Szerző: Ady Krisztián

2005. március 7. 10:21

A Nokia felfüggesztette üzemanyagcellákkal kapcsolatos kutatásait

[News.com] A Nokia leállította üzemanyagcellákkal kapcsolatos kutatásait, legalábbis a következő néhány évre. A világ egyik legnagyobb mobiltelefon-gyártója szerint -- mely csupán 9 hónappal ezelőtt jelentette be üzemanyagcellákkal kapcsolatos kutatásai kezdetét -- a technológia egyelőre nem érett meg arra, hogy mobiltelefonokat lehessen köré építeni.

[News.com] A Nokia leállította üzemanyagcellákkal kapcsolatos kutatásait, legalábbis a következő néhány évre. A világ egyik legnagyobb mobiltelefon-gyártója szerint -- mely csupán 9 hónappal ezelőtt jelentette be üzemanyagcellákkal kapcsolatos kutatásai kezdetét -- a technológia egyelőre nem érett meg arra, hogy mobiltelefonokat lehessen köré építeni.

Matti Naskali, a Nokia új technológiákat vizsgáló részlegének menedzsere szerint a vállalat továbbra is nyitott az üzemanyagcellák alkalmazásával kapcsolatban. "Az üzemanyagcellák ígéretesek és a Nokia továbbra is közelről figyeli az eseményeket" -- közölte a szakember.

A hidrogén vagy metanol-alapú üzemanyagcellák kémiai reakció során termelnek rendkívül tiszta, környezetbarát energiát. A kicserélhető vagy feltölthető üzemanyagcella katalizátorának felületén a metanol víz jelenlétében szén-dioxiddá alakul át, az így felszabadult elektronok pedig az áramszedő lemez felé áramlanak. A kémiai reakció során tehát vízmolekulák, szén-dioxid, hő és elektromos energia keletkezik a cellában.

Üzemanyaggal működő Bluetooth headset

Tavaly nyáron, 2004 júniusában Tero Ojanpera, a Nokia kutatási részlegének vezetője bemutatott egy metanol-alapú üzemanyagcellát alkalmazó Bluetooth headsetet, mely akkoriban "nagyon megvalósíthatónak" tűnt és az akkori előrejelzés szerint kevesebb mint két év kellett volna a kereskedelmi változat kifejlesztéséhez.

Egy mobiltelefonban a kisméretű üzemanyagcella leválthatja az eddig alkalmazott újratölthető lítium-alapú akkumulátorokat, a felhasználónak csupán újra kell töltenie -- vagy ki kell cserélnie -- az üzemanyagcellát az olcsó metanollal, ahogyan egy öngyújtó is egyszerűen, gyorsan és biztonságosan újratölthető napjainkban.

Vigyázat, gyúlékony!

Matti Naskali szerint azonban számos olyan problémát kell még leküzdeni, melyek áthúzták a vállalat számításait, többek között logisztikai problémákkal is szembe kell nézni. A robbanásveszélyes anyagot, metanolt tartalmazó eszközöket számos helyről, többek között tömegközlekedésből és repülőgépekről is kitiltják, így a metanolt tartalmazó mobiltelefonokat és notebookokat a jelenlegi szabályozások értelmében nem lehet felvinni ezekre a járművekre.

Toshiba üzemanyagcella
A világ legkisebb üzemanyagcellája a Toshibától

Jelenleg a Nokia a Li-Ion és Li-Polymer akkumulátorok kapacitásának és élettartamának növelésén fáradozik, melyek a szakértők szerint megfelelnek a jelenlegi igényeknek és megfelelő mennyiségű energiát szolgáltathatnak. A gyártók folyamatosan törekednek a mobitelefonok fogyasztásának csökkentésére is amellett, hogy egyre jobb minőségű színes kijelzőket és egyre több funkciót zsúfolnak bele a legújabb készülékekbe.

Folyamatos kutatás

A Nokia természetesen nem az egyetlen vállalat volt, mely üzemanyagcellákkal kapcsolatos kutatásokat végez, többek között a Motorola, a Toshiba, a Fujitsu, az NEC és a Hitachi is folyamatosan kutatja a technológia lehetőségeit. A Nokia Bluetooth headsetje 12 milliliter metanol segítségével 10 órányi beszélgetési és 60 órányi készenléti időt ért el.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról