Szerző: Bodnár Ádám

2004. október 28. 14:23

A harmadik negyedévben rekordot döntött a mobiltelefon-piac

Még soha annyi mobiltelefont nem adtak el három hónap alatt, mint az idei harmadik negyedévben -- derül ki a Strategy Analytics adataiból. A piackutató cég szerint 2004-ben világszerte 670 millió mobiltelefont adnak el, ami tavalyhoz képest 30 százalékos emelkedést jelent, jövőre azonban a növekedés lassulására lehet számítani: 2005-ben a forgalom csupán 8 százalékkal növekszik és 726 millió darabot tesz ki. A Strategy Analytics úgy véli, a fejlett piacokon gyakorlatilag befejeződik a készülékek cseréje modern, színes kijelzős modellekre.

Még soha annyi mobiltelefont nem adtak el három hónap alatt, mint az idei harmadik negyedévben -- derül ki a Strategy Analytics adataiból. A piackutató cég szerint 2004-ben világszerte 670 millió mobiltelefont adnak el, ami tavalyhoz képest 30 százalékos emelkedést jelent, jövőre azonban a növekedés lassulására lehet számítani: 2005-ben a forgalom csupán 8 százalékkal növekszik és 726 millió darabot tesz ki. A Strategy Analytics úgy véli, a fejlett piacokon gyakorlatilag befejeződik a készülékek cseréje modern, színes kijelzős modellekre.

Előretörnek a koreaiak

A harmadik negyedévben a gyártók rangsorában a Nokia állt az élen, a finn cég a piac 30,6 százalékát uralta. Ez lényegesen kevesebb, mint a tavalyi harmadik negyedévben elért 34,6 százalék, de jobb a második negyedéves 28,8 százaléknál. Amint az ismert, a Nokia részesedése idén tavasszal 30 százalék alá süllyedt, a cég ezután jelentősen csökkentette árait, hogy visszaszerezze a vevőket. A taktika egyelőre beválni látszik.

A Nokia mögött a második helyen a Motorola állt 13,9 százalékkal, azonban a harmadik helyezett Samsung (13,5%) szorosan a nyomában van. Egyes becslések szerint a Samsung már a negyedik negyedévben megelőzheti a Motorolát és átveheti az ezüstérmet. A dél-koreai vállalat hamar felismerte, hogy a vásárlók leginkább a színes kijelzős, kamerával felszerelt, széthajtható kivitelű mobiltelefonokat keresik és ennek megfelelően alakította ki termékportfolóját. A Samsung részesedése folyamatosan nőtt a versenytársak -- főleg a Nokia -- rovására.

A gyártók rangsorában a Siemens szerezte meg a negyedik helyet, a cég 9,5 százalékos részesedése 2 százalékkal maradt el a tavalyi harmadik negyedéves adattól. Az ötödik helyen az LG zárt, amely 7 százalékos részesedést ért el és megelőzte a Sony Ericssont. Utóbbi cég 6,4 százalékos részesedéssel volt kénytelen beérni.

A Nokia okostelefonban is erős

A mobiltelefonok mellett egyre több okostelefon és mobiltelefonnal felszerelt tenyérgép kel el a piacon. A Strategy Analytics adatai szerint Nyugat-Európában a harmadik negyedévben 1,8 millió ilyen készüléket adtak el, míg egy éve csupán 1,3 milliót. A legnépszerűbb gyártó a Nokia volt, a cég 45 százalékos piaci részesedését a 21 százalékos Sony Ericsson csak távolról nézhette, mint ahogy a további jelentős piaci szereplő, köztük a HP és a PalmOne is csak asszisztálhattak a finn gyártó sikereihez. A Nokia tavalyhoz képest 44 százalékkal növelte okostelefon-eladásait.

Mik azok a sötét mintázatok, vagy ahogy az angol nevezi őket, dark patternek? Miért találkozunk egyre többször velük és mit tehetünk, hogy ne kerüljünk a csapdájukba?

a címlapról