Szerző: Bodnár Ádám

2005. április 26. 14:58

Fekete doboz a Windowsban

[News.com] A Microsoft a szoftverhibák, lefagyások elleni hatásosabb küzdelem reményében valóságos fekete dobozt épít a Windowsba. Az eszköz a már meglevő hibajelentő továbbfejlesztett változata lesz, amely a jelenleginél sokkal több információt küld a hiba körülményeiről, például hogy milyen szoftverek futottak, vagy hogy a felhasználó milyen dokumentumokat nyitott meg. Ezt úgy kell elképzelni, mint a repülőgépeken az adatrögzítőt, bármi probléma fellép, ott a fekete doboz és segít megérteni, mi történt -- mondta Bill Gates.

[News.com] A Microsoft a szoftverhibák, lefagyások elleni hatásosabb küzdelem reményében valóságos "fekete dobozt" épít a Windowsba. Az eszköz a már meglevő hibajelentő továbbfejlesztett változata lesz, amely a jelenleginél sokkal több információt küld a hiba körülményeiről, például hogy milyen szoftverek futottak, vagy hogy a felhasználó milyen dokumentumokat nyitott meg. "Ezt úgy kell elképzelni, mint a repülőgépeken az adatrögzítőt, bármi probléma fellép, ott a 'fekete doboz' és segít megérteni, mi történt" -- mondta Bill Gates.

Részletesebb hibajelentés

Greg Sullivan
Greg Sullivan

Az üzleti felhasználók számára lehetőség lesz, hogy a hibaüzeneteket az informatikai részlegen dolgozók is megtekintsék, ha például a vállalat egyik dolgozójának lefagy a PC-je. A felhasználók maguk állíthatják be, hogy operációs rendszerük egyáltalán elküldje-e az adatokat a Microsoftnak és hogy mennyit. Greg Sullivan, a Windows termékfelelőse elmmondta, hiba esetén a felhasználók egy ablakban megtekinthetik, milyen adatok kerülnek elküldésre és akár szerkeszthetik is azokat.

Nagy Testvér?
Vállalati környezetben az adminisztrátorok állíthatják be a hibajelentések küldését, mégpedig a legnagyobb részletességgel. Az informatikai szakemberek így nem csak arról értesülhetnek, hogy valamelyik alkalmazott számítógépén az Internet Explorer lefagyott, hanem akár arról is, hogy éppen milyen weboldalt nézett a dolgozó. A módszer várhatóan kívívja a magánszférát védő aktivisták ellenszenvét, azonban iparági szakértők felhívják a figyelmet arra, hogy már jelenleg is léteznek olyan vállalati szoftverek, amelyek segítségével nyomon követhető a dolgozók tevékenysége és sok vállalat él is ezekkel.

Így ha valaki nem akarja senki tudomására hozni, hogy a szoftverhiba fellépésekor megnyitott e-mailje mit tartalmazott, kitörölheti az erre vonatkozó részleteket. "Kapsz egy kérdést, amely arra vonatkozik, hogy el akarod-e küldeni az adatokat és pontosan leírja, mi kerül küldésre, ezután akár karakterenként lehet belőle törölni" -- magyarázta Sullivan. A Microsofthoz beérkező hibajelentések természetesen névtelenek lesznek.

Elemzés, javítás, válasz

Az elküldött információk alapján a Microsoft elemezheti a hibákat és akár konkrét javításokat is készíthet. A vállalat egyes hibajelentéseket megoszt az alkalmazások fejlesztőivel is, annak érdekében hogy azok javítani tudják termékeik minőségét. Mindazonáltal még messze az idő, amikor egy hiba csak egyszer bukkan fel, mert mire másodszor is előfordulna, addigra már kijavították -- ismerte el Sullivan hozzátéve.

A redmondiak emellett javítanának a felhasználókhoz visszaérkező válaszokon is. A Windows XP esetében ha valaki elküldi a szoftverhibával kapcsolatos adatokat a Microsoftnak, rendszerint csak általános információkat kap az előfordulással kapcsolatban. A Microsoft továbbfejlesztené a módszert annak érdekében, hogy egy hiba előfordulása után a felhasználó konkrét tippeket kapjon arra nézve, a legközelebb hogy kerülhetné el a problémát, vagy hogy javítsa ki.

Mik azok a sötét mintázatok, vagy ahogy az angol nevezi őket, dark patternek? Miért találkozunk egyre többször velük és mit tehetünk, hogy ne kerüljünk a csapdájukba?

a címlapról