sztori, rengeteg részlettel szolgálva, első kézből az Intel vezetőitől.

A felszín

A korábban kiszivárgott információk és grafikák alapján az Intel arculata, termékeinek márkái idén gyökeresen megújulnak majd. Nem kisebb változásról van szó, mint az Intel logóban a kezdettől fogva alsó indexbe írt "e" felemeléséről, a 14 éves Intel Inside embléma elhagyásáról, vagy a 12 éves múltra visszatekintő Pentium márkanév leváltásáról, azaz azoknak a szimbólumoknak, márkáknak a kiselejtezéséről, amelyek révén az Intel, mint félvezetőgyártó, a számítógépek meghatározó, de mégis csak egyik alkatrészének beszállítója a világ legerősebb márkáit fejlesztette ki. A BusinessWeek értesülései szerint a vállalat nem kevesebb mint 2,5 milliárd dollárt, azaz 530 milliárd forintot fog fordítani az arculatváltással kapcsolatos kiadásokra.

A Pentiumot a Core márkacsalád váltja majd fel, amelynek első tagja a várhatóan néhány napon belül debütáló, Yonah kódnéven fejlesztett kétmagos mobilprocesszor, a jelenlegi Pentium M utódja. Az egy aktiválható maggal rendelkező olcsóbb változatok Core Solo, a kétmagosak Core Duo néven kerülnek majd piacra. A Yonah-chipekkel, hozzá való alaplapi chipkészlettel és vezeték nélküli vezérlővel szállított Napa-platform már megújult Centrino logót kap, valamint a két mag meglétéről a Centrino Duo név fog árulkodni.

Az asztali gépek terén a váltás az év közepére várható, mikoris megjelennek a jelenlegi Pentium és Celeron chipektől teljesen különböző felépítésű, nagy teljesítményű és energiahatékony termékek, amelyek az összes eddigi termékvonalat (notebook, asztali PC, szerver) felváltják az idei év végéig. Addig is az új korszak hivatalos, január 5-ei kezdetétől várhatóan minden termékvonal logója megújul, valamint az Intel, története során először, mottót vesz fel: Leap ahead, azaz ugrás előre.

A felszín alatt

A mágikus Pentium név vége a vállalat életének egy új korszakát jelzi. A BusinessWeek írása rávilágít a a világ egyik legmeghatározóbb cégének arculatváltása mögötti gyökeres belső átalakulásra. Az űrruhára emlékeztető felszerelésbe öltözött, halandó ember számára szinte felfoghatatlan dolgokat végző mérnökök hadserege és a világ legkorszerűbb, csúcstechnológiát alkalmazó félvezetőgyárai révén hatalmassá vált Intel a jövőben az emberek megértésére, és igényeik kiszolgálására akar koncentrálni. Ezentúl nem tranzisztorokat integrál szilíciumlapkákra mindössze, hanem életstílust, munkastílust, komplett megoldásokat teremt a jövőben -- legalábbis a vezetők elképzelése szerint.

Az új szélirányt elsőként Paul Otellini tavaly májusi kinevezése jelölte. Otellini az Intel történetének első elnök-vezérigazgatója, aki nem műszaki szakember. A pénzügyi végzettségű vezér ugyanakkor keményvonalas inteles: már harminckettedik éve szolgál a vállalat kötelékében. Otellini nevéhez fűződik a platformstratégia megálmodása, amelynek első példája a mára elképesztően sikeres Centrino, valamint a jelenlegi Pentium 4 és leszármazottai zsákutcába jutott jövőbeni fejlesztéseinek leállítása.

Eric B. Kim
Eric B. Kim
Otellini teljesen átformálta a vállalat belső felépítését, valamint ezrével toborzott olyan embereket, akik segítenek majd az új jövőkép valóra váltásában. Az egyik legjelentősebb siker Eric B. Kim marketing vezérigazgató megszerzése, aki korábban a Samsung marketingjéért felelt, és a világ egyik legismertebb vállalatává tette a dél-koreai vállalatot, márkaértékben megelőzve még a Sonyt is. Kim döntő szerepet játszott abban, hogy az Intel vezetősége úgy döntsön, az eddigi arculatot hátrahagyja a vállalat, minden legendás vívmányával egyetemben.

Az új emberek nagyrészt nem mérnökök, sőt, semmilyen műszaki végzettségük sincs, ellenben marketing-, szociológiai vagy speciális szakismeretekkel rendelkeznek, például orvosok. A különféle csapatok az egyes platformok köré szerveződnek immár. Szemben a korábbi gyakorlattal, mikor az Intelnél a mérnökök által megtervezett chipeket igyekeztek minél eredményesebben értékesíteni, a jövőben az emberek, a piac felől közelítik meg a folyamatot: megismerni az igényeket, és azoknak megfelelő megoldásokat, lapkákat tervezni.

