Szerző: Budai Péter

2004. október 7. 09:18

Már könyvekben is keres a Google

[eWeek] A legnépszerűbb internetes keresőmotor, a Google új változatában már könyvek tartalmi keresése is megoldottá válik. A múlt évben indított program keretében a Google kiadókat toboroz azok saját könyveinek teljes tartalmi leindexelésére, amik ezáltal bármely szavukra, kifejezésükre rákeresve elérhetőek lesznek az interneten. Az elképzelések szerint ez a módszer nagyban növelné a könyveladásokat, hiszen a vásárlók megnézhetik előre, mit vesznek meg.

[eWeek] A legnépszerűbb internetes keresőmotor, a Google új változatában már könyvek tartalmi keresése is megoldottá válik. A múlt évben indított program keretében a Google kiadókat toboroz azok saját könyveinek teljes tartalmi leindexelésére, amik ezáltal bármely szavukra, kifejezésükre rákeresve elérhetőek lesznek az interneten. Az elképzelések szerint ez a módszer nagyban növelné a könyveladásokat, hiszen a vásárlók megnézhetik előre, mit vesznek meg.

Igaz ugyan, hogy teljes könyvek kerülnek át elektronikus formába, de a Google új funkciója nem teszi ezeket egészében elérhetővé. A programban részt venni kívánó kiadók könyveinek tartalmából legalább 20 százalékot szabadon elérhetővé kell tenni a Google elvárásainak megfelelően -- tudatta Susan Wojcicki, a Google termékfejlesztési igazgatója.

A keresési feltételek alapján megtalált könyvek a Google eredménylistájának tetején kapnak helyet, megjelölve a könyv íróját, címét és a lapok számát. Már egy tucat kiadó csatlakozott a kezdeményezéshez, köztük a Penguin, Wiley, Hyperion, Pearson, Taylor & Francis, Cambridge, Chicago, Oxford, Princeton és a Scholastic.

Wojciki nem mondta el, hogy jelenleg hány könyv található meg a Google adatbázisában, de közölte, hogy vállalata könyvek milliárdjainak elektronikussá tételére számít. Kezdetben kizárólag angol nyelvű művek kerülnek be a rendszerbe, pár hónappal rá következnek a világ más nyelvein írott könyvek.

Könyvkeresési képességeinek bővülésével a Google akár az Amazonra, a legnagyobb internetes áruházra is fenyegetést jelenthet, hiszen hasonló szolgáltatásokat nyújtanak. Amikor valaki megnéz Google segítségével egy könyvet, a vállalat minden esetben mellékelni fog hozzá egy linket, ahonnan a termék megvásárolható. A Google az eladásokból nem részesedik, azonban tervezi a könyvek tartalmához kapcsolódó szöveges hirdetések megjelentetését.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról