Szerző: Bodnár Ádám

2004. december 13. 10:39

Elpártolnának az IBM ügyfelei

[HWSW] A múlt héten az IBM bejelentette, hogy PC-gyártó üzletágát a kínai Lenovónak adja el egy készpénzes és részvényes ügylet keretén belül, amelynek értéke 1,75 milliárd dollár. A piaci szereplők kételkedve fogadták a hírt, a Lenovo részvényei a bejelentés után közel 4 százalékot csökkentek. Az IBM lehetséges amerikai vevőit is elbizonytalanította a kínaiak színre lépése.

Csalfa IBM-ügyfelek

A Forrester Research által elvégzett kutatás azt találta, hogy az IBM vásárlóinak fele úgy érzi, az IBM és a Lenovo házassága problémás lehet. A megkérdezett amerikai vállalatok 48 százaléka azt válaszolta, hogy megfontolná a váltást olyan cégek PC-ire, mint a HP vagy a Dell. A Forrester eredményei egybeesnek az InformationWeek számaival, amelyekből kiderül, hogy az IBM PC-felhasználók 52 százaléka a Lenovo színre lépése után megfontolná más gyártó termékeinek választását.

"A hagyomány azt sugallja, a vevők kitartanak az IBM gépek, a ThinkPad notebookok mellett, azonban az adataink épp az ellenkezőjéről tanúskodnak" -- mondta Robert McNeill, a Forrester Research vezető elemzője. A piackutató cég által elvégzett felmérésből kiderül, hogy a Dell vásárlói a leghűségesebbek, csupán 29 százalékuk fontolná meg a váltást, a HP 100 ügyfele közül pedig 41 váltana más PC-gyártóra. "Az üzleti szférában a márka helyett az ár számít" -- mondta McNeill. "Az IBM vezetése korábban úgy döntött, nem száll be az asztali gépek és noteszgépek piacán dúló árversenybe."

A HP lehet a legnagyobb nyertes

McNeill szerint, amennyiben az IBM és a Lenovo frigye balul sül el, a legtöbbet a HP nyerheti. Azok az IBM-ügyfelek, akik fontolóra vennék a váltást más cég PC-ire, 43 százalékban a Dellt, 39 százalékban a HP-t részesítenék előnyben. "Ha a darabszámokat nézzük, az adataink szerint a HP és a Dell egyenlő arányban osztoznának az IBM ügyfelein. Ebben az esetben, a százalékokat figyelembe véve, a HP piaci részesedése nagyobb mértékben növekedne." A Gartner piackutató cég adatai szerint a Dell a PC-piac 16,4 százalékát tartja kézben, a HP 13,9 százalékos részesedésével a második a Dell mögött. McNeill szerint azonban a HP-nek nem lesz egyszerű meggyőzni az IBM ügyfeleit, miért válasszák az ő termékeiket az IBM vagy a Dell helyett.

A Forrester szerint a Dell és a HP hamarosan olyan akciókba kezd, amelynek keretén belül az IBM PC-felhasználók becserélhetik gépeiket és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokat Dell vagy HP ajánlatokra. A Gartner ezzel szemben azt javasolja az IBM ügyfeleinek, hogy alkudjanak ki alacsonyabb árakat, vagy azonos árért kérjenek több szolgáltatást.

Mik azok a sötét mintázatok, vagy ahogy az angol nevezi őket, dark patternek? Miért találkozunk egyre többször velük és mit tehetünk, hogy ne kerüljünk a csapdájukba?

a címlapról