Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Aggasztó kilátások a Nokiánál

Bodnár Ádám, 2004. október 15. 12:36
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A Nokia harmadik negyedéves nyeresége 20 százalékkal csökkent a tavalyi év azonos időszakában elért szinthez képest, és a vállalat a negyedik negyedévre is igen óvatos előrejelzést hozott nyilvánosságra.

A Nokia harmadik negyedéves nyeresége 20 százalékkal csökkent a tavalyi év azonos időszakában elért szinthez képest, és a vállalat a negyedik negyedévre is igen óvatos előrejelzést hozott nyilvánosságra.

A profit látványos visszaesése annak a programnak tudható be, amelynek keretén belül a világ legnagyobb mobiltelefon-gyártója a nyár kezdetén erősen csökkentette egyes készülékeinek árát, hogy visszaszerezze elvesztett piaci részesedését. A Nokia tavaly még a mobilpiac 35 százalékát birtokolta, idén tavasszal azonban részesedése 30 százalék alá esett. A trend megfordulását nagyszabású árcsökkentésektől várja a cég.

Kis számok

A cég negyedéves forgalma 1 százalékkal 6,94 milliárd euróra emelkedett, azonban ez a mobiltelefonos hálózati eszközökkel és multimédiás berendezésekkel foglalkozó részlegek jó teljesítményének köszönhető, a mobiltelefonok eladásai ugyanis 13 százalékkal 4,4 milliárd euróra csökkentek. A Nokia nettó nyeresége 823 millió euróról 660 millió euróra csökkent.

A harmadik negyedéves eredmények mellett a negyedik negyedéves előrejelzés is aggasztó. A Nokia elnök-vezérigazgatója, Norma Ollila szerint az idei utolsó negyedévben a vállalat 8,4-8,6 milliárd euró közötti forgalmat ér majd el, azaz 5 százalékkal kevesebbet, mint tavaly. A nyereség részvényenként 16-18 eurocent között lesz, a tavalyi negyedik negyedévben elkönyvelt 25 centtel szemben.

A vállalat becslései szerint a harmadik negyedév során világszerte 158 millió mobiltelefon kelt el, ebből 51,4 millió volt Nokia gyártmány, azaz a cég piaci részesedése 32,5 százalék volt. A Nokia új termékek bevezetése mellett a jövőben többet kíván marketingre költeni, és egy nagyszabású kampány keretén belül megújítja márkanevét -- mondta el Ollila.

A versenytársaknak jól megy

A Nokia és a Motorola mögött a harmadik legnagyobb gyártó, a Samsung mobiltelefonos részlege ugyan 19 százalékkal csökkenő üzemi eredménnyel és 20 százalékról 13 százalékra csökkenő üzemi haszonréssel zárta a harmadik negyedévet, az eladott mobiltelefonok számát mégis 15 százalékkal növelni tudta, így összesen 22,7 millió készüléket értékesített. A Samsung közleménye szerint a mobiltelefonos üzletág eredményére az árverseny mellett az athéni olimpiai játékok szponzorálásával kapcsolatos óriási költségek is rányomték a bélyegüket.

A mobilpiac ötödik helyén álló Sony Ericsson negyedéves bevétele eközben 29 százalékkal 1,68 milliárd euróra ugrott, elsősorban a beépített fényképezőgéppel rendelkező készülékek iránti kereslet miatt. A Sony Ericsson nettó nyeresége 45 százalékkal 90 millió euróra emelkedett. A vállalat a harmadik negyedév során 10,7 millió mobiltelefont értékesített, ez éves szinten 51 százalékos növekedést jelent.