Sokk

Nyugodtan kimondhatjuk, ez még ma is kulturális sokkot jelent a több mint három évtizedes mérnöki kultúrával rendelkező vállalatnak. A leginkább sújtottak az amerikai x86-os tervezőcsapatok, akik korábban hozzászoktak a vállalaton belüli döntő befolyásukhoz, hatalmi pozíciójukhoz. A mérnökök voltak az "igazi intelesek", mindenki más csak másodrangú alkalmazottnak számított.

Az átrendeződés, a szemléletmód megváltozása rengeteg szkeptikus mérnököt demoralizált, akik közül többen frusztráltságuk miatt más vállalatokhoz vándoroltak, például a rivális AMD-hez. Hogy megértse őket, és megértesse magát, Otellini személyesen látogatott el a mérnökcsapatokhoz, amit sokan nagyra becsültek, még a nézőpontok közötti feszültség ellenére is.

Jól jellemzi a kultúrát Schmuel "Mooly" Eden esete. Eden izraeli mérnök, aki a Pentium M mikroarchitektúrát megalkotó haifai csapatnak volt tagja, de nagyjából egy éve a Centrino marketing-tevékenységében vesz részt, jelenleg pedig a Mobility Group marketingvezére. Mikor egyszer Izraelbe utazott, hogy beszéljen néhány mérnöktársával, azok a beszélgetés közben a következőket jegyezték meg: "Mindössze egy éve vagy marketingen, és máris szellemi sérült vagy".

Hogy a változások minél kevesebb fennakadással és veszteséggel folyjanak le, a legendás Andy Grove (Gróf András) és a korábbi vezér Craig Barrett is teljes mellszélességgel támogatják az új stratégiát. Nem a múlt megtagadását, hanem az alkalmazkodást látják a gyökeres változásokban: az új idők új válaszokat követelnek. Az éves szinten 40 milliárd dollárt forgalmazó és közel 10 milliárd dollár profitot termelő vállalatnak új növekedési lehetőségeket, területeket kell találni, hogy elkerülje a stagnálás rémét.

Platformok

A platformstratégia célja, hogy az Intel egyedül képes legyen a lehető legegyszerűbb módon magas minőségű technológiát kínálni a számítógépgyártók, valamint a vevők számára. Ennek a legújabb eleme a napokon belül útjára indított Viiv (vájv), amely a nappalikba szánt médiacenterek minőségének védjegye lesz várhatóan.

Az elképzelések szerint az Intel Viiv jelzéssel ellátott gépek esztétikus, viszonylag kompakt házban, televízióra kötve távirányítóval is könnyen vezérelhető, szélessávú internetre csatlakoztatott PC-k lesznek, amelyeket az emberek online filmnézésre, zenehallgatásra, vagy digitális videorekorderként használnak majd a nappaliban. Az előrejelzések szerint ilyen, úgynevezett házimozi PC-ből (HTPC) idén már 8 millió darabot értékesítenek majd világszerte. Az Intel több tucat vállalattal együttműködve igyekszik biztosítani a Viiv koncepció sikerét, amelyek között a számítógép- és szoftvergyártókon kívül hollywoodi tartalomszolgáltatók is vannak.

Szintén Otellininek tulajdonítható, hogy az Apple a jövőben Intel-processzorokra fog átállni. Belsős források szerint Steve Jobs, az Apple vezetője és Otellini rendkívül jó viszonyt ápolnak, rendszeresen tartják a kapcsolatot, ami szöges ellentétben állt az Intel korábban tanúsított lenéző hozzáállásával, amely vesztesként tartotta számon a kultikus vállalatot. Az Apple -- bár mindössze néhány százalékot birtokol a globális PC-piacból -- megszerzése így is évente több millió chipet, és több százmillió dollár bevételt jelenthet.

Ennél is fontosabb lehet azonban, hogy az Apple jelenlegi, újbóli sikeressége és az Intel-szövetség a többi PC-gyártó innovativitását is serkentheti, továbbá javulhat együttműködési készségük. A felhasználóbarátabb, ergonómikusabb design csökkentheti az árprés nyomását, továbbá a keresletet is stimulálhatja -- végeredményben növelve az Intel bevételeit.

A notebookok, asztali, házimozi PC-k, belépő és csúcskategóriás szerverek mellett az Intel a mobiltelefonok, kéziszámítógépek, valamint speciálisan az orvosi megoldások terén is hódítani akar. Ezek az erőfeszítések azonban eddig kevés sikert hoztak, ugyanakkor az Intel nagy reményeket fűz WiMAX technológiájához, amely a Wi-Fi kiterjesztésének tekinthető, köszönhetően akár 50 kilométeres hatótávolságának.

Az elmúlt időszakban sok fiaskót és nagy arcvesztéseket elszenvedett, ugyanakkor továbbra is hihetetlenül erőteljes Intel számára 2006 minden jel szerint szakítópróbált jelent majd: új arculat, új termékek, technológiai váltás, változóban lévő kultúra, új piacok. Ha egy ekkora vállalat teljes egészében megmozdul, az nyomot hagy az egész iparon, a piacokon is. Izgalmas év elé nézünk.

4-4 klassz téma a HWSW júniusi üzemeltetői és IT-biztonsági meetupjain. Nézz meg a programot!