Szerző: Bizó Dániel

2005. május 2. 12:26

Lenovo: új Dell születik?

[Associated Press] Kína legnagyobb PC-gyártója, a Lenovo lezárta az IBM személyi számítógépeket forgalmazó részlegének beolvasztását -- adta hírül az ázsiai vállalat. Az 1,75 milliárd dollár értékű akvizícióval a világ harmadik legnagyobb PC-gyártója született meg. Az ügylet új korszakot jelez az üzleti életben: a kínai vállalatokkal immár mint erőteljes, veszélyes globális szereplőként is számolni kell.

[Associated Press] Kína legnagyobb PC-gyártója, a Lenovo lezárta az IBM személyi számítógépeket forgalmazó részlegének beolvasztását -- adta hírül az ázsiai vállalat. Az 1,75 milliárd dollár értékű akvizícióval a világ harmadik legnagyobb PC-gyártója született meg. Az ügylet új korszakot jelez az üzleti életben: a kínai vállalatokkal immár mint erőteljes, veszélyes globális szereplőként is számolni kell.

Új Dell születik?

"A tranzakció lezárása történelmi jelentőségű esemény a Lenovo számára és új éra kezdetét jelzi a globális PC-iparnak" -- közölte vasárnap a vállalat igazgatótanácsának elnöke, Juankving Jang. "Az új Lenovo stratégiája a vevők igényein alapul: magas minőség és világszínvonalú szolgáltatások" -- tette hozzá. A vállalat elnök-vezérigazgatója, Stephen Ward szerint a világszerte 19 ezer alkalmazottal rendelkező új Lenovo márkaerős, világméretű és iparágvezető hatékonysággal rendelkezik.

Erre a hatékonyságra bizonyíték a Lenovo meghatározó szerepe abban, hogy a Dell, amelyet eddig a számítógépipar költségkirályaként tartottak számon, kénytelen volt a kínai piac alsó szegmenseiből visszavonulni. A Lenovo az IBM PC-részlegének bekebelezését követően 13 milliárdos forgalommal és 14 millió darabos értékesítéssel rendelkezik, csak a személyi számítógépek terén.

Piac és márka, nem technológia

Az IBM-mel kötött megállapodás értelmében a Lenovo öt évre jogot szerzett az IBM PC-márkajelzéseinek használatára, amelyek közül nyilvánvalóan a ThinkPad a legértékesebb. Ward korábban elmondta, hogy a korábbi IBM-noteszek új változatai valószínűleg már elhagyják az IBM nevet és Lenovo ThinkPad vagy egyszerűen ThinkPad elnevezéssel fognak forgalomba kerülni.

Bár az IBM legnagyobb versenytársai, köztük a HP és a Dell igyekeznek hasznot húzni az esetlegesen elbizonytalanodó ügyfelek elcsábításával, az IBM vonzereje egyáltalán nem bármiféle gyártástechnológiában vagy műszaki színvonalban rejlett, hanem márkaerejében és értékesítési csatornáiban, valamint ügyfélkörében.


AFP fotó

Az IBM a legtöbb nagy gyártóhoz hasonlóan nem maga gyártja számítógépeit, legfeljebb végső konfigurálást, összeszerelést végez. Az IBM noteszei minőségének szimbólumát, a ThinkPad T40 sorozatot például a dél-koreai LG gyártja. Kérdéses persze, hogy a Lenovo megtartja-e az IBM korábbi partnerkapcsolatait.

A Lenovo-IBM ügynek ad egy kis ízt, ha tudjuk, hogy a Lenovo fiatal, induló cégként a '80-as években még IBM gépek disztibúcióját végezte Kínában. A jövőben hasonlóan sokkoló bejelentések is várhatók, ahogyan egyre több kínai vállalat -- megerősödve a hazai belpiacon -- nyugati ellenfelének felvásárlásával lép majd fel a globális porondra.

Nehezék lecsatolása -- az IBM új röppályára áll

Az IBM PC-részlege bár ikonikus jelentőséggel bírt, valójában rengeteg veszteséget termelt az elmúlt években. Amellett tehát, hogy működése közvetlenül nem járult hozzá a vállalati nyereségességhez, a Sam Palmisano elnök-vezérigazgató által megálmodott vízióba sem illeszkedik bele. Az IBM bevételeinek nagyjából felét már szolgáltatásokból szerzi és Palmisano jövőképe szerint a valaha volt Kék Óriás egy teljesen informatikai és üzleti szolgáltatások köré szerveződő vállalat lesz a jövőben, amikor már nem számítógépeket és informatikai infrastruktúrát értékesít majd, hanem az egyes vállalatok üzleti folyamatait felügyeli és fejleszti. Tanácsadói pedig külső szemlélő számára az ügyfelek alkalmazottainak tűnnek majd, döntési jogkörökkel felruházva.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról